{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Felda pasoh - Google Blog Search

Posted by Tanpa Nama

Felda pasoh - Google Blog Search


The Spirit of Lubok Kawah/Semangat Lubok Kawah: Al-Fatihah Untuk <b>...</b>

Posted: 05 May 2011 06:00 PM PDT

Siapakah Pak Mat ini? Ia mewakili seseorang Peneroka Felda. Semasa ia menyertai Rancangan Felda, umurnya masih muda, dan mempunyai tenaga. Dan beliau adalah seorang peneroka Felda yang rajin dan kebunnya berjaya.

Setelah 20 tahun beliau menjadi seorang Peneroka, beliau telah berjaya menjelaskan semua hutangnya dengan Felda, dan beliau impikan satu masa depan yang cerah dan cemerlang, kerana setelah berjaya menghabiskan hutangnya, maka beliau mempunyai hajat untuk mennunaikan Haji ke Mekah bersama isterinya.

Setelah 20 tahun, Pak Mat bersetuju supaya kebunnya ditanam semula oleh Felda. Pak Mat diberikan gambaran bahawa apabila beliau menanam semula melalui Felda beliau tidak perlu buat apa-apa. Semuanya dibereskan oleh Felda. Pak Mat hanya mengambil elaun sara hidup sahaja daripada Fdelda.

Peringkat awalnya elaun sara hidup itu kecil sahaja iaitu RM250.00 sebulan, kemudian dinaikkan kepada RM550.00, kemudian dinaikkan lagi kepada RM900.00 sehinggalah pokok sawitnya mengeluarkan hasil dan Pak Mat diberikan Rm1500.00 elaun sara hidup.

Pak Mat tak perlu buat apa-apa. Setiap bulan dia terima elaun sara hidup sebanyak Rm1500.00 dan beliau berasa bertuah kerana tanpa buat apa-apa kerja dan menghabiskan masa di kedai-kedai kopi di rancangannya dia boleh berpendapatan RM1500.00 sebulan. Alangkah bertuahnya hidup ini yang tak perlu buat apa-apa tetapi dibayar elaun sara hidup.

Pak Mat, sebagai seorang yang bertimbang-rasa, sentiasa melahirkan rasa simpatinya kepada rakan-rakannya yang menjalankan tanam sendiri bersendirian. Alangkah letihnya mereka itu, terpaksa menjalankan kerja-kerja dikebun, dan mengeluarkan buah sawit bersendiri, sedangkan Pak Mat dengan rakan-rakannya yang tanam melalui Felda boleh relax sepanjang masa.

Pak Mat mula terasa terhimpit apabila wujud beberapa keperluan didalam hidupnya dan elaunnya yang RM1500 itu dibuat pula beberapa potongan dan apa yang dia terima setiap bulan bukanlah RM1500 tetapi hanya sekadar RM850.

Dia berasa sangat pelik kenapa disaat harga sawit meninggi elaunnya masih juga ditakok yang sama.

Pak Mat mulalah bertanya-tanya dengan rakan-rakan tanam semula bersendirian. Alangkah terkejutnya beliau bahawa ada diantara rakan-rakan itu boleh berpendapatan hingga RM15,000 sebulan ketika harga sawit meninggi dan pendapatan mereka tidak pernah jatuh dibawah RM4000 sebulan walaupun harga sawit menurun dan buah sawit melawas.

Pak Mat mula resah. Dia pergi bertemu dengan Pengurus Rancangan dan menyatakan hasratnya untuk keluar dari bersama Felda dan menjalankan kerjanya bersendirian seperti rakan-rakannya yang tidak menanam melalui Felda.

Pengurus Felda itu dengan wajah yang bersahaja menyatakan kepada Pak Mat bahawa Felda tidak ada halangan untuk Pak Mat buat sendiri dan tidak melalui Felda. Tetapi untuk berbuat demikian, Pak Mat kenalah membayar hutangnya dahulu kepada Felda.

Tak ada masalah bagi Pak Mat untuk bayar hutangnya dengan Felda, dan dia menjangkakan bahawa hutangnnya hanyalah sedikit kerana dia tahu pengeluaran dari kebunnya adalah banyak dan pendapatan dari kebunnnya itu boleh mencapai tidak kurang dari RM6000 sebulan tapi beliau hanya dibayar elaun sara hidup sebanyak RM1500 sebulan.

Amatlah memeranjatkan Pak Mat apabila dia diberikan Penyata Hutangnya sudah sudah melebihi RM85,441.68. Hampir pengsan Pak Mat melihat penyata itu.

Dia cuba memberitahu Pengurus itu bahawa Felda tentu sudah tersilap, dan Pengurus itu dengan wajah tenang menyatakan tidak ada kesilapan dan diturunkan seperti berikut:

RUMUSAN PENYATA HUTANG

Jumlah Hutang RM55,360.75

Baki Kos Bersih (jumlah pinjaman peneroka) RM55,360.75

Jumlah faedah (6.25%/15 tahun) RM30,080.88

Jumlah Hutang keseluruhan RM85,441.63

Anggaran bayar kembali (BK) sebulann RM 474.68

PERKIRAAN BK

Loan amount RM55,360.75

Loan Period 15 tahun

Interest Rate 6.25%

Jumlah faedah RM30,080.88

Jumlah Pinjaman RM85,441.63

Monthly instalment RM 474.68

Ini belum masuk lagi insuran ladang, bayaran jalan pertanian, bayaan keceriaan kampong, khairat kematian, dll yang ditetapkan oleh Rancangan.

Tiba-tiba meleleh peluh keluar dari dahi Pak Mat. Beliau betul-betul merana. Sakit jantungnya dan darah tinggi serta kencing manisnya mula mengikis usianya.

Dan pada Hari Jumaat itu sementara peneroka-peneroka lain pergi ke Masjid untuk Solat Jumaat Pak Mat menghembuskan nafasnya yang terakhir sewaktu isterinya yang sudah tua itu berada didapur menyiapkan makanan tengah hari.

Al-Fatehah buat Pak Mat. Moga-moga hasratnya untuk menunaikan Haji ke Mekah itu diterima oleh Allah swt.

Harimau mati meninggalkan belang, Pak Mat mati meninggalkan hutang.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat