{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

felda perasu - Google Blog Search

Posted by Tanpa Nama

felda perasu - Google Blog Search


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

SANG RAMBULAN: Dari <b>Perasu</b> ke Jeram Tekoh

Posted: 05 May 2011 10:05 AM PDT

Sebagaimana Perasu, hasrat untuk menjejakkan kaki ke Jeram Tekoh, Sg. Asap dan Limau Kasturi telah lama berakar di pinggir hati saya. Ketika sering berulang alik dari Kota Bharu ke Kuala Lumpur, saya akan menemui simpang masuk ke Sg Asap, Jeram Tekoh, Limau Kasturi dan Bertam yang terletak tidak jauh dari hentian Rawat dan Rehat, Gua Musang (R&R). Simpang tersebut terletak di sebelah kanan perjalanan dari Kota Bharu ke Kuala Lumpur dan terletak di sebelah kiri jika melalui perjalanan dari Kuala Lumpur ke Kota Bharu.

Simpang ke Sg. Asap, Jeram Tekoh, Limau Kasturi dan Bertam

Ketika masih belum bergelar suami, saya kerap pulang bersama-sama rakan baik saya Azhar Ismail. Sesekali kami singgah di simpang tersebut untuk bertemu abang iparnya yang hendak mengirimkan sesuatu kepada anaknya di Kuala Lumpur. Terbayang di fikiran saya, Jeram Tekoh adalah sebuah perkampungan yang indah dan permai, dihuni oleh sekumpulan masyarakat yang jauh daripada pembangunan, sama seperti Limau Kasturi dan Bertam. Mereka terdiri daripada penoreh getah dan pekebun kecil yang masih diancam musuh tanaman seperti babi hutan dan binatang buas seperti harimau dan gajah, selain masih kuat mengamalkan budaya dan cara hidup tradisional. Bertahun-tahun hasrat itu terpendam dan saya tidak tahu bilakah akan tertunai.

Terlalu banyak rahsia dan hikmah dalam kerja Allah SWT atas perjalanan hidup saya. Tanpa menduga penempatan awal saya di SK. Kuala Gris dan isteri di SK Seri Chiku 1 sebenarnya hanyalah sekadar untuk dicatat di atas kertas sahaja. Dengan bantuan Jabatan Pelajaran Negeri Kelantan dan Pejabat Pelajaran Daerah Gua Musang (PPD), saya dan isteri ditempatkan di sekolah yang sama iaitu di SK Perasu. Bagaimana pun saya tidak pernah menjangka nafas perkhidmatan kami di situ terlalu singkat. Hanyalah sekadar tiga minggu sahaja. Ketika berasa amat selesa di SK Perasu dan sedang dalam proses untuk menduduki kuaters kakitangan kerajaan, saya dan isteri menerima memo pertukaran ke SK Jeram Tekoh pula.

Walaupun pada awalnya, saya sangat keberatan untuk berpindah ke SK Jeram Tekoh kerana berasa sangat selesa di SK Perasu, namun saya terpaksa akur kepada arahan tersebut. Kini sudah lebih 3 bulan saya dan isteri menjadi ahli keluarga SK Jeram Tekoh yang terletak di Rancangan Kemajuan Tanah (RKT) KESEDAR, Jeram Tekoh.

Kami menghuni kuaters guru (kuaters lama yang dibina daripada kayu) yang terletak di dalam kawasan sekolah tanpa sebarang pemotongan elaun perumahan. Hanya perlu membayar bil elektrik dan air sahaja. Jarak antara kuaters yang dihuni dengan bangunan sekolah hanya beberapa langkah. Setiap pagi saya tidak perlu bangun terlalu awal dan terperangkap dalam kesesakan lalu lintas yang merugikan masa dan minyak kereta atau menghadapi risiko kemalangan di jalan raya.

Anak sulung saya pula bersekolah di Taman Didikan Kanak-Kanak (TADIKA) kelolaan KEMAS yang juga terletak berhampiran kuaters. Setiap pagi, dia akan berjalan kaki ke sekolah dengan memakai uniform lengkap berwarna biru. Anak kedua saya pula dihantar ke rumah pengasuh yang juga isteri kepada kerani di SK Jeram Tekoh. Mereka turut menghuni kuaters di sini.

Kelihatan kuaters yang saya huni. Di hadapannya ada
pokok mangga yang lebat berbuah.

Atas ketentuan Allah, akhirnya dapat juga saya menjejakkan kaki bukan sahaja di Tanah Rancangan FELDA Perasu, malah juga di Rancangan Kemajuan Tanah (RKT) KESEDAR, Jeram Tekoh (15 km dari Jalan Kuala Krai – Gua Musang) dan kawasan-kawasan sekitarnya seperti RKT KESEDAR Sg. Asap, Kg. Limau Kasturi (15 km dari Jalan Kuala Krai – Gua Musang) dan Kg. Bertam (lebih 30 km dari Jalan Kuala Krai – Gua Musang).

Stesen Kereta Api Limau Kasturi menjadi laluan alternatif
bukan sahaja bagi penduduk di situ, malah juga bagi
penduduk Jeram Tekoh dan Sg. Asap.

Papan Tanda di Kg. Bertam Baru. Di Bertam Baru juga
terdapat stesen kereta api.

Dari sehari ke sehari saya semakin selesa dan suka tinggal di sini. Ketenangan menyelimuti perasaan dan jiwa saya bagaikan kabus menyelimuti bukit. Dan pada setiap hujung minggu, sama seperti guru-guru yang lain, kami akan pulang ke kampung halaman menjenguk orang tua yang kesepian. Entah berapa lama saya dan isteri akan tidur dalam dakapan Jeram Tekoh saya pun tidak tahu. Mungkin untuk 5 atau 10 tahun lagi?

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

<b>felda perasu</b> - Google Blog Search

Posted: 25 Mar 2011 07:58 PM PDT

<b>felda perasu</b> - Google Blog Search

Posted: 22 Mar 2011 07:38 PM PDT

<b>felda perasu</b> - Google Blog Search

Posted: 14 Mar 2011 07:20 PM PDT

<b>felda perasu</b> - Google Blog Search

Posted: 08 Mar 2011 07:14 PM PST

<b>felda perasu</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Mar 2011 07:46 PM PST

PERASU – Kejadian sebuah Proton Wira merah dipandu laju dikejar kereta peronda polis di kawasan Tanah Rancangan Felda Perasu, di sini, menggemparkan penduduk di situ, malam semalam.

Dalam kejadian kira-kira jam 9 malam itu, sebuah kereta peronda dari Balai Polis Paloh mengejar Proton Wira dipercayai dinaiki tiga lelaki dipercayai penjenayah.

Bagaimanapun, seorang daripada penjenayah diburu polis dapat ditangkap oleh penduduk, manakala dua lagi berjaya melarikan diri.

Kejadian dikatakan bermula dari Paloh sehinggalah kenderaan terbabit masuk ke kawasan Felda Perasu seterusnya bertembung sebuah lagi kenderaan polis dari Gua Musang yang masuk ke kawasan Felda tersebut menerusi jalan belakang.

Sebaik menyedari muncul sebuah lagi kenderaan polis, suspek dipercayai cuba memecut kenderaannya untuk melarikan diri.

Bagaimanapun, kenderaan terbabit terbabas dan melanggar pokok kelapa hadapan Pejabat Felda di sini.

Seorang penduduk yang menyaksikan kejadian itu, Mat Zain Hasan, 61, berkata, kemudian ketiga-tiga suspek melarikan diri di kawasan Felda Perasu.

Menurutnya, ketika cuba bersembunyi, dua daripada lelaki terbabit melarikan dua motosikal milik penduduk yang diletakkan di hadapan rumah.

"Motosikal milik penduduk dilarikan dua lelaki terbabit, memandangkan ketika itu kunci motosikal masih terdapat pada kenderaan tersebut.

"Selepas itu kedua-duanya dipercayai menghilangkan diri sekitar Felda Perasu," katanya kepada Sinar Harian, semalam.

Sementara itu, seorang lagi suspek dipercayai bermalam di surau Felda Perasu dan berjemaah ketika penduduk menunaikan solat Subuh.

Menurutnya, melihatkan keadaan suspek yang mencurigakan, penduduk cuba menangkap suspek kerana mengesyaki terbabit kejadian dikejar polis pada malam berkenaan.

"Bagaimanapun, lelaki itu berjaya melarikan diri dan kemudiannya ditemui penduduk yang sedang menebas dalam kebunnya.

"Kemudian penduduk bertindak menangkap lelaki sekitar usia 30-an dan diserahkan kepada Polis, keesokannya," katanya.

Ketua Polis Daerah, Superintendan Saiful Bahri Abdullah ketika dihubungi mengesahkan kejadian itu.

Menurutnya pihaknya sedang menjalankan siasatan berhubung kejadian terbabit. - Sinar Harian

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

<b>felda perasu</b> - Google Blog Search

Posted: 18 Mar 2011 07:04 PM PDT


<b>felda perasu</b> - Google Blog Search

Posted: 15 Mar 2011 07:07 PM PDT

There was more than one attempt to edit this resource at the same time. This may have been because you double clicked on a link or a button or because someone else is also editing this blog or post.

Please hit the back button on your browser and try again. If the problem persists, please contact the Blogger Help Group. We apologize for the inconvenience.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat