{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

felda sungai koyan - Google Blog Search

Posted by Tanpa Nama

felda sungai koyan - Google Blog Search


TANAM SEMULA: Bagaimana Peneroka <b>FELDA</b> DITINDAS!!... - The Spirit <b>...</b>

Posted: 05 May 2011 04:52 PM PDT

* Felda enggan serah Wang Tanam Semula kepada Peneroka yang urus kebun mereka secara bersendirian sedangkan setiap peneroka telah mencarum dalam Tabung Tanam Semula.

* Felda sewenangnya memotong separuh Wang Caruman Tanam Semula (RM17,000) tanpa persetujuan peneroka atas alasan peruntukan imput pertanian.

* Felda tidak membayar Wang Tanam Semula sebagaimana pakej berjadual yang dipersetujui.

* Felda sembunyikan maklumat mengenai insentif tanam semula yang diberi oleh Lembaga Minyak Sawit Malaysia (MPOB).

* Felda tidak salurkan Bantuan Tanam Semula kepada Peneroka yang diperuntukkan oleh Risda.

* Felda tidak sediakan Penyata Lengkap kos pembangunan tanam semula hingga hutang peneroka begitu tinggi dan tidak munasabah.

* Hasil jualan kayu getah tua tidak disalur terus kepada peneroka, sebaliknya masuk ke akaun Felda serta dibuat pemotongan sesuka hati.

* Kos tanam semula dengan Felda jauh lebih tinggi/mahal berbanding kos tanam semula oleh Sime Darby, IOI, dan sebagainya.

* Felda mengambil masa yang begitu lama, sekitar 2 tahun hingga 4 tahun selepas sawit dan getah mengeluarkan hasil untuk membuat pembayaran penuh. Ia juga tiada disertakan Penyata lengkap.

MAHKAMAH TINGGI KUANTAN MEMUTUSKAN PENEROKA BERHAK DAPAT BAYARAN TANAM SEMULA RM1,700 SETIAP EKAR DARI FELDA WALAUPUN MEREKA TIDAK MENANAM SEMULA LADANG MEREKA MELALUI FELDA. IA BERIKUTAN SAMAN 10 PENEROKA FELDA SUNGAI KOYAN 2 DAN 3 TERHADAP FELDA KERANA ENGGAN MEMBUAT BAYARAN ITU KEPADA MEREKA. HAKIM JUGA MENOLAK HUJAH PEGUAMBELA FELDA YANG MENYATAKANPENEROKA TIDAK BERHAK MENDAPATKAN JUMLAH ITU KERANA CARUMAN MEREKA TIDAK MENCUKUPI.

(dipetik dari Risalah Felda Perihatin - Harapan Baru untuk Peneroka - yang dikeluarkan oleh Biro Masyarakat Felda dan Orang Asal Parti Keadilan Rakyat)

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat