{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Kosmo Online - Varia

Posted by Tanpa Nama

Kosmo Online - Varia


Serlahkan bakat si pemalu

Posted:

Serlahkan bakat si pemalu

Oleh SYALMIZI HAMID

PENGALAMAN yang ditimba sebagai seorang pengacara dan penyampai berita di saluran RTM akan dikongsikan oleh Hisham (enam dari kanan) dalam program JET pada 6 Oktober ini.


MENJADI pengacara sama ada di kaca televisyen mahupun di majlis-majlis keraian menjadi impian ramai. Namun, perasaan rendah diri yang menebal telah mengatasi impian tersebut sehingga menganggu cita-cita yang dipendam.

Janganlah terlalu gusar untuk menonjol di khalayak biarpun tidak memiliki rupa paras atau bentuk badan yang cantik kerana apabila kita dapat membina keyakinan diri, perkara tersebut pasti dapat diatasi.

Berkongsi pengalaman dalam bidang pengacaraan, pengacara rancangan bual bicara di RTM saluran TV1, Selamat Pagi 1Malaysia, Hisham Salleh menjelaskan bahawa tidak sukar untuk seseorang yang pemalu untuk menonjol dalam khalayak.

"Ramai yang menjadikan alasan gementar, gugup dan pelbagai istilah lain membawa erti yang sama untuk tidak menonjolkan diri. Namun perkara itu dapat diatasi jika kita pandai mengawal dan menguasai diri sendiri.

"Ia adalah sifat biasa manusia. Tetapi percayalah kita hanya merasai gugup pada tiga minit pertama ketika bercakap di hadapan khalayak, tetapi perasaan itu akan hilang pada 10 minit kemudian," jelas pembaca berita Biz Malaysia di TV1 itu.

Hisham yang merupakan pengacara pertama yang menemubual Datuk Seri Najib Tun Razak ketika pelantikan beliau sebagai Perdana Menteri keenam itu turut berkongsi ciri-ciri yang harus dimiliki untuk menjadi seorang pengacara yang baik.

"Sebaiknya, kita mempersiapkan diri untuk menjadi seorang pengacara yang baik dengan berpenampilan kemas, berperwatakan menarik, bersifat profesional, pengalaman luas, boleh melawak dan menyanyi.

"Jika tidak menjadi pengacara di televisyen atau majlis besar, menjadi pengacara amatur sekali pun sudah boleh menyumbang sebanyak RM500 sehari," kata Hisham.

Sebagai usaha berkongsi pengalaman dan kemahirannya dalam bidang pengacaraan, Hisham bakal mengendalikan satu kursus dalam bidang pengacaraan Jadilah Emcee Terbaik (JET).

"JET bukan sahaja program untuk mereka yang mahu menjadi pengacara, tetapi yang berhasrat menyertai apa-apa uji bakat dan mengatasi masalah keyakinan diri.

"Berdasarkan pengalaman mengendalikan program yang sama sebelum ini, saya pasti perkongsian pengalaman saya kepada peserta akan membuka mata semua untuk menjadi lebih berani," ujar bapa kepada seorang cahaya mata itu.

Program tersebut lebih berbeza dengan menekankan aspek praktikal iaitu sebanyak 80 peratus sepanjang program sehari. Peserta diberi peluang untuk memecahkan kepompong perasaan rendah diri dalam suasana santai.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat