{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Politik

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Politik


DAP ugut tangkap Dr. Mahathir

Posted: 28 Apr 2013 12:59 PM PDT

Oleh ZAINAL AZHAR MOHAMED
pengarang@utusan.com.my

KLUANG 28 April - Pengerusi DAP, Karpal Singh mengugut untuk menangkap bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad dan menghadapkannya ke mahkamah kerana mengeluarkan kata-kata hasutan dengan menuduh Penasihat DAP, Lim Kit Siang sebagai perkauman.

"Bila kami (pakatan pembangkang) memerintah nanti, kami akan tangkap Mahathir dan hadapkannya ke mahkamah kerana menuduh Kit Siang sebagai rasis (perkauman).

"DAP parti berbilang kaum, mereka kata kami parti orang Cina, saya nak jelaskan saya bukan orang Cina dan boleh jadi Pengerusi DAP," katanya dalam ceramahnya di sini, malam tadi.

Beliau turut mengugut untuk memecat Peguam Negara, Tan Sri Abdul Ghani Patail yang didakwanya sebagai tidak berkaliber.

Selain itu, Karpal turut menuduh Sultan Perak, Sultan Azlan Shah tidak mengikut undang-undang semasa menerima Datuk Seri Dr. Zambry Abd. Kadir sebagai Menteri Besar Perak bagi menggantikan Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin.

"Pada 2008, kami menang lima negeri tetapi Sultan Perak (Sultan Azlan Shah) bertindak tidak mengikut undang-undang. Saya ditangkap dan didakwa tetapi saya tidak takut, saya akan lawan dan boleh menang," katanya.

Sementara itu, Karpal berkata, walaupun terhutang budi kepada Pas yang membenarkan parti itu menggunakan lambang parti itu dalam Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13), DAP tidak akan sesekali membenarkan hukum hudud dilaksanakan.

Karpal dengan angkuh menegaskan walaupun mereka bersama Pas dan Parti Keadilan Rakyat (PKR) untuk menjatuhkan Barisan Nasional (BN) namun tidak bermakna DAP menerima konsep negara Islam iaitu hudud.

"Kami (DAP) hargai kerelaan Pas dan PKR meminjamkan simbol mereka kepada DAP ketika isu pemilihan CEC (Jawatankuasa Kerja Pusat) dulu, tetapi tidak bermakna kami menerima dasar Islam kerana Pas dan PKR hanya meminjamkan lambang mereka.

"Kami menerima apa saja yang terdapat dalam Perlembagaan Persekutuan, Islam sebagai agama rasmi Malaysia pun kami terima," katanya.

Ceramah itu turut disertai calon DAP Dewan Undangan Negeri (DUN) Mengkibol, Tan Hong Pin dan calon DAP Parlimen Kluang, Liew Chin Tong.

UMNO cetuskan tragedi 13 Mei?

Posted: 28 Apr 2013 12:59 PM PDT

Oleh AMIZUL TUNIZAR AHMAD TERMIZI
utusanperak@utusan.com.my

BEBERAPA pintu rumah kedai yang musnah terbakar kesan rusuhan semasa tragedi 13 Mei 1969 di Kuala Lumpur. - Gambar hiasan

KUALA KANGSAR 28 April - Walaupun sejarah telah mencatatkan bahawa tragedi 13 Mei bermula daripada provokasi pembangkang, tetapi Datuk Seri Abdul Hadi Awang dilihat cuba membela rakan sekutunya apabila menuduh UMNO mencetuskan rusuhan kaum pada 1969 itu.

Dalam satu ceramah di Arena Square di sini malam tadi, Datuk Seri Abdul Hadi Awang mendakwa persengketaan antara kaum itu didalangi oleh UMNO untuk mengekalkan kuasanya.

Pas pernah bekerjasama (dengan UMNO) dari 1970 hingga 1978 selepas 13 Mei, kita menyedari 13 Mei adalah provokasi yang dibuat oleh UMNO, kekacauan untuk mengekalkan kuasanya.

(Tragedi) 13 Mei tidak berlaku di Kelantan, tidak berlaku di Terengganu dan tidak berlaku di Kedah. Kekacauan berlaku di Kuala Lumpur dan Pulau Pinang, negeri tempat BN perintah masa itu," katanya.

Dalam ceramah yang dihadiri kira-kira 1,000 penyokong pembangkang itu, Abdul Hadi juga cuba menidakkan kebaikan Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) dengan mendakwa pendekatan itu sebagai tidak bijak.

Ketika rakyat khususnya golongan berpendapatan rendah menyambut baik pemberian BR1M, Abdul Hadi pula mendakwa kononnya bantuan itu bermotif politik.

Abdul Hadi sekali lagi melemparkan tohmahan apabila menyatakan kononnya BR1M hanya diberi ketika dekat pilihan raya sedangkan kerajaan Barisan Nasional (BN) sudah menyalurkan bantuan itu sejak tahun lalu lagi.

Peliknya, selepas memburuk-burukkan tindakan kerajaan menyalurkan BR1M, Abdul Hadi mengalu-alukan orang ramai untuk mengambil bantuan tersebut.

Dia bagi BR1M, ambil. Itu duit kita tetapi kalau kita sudah kaya, bagi dekat orang miskin. Kalau tidak jumpa orang miskin, bagi dekat kami, kami buat bendera banyak-banyak," katanya.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat