{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Harian Metro: Rap

Posted by Tanpa Nama

Harian Metro: Rap


Advertorial: Lebih jahat, lebih berbahaya

Posted: 30 May 2013 11:02 AM PDT

Tanpa dijangka francais 'Fast & Furious' telah berjaya bertahan selama 12 tahun. Lebih menakjubkan, barisan pelakon yang terlibat dari filem pertama sehingga filem terbaru, 'Fast & Furious 6' masih dikekalkan.

Bermula dengan Vin Diesel, Michelle Rodriguez, Paul Walker dan Jordana Brewster, keluarga 'Fast & Furious' berkembang untuk meliputi Eva Mendes, Tyrese Gibson dan Ludacris dari '2 Fast 2 Furious', Sung Kang ('The Fast and the Furious: Tokyo Drift'), Gal Gadot ('Fast & Furious') serta Dwayne Johnson dan Elsa Pataky ('Fast Five').

Meskipun setiap mereka memiliki perwatakan yang berbeza namun keakraban mereka di luar dan dalam set amat menakjubkan. Sekaligus menjadi antara faktor utama yang memastikan terikatnya mereka dengan 'Fast & Furious'.

Namun begitu, 'Fast & Furious 6' juga melihat pengenalan ahli-ahli baru bagi mengisi watak-watak antagonis yang bakal berentap kehebatan dan kebijaksanaan dengan krew yang diketuai Dominic Toretto. Jika sebelum ini, para hero kesayangan ramai dengan mudah menewaskan Johnny Tran, lakonan Rick Yune di dalam 'The Fast and the Furious' diikuti ketua pengedar dadah Carter Verone (Cole Hauser) dalam '2 Fast 2 Furious', Arturo Braga (John Ortiz) dalam 'Fast & Furious' dan Herman Reyes (Joaquim de Almeida) 'Fast Five', mereka dikatakan bakal bertemu saingan terhebat mereka iaitu Owen Shaw, seorang bekas askar elit Special Forces.


Pengarah Justin Lin berkongsi, salah satu alasan dia ingin mengarah 'Fast & Furious 6' kerana mahu mereka satu watak penjahat yang mempunyai falsafah bertentangan dari Dominic. Jike Dominic seorang yang membuat keputusan berdasarkan nalurinya, Shaw pula bergantung pada analisis. Di pertemuan pertama mereka, Shaw memaklumkan kelemahan utama Dominic adalah keluarganya dan ia bakal menyumbang kepada kejatuhannya.


Buat Luke Evans yang juga peminat siri filem 'Fast & Furious', tawaran untuk membawa watak Shaw terus diterima tanpa ragu-ragu, lebih-lebih lagi peluang bersemuka dengan Vin Diesel di layar perak.

Bagi membantu melaksanakan misinya, Shaw telah merekrut Letty Ortiz (Michelle Rodriguez), Jah (pelakon Indonesia Joe Taslim yang menempa nama melalui filem 'The Raid'), Klaus (pelakon Denmark Kim Kold yang memiliki ketinggian 6' 4"), Firuz (Thure Lindhardt), Denlinger (Samuel Stewart), Vegh (Clara Paget), Adolfson (Benjamin Davies), Oakes (Matthew Stirling) dan Ivory (David Ajala).

Saksikan sendiri pertarungan sengit di antara Dominic dan Shaw di pawagam hari ini!

Sudah merasai kehangatan Fast & Furious 6? Klik disini & menangi hadiah yang menarik! Artikel ini disiarkan pada : 2013/05/30

Inspirasi kembara

Posted: 30 May 2013 05:13 AM PDT

Kali terakhir, band Estranged muncul dengan album penuh ialah menerusi Remain Unknown, empat tahun lalu. Menyusul selepas itu, mereka muncul dengan single demi single iaitu Pengganti, Borneo dan Baru yang turut mendapat sambutan hangat di corong radio.

Justeru, selepas sekian lama tiada produk baru, kumpulan yang popular dengan lagu Itu Kamu, Aurora dan pernah mengungguli kategori Lagu Terbaik pada Anugerah Juara Lagu (AJL) 2008 kembali mengubat kerinduan peminat setia menerusi bingkisan terbaru yang juga album ketiganya berjudul Anugerah Hidup.

Ternyata, kelembapan pasaran album ketika ini bukan penghalang buat mereka muncul dengan album terbaru sekali gus merancakkan lagi persada muzik tanah air. Kumpulan ini sepakat menamakan judul album terbaru sebagai Anugerah Hidup yang membawa makna lebih positif berbanding album terdahulu.

Menurut jurucakap kumpulan ini, Azwin Andy atau lebih dikenali sebagai Andy, 30 (pemain dram), mereka sanggup mengambil risiko untuk membuat album penuh buat kepuasan diri dan peminat yang tidak pernah jemu memberikan sokongan.

Foto

Estranged janjikan yang terbaik pada malam final Versus 2.


"Lebih menarik, album baru ini menampilkan sisi berbeza Estranged di mana rangkaian lagu yang dimuatkan juga mengambil inspirasi daripada pengembaraan mereka ke serata pelusuk tempat, sejak dua tahun lalu.


"Lagu Borneo yang dimuatkan dalam album ini terhasil ketika kami menjayakan rakaman program Ekspresi Kembara ke Gua Mulu dan Langkawi, baru-baru ini. Ia menceritakan keindahan alam semula jadi dan manusia di sekelilingnya.

"Terus terang, kami banyak dapat inspirasi buat lagu dalam album ketiga ini dari pengembaraan ke kawasan pedalaman hingga ke Tambunan, Sabah. Mungkin kami merancang untuk mengembara ke Eropah atau Afrika pula untuk album keempat nanti," katanya.

Andy berkata demikian ketika ditemui di sesi fotografi yang diatur RAP di Studio Balai Berita, baru-baru ini. Selain Andy, kumpulan ini dianggotai tiga lagi pemuzik berbakat besar iaitu Solihuddin Hormat (Din Hormatov/ gitar rhythm ), 29; Nor Hanafi Noor Hadi (gitar utama), 31 dan Richael L Gimbang (Rich/ vokalis), 31.

Ditanya kenapa mereka mengambil masa agak lama untuk menghasilkan album ketiga itu, kata Andy, sebenarnya proses pembikinan untuk mencari bahan album ketiga itu sudah pun bermula sejak 2009.

"Bagi mencari idea segar, kami turut mencari idea dengan 'bertapa' di Sabah untuk menghasilkan beberapa lagu yang belum pernah dilakukan sebelum ini. Keputusan untuk mengembara ke sana kerana kami berasa kekeringan idea dan ingin menulis lagu di kawasan yang tenang dan jauh dari kesesakan bandar.

"Rich juga mencadangkan kami melawat ke tempatnya di Tambunan tetapi saya tidak turut serta cuma dia, Hanafi dan Din saja yang pergi ke sana.

"Banyak kesan positif apabila transisi pemandangan dari bangunan berbatu dan kesesakan lalu lintas yang penuh dengan manusia dan kereta bertukar menjadi jalan yang sunyi, hutan di atas gunung ganang, padang yang luas dan udara yang segar sepanjang perjalanan dari Kota Kinabalu ke Tambunan itu.

"Di Tambunan, kami kerap pergi ke tepian sungai untuk menulis lagu kerana tiada orang lain dan cuma kami bertiga, sungai dan keindahan alam. Ia memang memberi inspirasi yang berlainan. Lagu yang dapat adalah Bebas, Ruang Udara dan Nyata. Ia turut dimasukkan dalam album Anugerah Hidup," katanya.

Bercerita lanjut mengenai kekuatan album ketiga yang memuatkan sepuluh lagu itu, kata Andy, ia banyak menterjemahkan kematangan ang­gota Estranged.

"Kami sudah banyak berubah dari segi peribadi dan karier, sejak beberapa tahun kebelakangan ini. Album ini juga menunjukkan personaliti kami yang berlainan berbanding album terdahulu. Ia lebih santai dan mesej yang disalurkan lebih menyentuh aktiviti kehidupan kita.

"Lapan lagu yang dimuatkan dalam album ini adalah dalam bahasa Melayu dan dua saja dalam bahasa Inggeris. Kami turut memasukkan sebuah lagu saduran dengan gubahan baru iaitu Linger yang pernah dipopularkan The Cranberries," katanya.

Sudah bersedia untuk final Versus 2

BERSANDARKAN nama besar dan pengalaman luas dalam bidang muzik, pembabitan Estranged yang pernah diangkat dalam kategori Pop/Rock dan Lagu Terbaik (Itu Kamu), Anugerah Juara Lagu ke-22 dalam program realiti Versus 2 ketika ini tidak harus dipandang ringan. Namun kata vokalisnya Rich, mereka tidak mahu terlalu yakin untuk menewaskan empat kumpulan lain yang bertanding pada peringkat akhir Versus malam ini (Jumaat) iaitu Kyoto Protocol, Kristal, Manifesto dan Oh Chentaku.

"Saya percaya semua band yang bertanding memiliki kelebihan tersendiri. Band yang paling memberi saingan sengit pada kami ialah Kyoto Protocol dan Manifesto.

"Apa yang penting, kami ingin menimba ilmu dan menonjolkan kreativiti dalam program unik ini. Memang kami masuk program ini untuk menang tapi kalah atau menang soal kedua kerana yang penting, kami mahu bergembira setiap kali muncul di pentas dan menyampaikan lagu yang digubah mengikut cara sendiri.

"Kami tetap berdepan dengan tekanan untuk memberikan yang terbaik pada tugasan yang diberikan setiap minggu. Pada mulanya, kami agak susah mengikut rentak pertandingan ini tapi selepas minggu ketiga, baru kami dapat sesuaikan diri.

"Paling mencabar kami dalam Versus 2 adalah untuk keluar dari zon selesa tapi kami tetap menjanjikan yang terbaik malam ini," katanya. Final Versus 2 akan berlangsung jam 9.30 malam di Space U8, Shah Alam.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/05/30

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat