{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Berita Harian: Nasional

Posted by Tanpa Nama

Berita Harian: Nasional


Malaysia jadi penanda aras

Posted: 30 Jun 2013 03:40 PM PDT

Dialog Perkongsian Pintar Global (GSPD) 2013 memanfaatkan Malaysia dalam bidang ekonomi dan hubungan antarabangsa kerana negara Afrika amat menyanjungi negara yang menjadi penanda aras kemajuan pembangunan mereka, kata Datuk Seri Najib Razak.

Perdana Menteri berkata, negara Afrika menawarkan peluang pelaburan bernilai beratus juta ringgit kepada syarikat negara dan memberi komitmen untuk menyokong Malaysia dalam pemilihan negara anggota bukan tetap Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), tahun depan.

Malah katanya, Pameran Teknologi, Barangan dan Perkhidmatan Malaysia yang dianjurkan MATRADE dan Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi sempena dialog kali ini menghasilkan potensi perniagaan bernilai lebih RM600 juta.

Penyertaan kita dalam dialog seperti ini dapat memperkenalkan Malaysia dan mengukuh hubungan dengan negara Afrika. Walaupun tidak seberapa maju seperti Malaysia, mereka boleh menjadi rakan yang ikhlas kepada kita.

Kita pula boleh membantu mereka mencapai kemajuan lebih besar dan mereka membuka peluang kepada Malaysia menyertai proses pembangunan, katanya pada sidang media bersama wartawan Malaysia di Pusat Konvensyen Antarabangsa Nyerere.

Selama di sini sejak Jumaat lalu, Najib turut mengadakan pertemuan dua hala bersama beberapa pemimpin negara Afrika dan juga Sri Lanka.

Algeria pelawa PETRONAS
Perdana Menteri berkata, Algeria misalnya menjemput PETRONAS membida projek cari gali minyak di negara itu dan mahukan syarikat kedua-dua negara saling mengenal pasti peluang perniagaan lain.

Katanya, Uganda pula meminta Malaysia memainkan lebih banyak peranan dalam pertumbuhan ekonomi negara itu, termasuk melabur dalam pemprosesan kopi dan sektor pengeluaran tenaga.

Uganda adalah pengeluar besar kopi tetapi dieksport dalam bentuk mentah dan mereka mendapat pendapatan begitu kecil berbanding apabila komoditi itu diproses di Eropah, katanya.

Najib berkata, Presiden Tanzania, Jakaya Kikwete pula menyatakan penghargaan kepada Malaysia kerana membantu merangka pelan transformasi bagi mencapai wawasan negaranya.

Beliau beberapa kali ucapkan terima kasih kepada Malaysia kerana ia sumbangan amat bermakna kepada masa depan Tanzania. Beliau berhasrat memenuhi aspirasi rakyat dengan adanya konsep dan model pembangunan yang disumbangkan Malaysia dan yakin Tanzania akan berjaya dalam pembangunan, katanya.

Perdana Menteri berkata, beberapa pelaburan Malaysia di Tanzania sedang diperincikan termasuk pembinaan lebuh raya bertol menghubungkan Dar es Salaam oleh UEM Berhad serta cadangan pembinaan hospital swasta pakar oleh syarikat yang dikuasai Khazanah Nasional Berhad.

Najib berkata, lebuh raya dan hospital pakar berkenaan boleh dimanfaatkan negara yang berjiran dengan Tanzania kerana kedudukan Dar es Salaam sebagai pelabuhan strategik di rantau ini.

Malaysia ikhlas

Mengenai kenyataan Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama, kepada negara Afrika supaya berhati-hati menerima negara pelabur baru, Najib berkata:

Kita tidak ada masalah kerana kita dilihat amat ikhlas dalam usaha kita membantu mereka. Apa saja urusan perniagaan yang ditawarkan kepada orang luar mestilah berdasarkan perkongsian pintar dan situasi menang-menang. Malah mereka menghormati Malaysia dan mengharapkan pembabitan Malaysia.

Ditanya apakah Malaysia akan memberi tumpuan kepada Afrika seperti sedang dilakukan beberapa negara lain, khususnya China, Perdana Menteri berkata, dasar pelaburan negara adalah berasaskan kepada kesesuaian dan kepentingan strategik.

Eksklusif: 'Buka tudung, boleh kerja'

Posted: 30 Jun 2013 03:37 PM PDT

Kuala Lumpur: Sesetengah syarikat di ibu negara didakwa mengamalkan diskriminasi terhadap wanita Islam apabila mensyaratkan mereka yang ingin bekerja membuka tudung dan memakai skirt.

Hak individu

Dasar ditetapkan syarikat itu jelas bertentangan dengan Perlembagaan negara yang menetapkan bahawa setiap individu mempunyai hak menyatakan dan mengamalkan agama masing-masing serta menghormati agama Islam sebagai agama rasmi negara ini.

Berita lanjut dapatkan akhbar BH hari ini

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat