{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Harian Metro: Hati

Posted by Tanpa Nama

Harian Metro: Hati


Galeri Seri Endon pembuka ruang

Posted: 28 Jun 2013 07:59 AM PDT

Batik dan masyarakat Melayu memang tidak dapat dipisahkan. Bak irama dan lagu, batik sejak dulu menjadi fabrik pilihan utama dalam keluarga Melayu, malah Cina dan India yang menyarung­kannya setiap hari.

Mengikut sejarah awalnya, batik mula diperkenalkan di Kelantan pada era 1910-an. Bagaimanapun, ketika itu rekaan dan pemakaiannya amat terhad sehingga pernah ke satu tahap di mana ia cuma boleh dipakai kerabat diraja sahaja.

Seiring dengan peredaran zaman, pemakaian batik kini tidak lagi terhad sebagai kain basahan atau kegunaan harian, sebaliknya menjadi salah satu koleksi rasmi pakaian kebangsaan.

Di samping usaha Yayasan Budi Penyayang yang memperluaskan pemakaian batik hingga ke persada antarabangsa, semakin ramai pereka muda mula membabitkan diri dalam seni rekaan batik ini.

Foto

KOLEKSI batik Aidilfitri 2013 serlahkan cetakan moden dan segar.

Foto

REKAAN eksentrik banyak diketengahkan dalam koleksi kali ini.

Foto

KEINDAHAN musim bunga cetus inspirasi Masrina dalam menghasilkan koleksi ini.


Dilatari elemen moden dan kontemporari, barisan pereka generasi baru ini nyata me­nyuntik ilham baru dalam arena penghasilan batik yang selama ini hanya dikuasai golongan warga emas.


Lebih menarik apabila pereka muda ini bukan hanya dalam kalangan Melayu tapi berjaya memikat pereka bukan Melayu menceburi bidang ini.

Buktinya ketika persembahan koleksi terkini Galeri Seri Endon, minggu lalu, yang me­nyaksikan dua pereka berbangsa Cina, Karl Ng dan Zoe Tan digandingkan bersama Jaludin Zaini, Jamilah Shukri, Khalid Shamsuddin, Masrina Abdullah dan Suhairi Marlina.

Menurut Pengerusi Yayasan Budi Penyayang Malaysia, Nori Abdullah, Galeri Seri Endon sentiasa membuka pintu kepada pereka tempatan yang mahu meningkatkan martabat batik di peringkat global.

"Galeri Seri Endon sentiasa mempersembahkan pereka lama dan baru yang mahu turut serta membantu mengekalkan budaya warisan kita ini.

"Selain itu, platform yang disediakan Galeri Seri Endon ini diharap dapat mengembangkan lagi bakat baru agar dapat berkongsi daya kreativiti dan produk yang ingin ditonjolkan," katanya.

Koleksi baru yang dihasilkan khusus untuk Aidilfitri ini dimulakan dengan tema 'Pop Art' oleh Jaludin Zaini. Pereka dari Sarawak ini bermain dengan rona pop lalu diterjemahkan pada batik dengan cetusan etnik segar dan moden.

Rekaan Jamilah Shukri menyusul dengan tema 'The Soft Shades of Borneo'. Rekaan etnik Sarawak ini dimanifestasikan oleh Jamilah dalam palet warna lembut dan pastel.

Baginya, palet warna itu menggambarkan rona alam semula jadi yang indah dan menenangkan.

Karl Ng seterusnya mengang­kat tema 'Mahsuri' yang me­ngadun rona alam seperti perang, hitam, kelabu dan biru.

Pereka senior, Khalid Shamsuddin kemudiannya tampil dengan tema 'Kool' yang menitikberatkan mainan warna dingin, selain ton hijau ­dengan suntikan merah jambu.

Keindahan musim bunga menjadi inspirasi Masrina Abdullah yang memper­sembahkan rekaan 'The Colours of Spring Allure' dengan teknik lapisan warna.

Suhairi Marlina pula kekal dengan Aboriginal Abstract yang menjadi tanda pengenalannya selama ini. Rekaan abstrak nyata menarik kala diadun pada batik yang membuatkan rekaannya seakan-akan penuh dengan unsur keremajaan.

Tema 'Simply Modern' pula menjadi platform Zoe Tan yang berpegang kepada falsafah ringkas, moden dan pantas. Zoe cuba lari seketika daripada motif flora dan daun pada batik tradisional lalu digantikan ­dengan cetakan eksentrik.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/06/28

Kaki selesa setiap langkah

Posted: 28 Jun 2013 07:48 AM PDT

Pemilihan kasut yang sesuai memainkan peranan dalam setiap aktiviti harian. Bukan saja perlu kelihatan bergaya ketika melangkah, malah keselesaan dalam setiap langkah itu paling diutamakan pemakai.

Tanpa mengira jantina baik si jejaka mahupun wanita, pastinya peng­gayaan kasut yang membantu melegakan tekanan pada kaki sentiasa menjadi pilihan.

Memahami kehendak yang sering diperkatakan ini, jenama kasut terkemuka, Scholl memperkenalkan beberapa koleksi kasut musim bunga dan panas 2013.

Mulakan lang­kah dengan gaya koleksi Edna. Siri ini direka anggun dengan dua ton warna dan reben feminin yang ideal untuk aktiviti santai ataupun bekerja. Ia dilengkapi penyokong lengkungan bagi memastikan keselesaan kaki sepanjang hari.

Foto

COMEL dengan pilihan sandal menarik.

Foto

MENARIK untuk gaya ringkas yang selesa.


Selain itu, rangkaian koleksi Elva pula menampilkan pelbagai pilihan kasut baji yang bukan saja membantu diri untuk kelihatan tinggi berbanding ketinggian asal tetapi selesa apabila digayakan.


Kedua-dua koleksi Edna dan Elva direka menggunakan teknologi sokongan Arch agar kasut yang dipakai dapat membantu merehatkan kaki walaupun digunakan dalam tempoh yang lama.

Bagi wanita yang inginkan gaya santai pula, pilihan rangkaian kolek­si Lidia dan E-va paling bersesuaian dengan diri.

Siri selipar platform Lidia diserikan dengan aksesori rekaan ­bunga berwarna kuning, ungu dan oren menghiasi bentuk selipar yang diketengahkan.

Sementara itu, bagi mereka yang menggemari kasut Biomechanics, rekaan koleksi E-va yang mengete­ngahkan warna piuter dan merah pasti menceriakan suasana.

Di samping itu, untuk si jejaka pula, koleksi rangkaian Festive tampil dengan rekaan kasut yang bergaya dan kemas serta disediakan dengan pilihan siap sarung ataupun bertali. Warna universal hitam dan coklat gelap menjadikan ia pilihan sesuai sepanjang masa.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/06/28

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat