{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Kosmo Online - Infiniti

Posted by Tanpa Nama

Kosmo Online - Infiniti


Kukuhkan kehadiran di pasaran tempatan

Posted:

Kukuhkan kehadiran di pasaran tempatan

Kukuhkan kehadiran di pasaran tempatan

Oleh ADLAN JAAFAR

SYARIKAT Midea Scott & English Electronics (MSEE) Sdn. Bhd. bermula pada tahun 1995 sebagai pengedar tunggal barangan elektrik jenama LG di Malaysia.

Dikenali sebagai Scott & English Electronics (SEE) Sdn. Bhd., syarikat tersebut memperkenalkan produk keluaran dari Korea Selatan itu sehingga dikenali seperti hari ini.

Bagaimanapun pada tahun 2004, pihak LG membuat keputusan untuk mengambil alih dan menguruskan sendiri pemasaran produk mereka di negara ini.

Tindakan LG itu bukanlah satu pengakhiran kepada perniagaan SEE. Kali ini, tumpuan mereka ialah negara China pula.

Ini kerana China telah berkembang sebagai negara pengeluar barangan asli (OEM) kepada banyak jenama terkenal dunia sejak tahun 1960-an lagi.

OEM merupakan pengilang yang mengeluarkan produk-produk atau komponen untuk dibeli oleh syarikat lain dan seterusnya dijual dengan jenama syarikat pembeli.

OEM berkebolehan mengurangkan kos pengeluaran berbanding skala ekonomi semasa.

Bagaimanapun, hanya syarikat pembuatan yang mantap dan kukuh dapat meneruskan perniagaan dan berkembang, manakala yang kecil hilang begitu sahaja.

Secara kebetulan, salah satu syarikat OEM yang berdaya saing di China ialah Midea.

Syarikat itu menjual produk-produk Midea secara domestik dengan menggunakan jenama sendiri, manakala majoriti eksportnya masih lagi barang-barang OEM untuk jenama utama global.

Midea merupakan pengeluar pendingin udara dan peralatan rumah dan tersenarai sebagai antara jenama terkenal China sama seperti Haier dan Hisense.


PENDINGIN hawa mudah alih ini merupakan antara produk Midea yang unik.


Milik anak tempatan

Syarikat pembuatan tersebut mempunyai 12 buah pusat pengeluaran termasuk di Handan, Linfen, Wuxi, Hefei, Wuhan dan Jingzhou yang mengkhusus pada produk berbeza.

"Midea di China memahami bahawa penjenamaan yang lemah memberi kesan kepada keseluruhan jumlah jualan," terang Pengarah Urusan MSEE, Ng Kok Chin ketika ditemui di Kuala Lumpur baru-baru ini.

Bagaimanapun, pendapatan Midea pada tahun 2011 ialah sebanyak AS$22 bilion (RM70.57 bilion) dengan lebih 20 peratus disumbangkan oleh pasaran eksport iaitu melebihi RM20 bilion.

Setelah LG menarik diri, SEE mengorak langkah mencari peluang perniagaan baharu.

Lokasi yang ditujui ialah China dan pihak SEE tertarik dengan kemampuan Kumpulan Midea yang beribu pejabat di Shunde, Guangdong.

Pengeksport No.1

Syarikat Midea ketika ini mempunyai pekerja seramai kira-kira 180,000 orang. Ia merupakan syarikat yang paling komprehensif dalam pengeluaran rangkaian produk pengguna serta eksport.

"Kami tidak menjadi pengedar tunggal sebaliknya mengadakan usaha sama bersama Midea untuk memasarkan produk di negara ini," terang Kok Chin. Serentak dengan itu, SEE menukar nama menjadi MSEE.

Usaha sama tersebut membolehkan Midea memasuki pasaran Malaysia pada tahun 2008.

Bermula daripada sebuah bengkel membuat penutup botol pada tahun 1968, Midea bertukar menjadi antara syarikat yang paling berjaya.

Midea kemudiannya menceburi bidang pembuatan kipas angin pada tahun 1980 dan telah mengadakan usaha sama dengan syarikat-syarikat terkenal global.

Tindakan itu menjadikan Midea sebuah syarikat yang mempunyai kepakaran dalam bidang pembuatan pendingin hawa.

Projek usaha sama itu pula membolehkan syarikat-syarikat ternama melakukan pemindahan teknologi kepada Midea.

Kini, Midea menjadi pengeksport nombor satu pendingin hawa untuk kediaman di China.


RANGKAIAN produk Midea merangkumi kipas angin dan mesin pensterilan.


Jika dilihat persaingan dengan jenama barangan elektrik di dunia, Kong Chin yakin syarikatnya boleh bersaing secara sihat.

"Kami yakin boleh bersaing kerana Midea terkenal dengan produk pendingin hawa selain memiliki rangkaian luas produk rumah, bisnes, industri dan bangunan.

"Midea di Malaysia juga baru membawa masuk pendingin hawa komersial tahun lalu," jelas Kong Chin.

Setiap produk yang dibawa masuk ke Malaysia diteliti dulu oleh MSEE supaya memenuhi kehendak penduduk di sini.

Selain itu, Perjanjian Perdagangan Bebas Barangan ASEAN-China (ACFTA) yang telah ditandatangani oleh negara-negara ASEAN dan China turut menjadi faktor Midea boleh bersaing dengan baik.

Berkuat kuasa 1 Januari 2010, sebanyak enam negara ASEAN iaitu Brunei, Indonesia, Malaysia, Filipina, Singapura dan Thailand serta China memansuhkan duti ke atas 90 peratus produk.

Menurut laporan akhbar tempatan pada 28 Ogos 2010, eksport di bawah ACFTA bagi Malaysia meningkat dengan teguh daripada RM5.6 bilion pada tahun 2007 kepada RM6.3 bilion pada 2008 dan RM23.4 bilion pada 2009.

Telefon pintar comel

Posted:

Telefon pintar comel

Telefon pintar comel


SIRI telefon ini terdapat dalam pelbagai warna.


POPULARITI telefon pintar pada hari ini membuatkan ramai orang ingin memilikinya, namun tidak semua mampu memandangkan harganya mencecah ribuan ringgit.

Begitupun, bagi yang mahu merasai pengalaman sebagai pengguna telefon pintar, Nokia Asha 501 mungkin sesuai.

Model baharu yang comel itu boleh didapati dalam enam warna iaitu merah, hitam, biru, putih, hijau dan kuning. Ia ditawarkan pada harga RM299 sahaja.

Nokia Asha 501 menggunakan sistem operasi siri S40 dan boleh memuat turun pelbagai aplikasi seperti CNN, eBuddy, ESPN, Facebook, Foursquare, Line, LinkedIn, Nimbuzz, Pictelligent, The Weather Channel, Twitter, WeChat dan World of Red Bull.

Ia dijana menggunakan perisian Nokia Asha platform 1.0 sebagai sistem operasi selain mempunyai memori sebanyak 128 megabait.

Menyentuh mengenai kamera, ia mempunyai kamera utama di belakang dengan 3.2 megapiksel tetapi tidak mempunyai kamera hadapan.

Untuk keterangan lanjut, layari laman web Nokia di http://www.nokia.com.

Telefon dua kad SIM

Posted:

Telefon dua kad SIM

Telefon dua kad SIM


TELEFON pintar ini mempunyai dua kad SIM.


PENGELUAR telefon pintar global, HTC menawarkan pilihan bagi pasaran telefon sederhana, HTC Desire 600 Dual SIM. Lebih menarik, ia turut menawarkan pengalaman pada Sense 5.

Antaranya, HTC BlinkFeed dan BoomSound yang merupakan sebahagian daripada ciri-ciri yang terdapat pada HTC One.

Ia dilengkapi dengan sistem operasi Android Jelly Bena dan mempunyai prestasi yang sangat cepat, quad-core, manakala ciri Video Highlights membolehkan kreativiti dimaksimum pada harga murah.

HTC Desire 600 dwislot kad SIM memastikan kelajuan sistem lebih pantas melalui inovasi terkenal.

Pemegang dwikad SIM memberikan pengguna kebebasan umpama mempunyai dua telefon dalam satu peranti. Ia amat mudah untuk ditukar daripada satu akaun ke akaun lain dan pada masa yang sama mengejar kerjaya.

Dengan menghidupkan sistem pengaktifan dwi, ia membolehkan kedua-dua kad SIM aktif sepanjang masa.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat