{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Kota

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Kota


Jakim bantah, minta dikaji semula

Posted: 30 Jul 2013 12:08 PM PDT

Oleh SOFIAN BAHAROM
kota@utusangroup.com.my

PEMBINAAN pusat komersial di sebelah Masjid Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dibimbangi akan menenggelamkan rumah ibadat Islam itu yang merupakan antara mercu tanda di ibu negara.

KUALA LUMPUR 30 Julai - Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) dan Jawatankuasa Pentadbiran Masjid Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur membantah cadangan pembangunan pusat komersial bersebelahan Masjid Wilayah Persekutuan.

Ketua Pengarah Jakim, Datuk Othman Mustapha berkata, cadangan tersebut didapati tidak sesuai dibangunkan di atas tapak tersebut atas sebab masjid tersebut adalah mercu masjid di Wilayah Persekutuan.

"Setelah meneliti cadangan tersebut, pertamanya, kami merasakan kedudukannya yang berjiran serta terlalu hampir dengan kawasan sebuah masjid bertaraf masjid negeri iaitu Masjid Wilayah Persekutuan serta kawasan-kawasan perumahan berkepadatan rendah seperti Hartamas Heights, Duta Tropika dan Duta Nasional adalah tidak wajar.

"Contohnya, pembangunan berkenaan didapati akan melibatkan pembinaan beberapa buah menara berketinggian 49 tingkat, 47 tingkat, 37 tingkat dan lapan tingkat," katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Apa yang jelas, kata Othman, keseluruhan pembangunan itu pasti akan menghalang pandangan masjid dari seluruh arah barat, barat laut mahupun barat daya serta identiti mercu tanda keislaman setempat yang berbentuk masjid akan terus tenggelam dan hilang daripada pandangan

Selain itu, katanya, cadangan menara pejabat 49 tingkat dan tiga blok apartmen servis setinggi 47, 37 dan lima tingkat dilihat tidak sesuai kerana dipercayai akan mengundang konflik sosial dalam kalangan penduduk dengan masjid.

Beliau berkata, berkemungkinan berlakunya bantahan daripada penghuni mengenai seruan lima kali azan, khutbah dan syarahan-syarahan keagamaan Islam yang mungkin bertukar menjadi isu sensitif terhadap agama.

Sehubungan itu, tegasnya, pembangunan yang dicadangkan tersebut didapati tidak prihatin terhadap sensitiviti mahupun kehendak serta hak kejiranan sesebuah kawasan perumahan dan penduduk setempat.

Mengulas lanjut, kata beliau, pembangunan komersial seperti itu akan menyebabkan pertumbuhan premis-premis seperti restoran, pusat-pusat hiburan, kelab-kelab malam dan karaoke serta aktiviti-aktiviti berunsur maksiat yang lain seperti yang berlaku di beberapa tempat seperti Bangsar.

Beliau turut mengingatkan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) mengenai impak cadangan pembangunan tersebut terhadap alam persekitarannya terutama keperluan merealisasikan dasar minimum 10 peratus kawasan hijau.

"Selain itu, pembangunan berkepadatan tinggi seperti dicadangkan akan hanya menambahkan lagi kesesakan lalu lintas sedia ada kepada tahap yang lebih serius dan membimbangkan," katanya.

Caj tunda: Kadar dilulus Kementerian Pengangkutan

Posted: 30 Jul 2013 12:08 PM PDT

KUALA LUMPUR 30 Julai - Kadar caj baharu bagi tindakan penguatkuasaan ke atas kenderaan bermotor yang melakukan kesalahan adalah diluluskan oleh Kementerian Pengangkutan manakala Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) hanya sebagai agensi pelaksana.

Pengurus Perancangan Korporat DBKL, Dr. Ismail Stapa berkata, tidak timbul isu kadar caj pengapitan, pengalihan dan penahanan kenderaan bermotor yang terlalu tinggi dan membebankan golongan tertentu ekoran penguatkuasaan caj baharu yang akan bermula Khamis ini.

"Perkara itu tidak seharusnya berbangkit memandangkan kesalahan yang dilakukan oleh pemandu kenderaan telah menimbulkan kacau ganggu awam.

"Tambahan pula kos bagi tindakan pengapitan, pengalihan dan penahanan juga agak tinggi yang terpaksa ditanggung oleh DBKL," katanya dalam kenyataan akhbar kepada Utusan Malaysia hari ini.

Jumaat lalu, akhbar ini melaporkan rungutan orang ramai mengenai kadar caj yang terlalu tinggi dan menyifatkan tidak wajar ekoran prasarana yang disediakan tidak mencukupi iaitu petak meletak kenderaan.

Aktivis masyarakat, Tan Sri Lee Lam Thye turut menggesa DBKL mengkaji semula caj tersebut sebelum melaksanakannya.

Dalam pada itu, Ismail berkata, kenaikan caj itu juga sebagai salah satu pengajaran kepada pemandu agar tidak melakukan kesalahan yang menyusahkan pengguna jalan raya yang lain.

DBKL cari PPR terdekat

Posted: 30 Jul 2013 12:08 PM PDT

Oleh Muhamad Aimy Ahmad
kota@utusangroup.com.my

Tengku Adnan Tengku Mansor bertanyakan sesuatu kepada sebahagian mangsa kebakaran yang memusnahkan lima rumah setinggan di Kampung Pasir Baru, Pantai Dalam di Lembah Pantai, Kuala Lumpur semalam - UTUSAN/AZMAN ASMAYATIM

KUALA LUMPUR 30 Julai - Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) sedang mencari unit kosong di Projek Perumahan Rakyat (PPR) Muhibbah bagi menempatkan mangsa kebakaran di Kampung Pasir Baru di Pantai Dalam, Lembah Pantai semalam.

Menteri Wilayah Persekutuan, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor berkata, tawaran menduduki PPR Bukit Jalil sudah dikeluarkan pihaknya, namun lima keluarga itu menolak untuk ke sana dengan alasan lokasinya jauh dari tempat kerja dan sekolah anak mereka.

"Kami sebenarnya sudah menyediakan surat tawaran untuk ke PPR Bukit Jalil tetapi mereka tidak mahu, dan saya meminta DBKL untuk mengenal pasti sekiranya ada rumah kosong di PPR Muhibbah seperti yang diminta mereka.

"Justeru itu, kami tetap akan membantu mereka kerana Barisan Nasional adalah kerajaan yang prihatin biarpun tempat ini boleh dikatakan bukan kawasan kita," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita ketika melawat mangsa kebakaran tersebut di sini hari ini.

Yang turut hadir Timbalan Ketua Pengarah Pembangunan dan Sosio Ekonomi DBKL, Datuk Mhd. Amin Nordin Abdul Aziz.

Tengku Adnan turut menyampaikan bantuan peribadi berupa wang tunai sebanyak RM500 kepada setiap keluarga yang terlibat dengan kejadian kebakaran itu, yang berlaku kira-kira pukul 8 pagi semalam.

Dalam pada itu, ujar Tengku Adnan, lokasi kebakaran tersebut akan dikawal bagi mengelak sebarang pembangunan lain dijalankan selepas ini.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat