{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Feminin

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Feminin


Kasut cinta negara

Posted: 29 Aug 2013 10:59 PM PDT

Oleh NOOR FAZRINA KAMAL
Gambar WAHIDIN SALIM

Xavier Mah dan alfred hor (empat dan lima dari kanan) bersama para penaja meraikan kemunculan kasut the malaysian yang direka sempena sambutan hari kemerdekaan ke-56.

PELBAGAI gaya atau cara yang ditonjolkan seseorang dalam menzahirkan rasa cinta kepada negara khususnya apabila tiba Hari Kemerdekaan yang disambut pada tanggal 31 Ogos setiap tahun.

Setiap orang juga pasti mempunyai kenangan tersendiri berkaitan sambutan hari penuh bersejarah itu terutamanya pada zaman persekolahan yang pasti lebih mempunyai impak semangat cintakan negara berbanding di alam pekerjaan.

Kenangan itulah juga yang menjadikan pereka kasut mewah tempatan, Xavier Mah dan Alfred Hor, bersepakat memberikan penghormatan mereka dengan menampilkan dua koleksi menarik hasil sentuhan mereka semata-mata untuk meraikan hari penuh bersejarah tersebut.

"Saya masih ingat nyanyian lagu Negaraku apabila berada di perhimpunan sekolah. Lirik berbunyi 'tanah tumpahnya darahku...' menguatkan lagi ingatan saya tentang pengorbanan nenek moyang demi kesejahteraan kita pada hari ini.

"Dan warna merah, putih, kuning dan biru ternyata melambangkan unsur perpaduan yang juga diterapkan dalam koleksi kasut Xalf yang diperkenalkan hari ini.

"Koleksi kali ini juga memberi penghargaan khusus kepada kaum wanita yang banyak memainkan peranan dalam pembangunan negara," jelas Xavier yang ditemui pada majlis yang berlangsung di Pusat Pameran Lotus, Jalan Damansara off Jalan Penchala, Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Xavier menambah, masyarakat Malaysia sememangnya beruntung kerana mempunyai pelbagai hari untuk disambut setiap tahun.

Atas sebab itu jugalah rakyat seharusnya menyayangi negara ini dan menghasilkan sesuatu yang boleh menambah kecintaan tersebut tidak mengira apa jua cara.

"Kami memperkenalkan, The Malaysian 1957 dan The Malaysian 1963 koleksi kasut Xalf sempena dua hari bersejarah, hari kemerdekaan dan juga hari penubuhan Malaysia. Dan mengambil kira daripada kecantikan bendera Jalur Gemilang, koleksi Xalf tampil mencetus gabungan simbolik baru dalam dunia fesyen.

"Lebih menarik, kami hanya menghasilkan sebanyak 56 pasang kasut bagi setiap koleksi. Angka 56 itu dipilih sebagai simbolik sambutan kemerdekaan negara yang ke-56 tahun ini," jelas Xavier.

Rekaan kasut

Sementara itu bagi lelaki yang menghasilkan rekaan kasut itu pula, Alfred berkata, bukan sesuatu yang mudah untuk menzahirkan satu penghormatan ke atas kasut eksklusif.

"Sebagai rakyat Malaysia, pastinya kita hormat dan menghargai negara tercinta dan mahu membuktikan dengan cara yang tersendiri dan inilah cara saya," jelas Alfred yang ditemui di majlis yang sama.

Sambil mengakui proses menghasilkan rekaan yang begitu menguji dan mencabar kreativitinya, Alfred turut berpuas hati dengan dua rekaan yang begitu sentimental dan bermakna bagi dirinya sepanjang berkecimpung dalam dunia rekaan kasut.

"Pertama, bukan senang menyatukan kesemua warna terang bendera kebangsaan ke dalam silhoute kasut apatah lagi untuk mengekalkan kehalusan seninya.

"Keduanya, perincian yang digunakan juga perlu jelas melambangkan semangat kenegaraan pada setiap langkah wanita yang menyarungkan rekaan ini kelak.

"Bukan sekadar menarik pada mata, saya juga memastikan kasut ini memang selesa dipakai. Kami menggunakan hanya kulit asli dan lapisan dalaman kasut juga daripada material berkualiti tinggi dan sesuai dipakai wanita untuk apa jua majlis," jelas Alfred yang mengambil masa selama dua hingga empat minggu untuk menghasilkan sepasang kasut.

Bercakap tentang jenama Malaysia, Xavier dan Alfred turut mahu rakyat berbangga dengan produk buatan tempatan kerana ternyata ia semakin baik dari segi kualiti serta kreativitinya.

Sebelum koleksi The Malaysian, mereka pernah memperkenalkan Xpression dan Metamorphosis yang mula menaikkan nama Xalf dalam dunia kasut wanita.

Malah Xalf juga dipilih supermodel terkemuka dunia, Ai Tominagu sebagai pilihannya untuk ke majlis eksklusif.

Selain Tominagu, penulis blog selebriti New York, Tia Walker dan beberapa selebriti tempatan dan antarabangsa turut memberikan testimoni yang baik tentang kasut yang dihasilkan Xalf.

Koleksi The Malaysian ini turut dihasilkan bersama sebuah kotak eksklusif dan acara perasmiannya turut disertai empat buah kereta Lotus berwarna merah, biru, kuning dan putih simbolik perpaduan negara.

Setiap kasut mewah rekaan Xalf turut disertai dengan 'kad lahir' yang mencatatkan tarikh pembuatan dan nama pemiliknya secara eksklusif.

Ternyata koleksi ini cukup optimistik menekankan intipati kemasyarakatan sekali gus menyampaikan mesej kemajuan dan keyakinan.

Kasut edisi istimewa The Malaysian ini hanya dijual menerusi laman sesawang xalfdesign.com pada harga RM1,159.

Siti Sa'adiah terus tabur bakti

Posted: 29 Aug 2013 10:59 PM PDT

Oleh MERAN ABU BAKAR
Gambar RASHID MAHFOF

Siti Sa'adiah Sheikh Bakir menunjukkan naskah biografi Siti Sa'adiah: Driven By Vision, Mission and Passion pada Rohani Abdul Karim di majlis pelancarannya di Kuala Lumpur baru-baru ini.

NAMA Datin Paduka Siti Sa'adiah Sheikh Bakir dalam industri penjagaan kesihatan di Malaysia bukan asing lagi.

Mantan Pengarah Urusan KPJ Healthcare Berhad selama 19 tahun ini, mula dilantik ke jawatan tersebut pada 1 Mac 1993 sehingga tarikh persaraannya pada 31 Disember 2012.

Bagaimanapun itu tidak bermakna kini beliau hanya menghabiskan masa persaraannya di rumah. Sebaliknya, beliau telah dilantik sebagai Penasihat Korporat dan Pengarah Bukan Eksekutif KPJ bermula pada 1 Januari lalu.

Selain itu, wanita gigih ini juga pernah berkhidmat sebagai Ketua Eksekutif Kumpulan Perubatan (Johor) Sdn. Bhd. (KPJ) dari tahun 1989 sehingga penyenaraian KPJ pada bulan November 1994.

Kehebatan Siti Sa'adiah dalam industri penjagaan kesihatan tanah air telah memberikan inspirasi kepada ramai wanita di Malaysia untuk mencontohi kejayaannya.

''Saya amat berharap pemimpin korporat di Malaysia terutamanya di kalangan wanita terus berusaha mencapai tahap paling tinggi dalam kerjaya mereka juga menambah nilai kepada perkembangan bangsa dan negara.

''Kami menghadapi pelbagai cabaran, namun akhirnya berjaya menggapai kejayaan cemerlang di mana pada ketika itu tidak ramai wanita yang berjaya.

"Kini kita mempunyai ramai pemimpin untuk masa depan dengan idea-idea bernas dan berharap idea yang inovatif bagi kepimpinan transformasi yang strategik.

"Inilah cara saya untuk memberikan sesuatu kepada bangsa dan negara,'' kata Siti Sa'adiah semasa majlis pelancaran buku biografi beliau yang berjudul Siti Sa'adiah: Driven By Vision, Mission and Passion baru-baru ini.

Pelancaran dilakukan oleh Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Rohani Abdul Karim mewakili Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Hadir sama, Presiden dan Ketua Eksekutif Johor Corporation, Datuk Kamaruzzaman Abu Kassim serta Presiden dan Pengarah Urusan KPJ Healthcare, Amiruddin Abdul Satar.

Sementara itu, Muhyiddin dalam ucapan yang dibacakan oleh Rohani berkata, beliau kagum dengan komitmen Siti Sa'adiah semenjak pembabitan awal dalam industri kesihatan pada tahun 1979.

Kata beliau, kesetiaan dan dedikasi sebegini patut dicontohi oleh generasi masa kini bagi memastikan kesinambungan kejayaan sesebuah organisasi.

Penerbitan buku biografi ini tambah Muhyiddin, tepat pada masanya memandangkan Siti Sa'adiah baru sahaja menamatkan tugasnya sebagai Pengarah Urusan di KPJ Healthcare.

Buku biografi, Siti Sa'adiah: Driven By Vision, Mission and Passion, yang mengisahkan perjalanan seorang wanita memimpin transformasi industri penjagaan kesihatan swasta di Malaysia ini, telah ditulis oleh Profesor Rokiah A. Talib dan diterbitkan oleh Percetakan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM).

Bermula daripada sebuah hospital biasa, Siti Sa'adiah telah memimpin KPJ berkembang hingga kini mempunyai 23 buah hospital di seluruh negara, dua di Indonesia dan satu di Thailand. Kumpulan ini juga mempunyai pusat jagaan warga tua di Australia.

Sebanyak 900 orang konsultan perubatan dan lebih 10,000 profesional penjagaan kesihatan berada di bawah KPJ dengan jumlah pesakit berjumlah 2.8 juta orang setiap tahun.

KPJ turut menyumbang ke arah pendidikan kesihatan dengan menubuhkan kolej kejururawatan yang pertama di Malaysia yang menawarkan Diploma Program Kejururawatan pada 1991.

Sepanjang karier beliau lebih dari tiga dekad, Siti Sa'adiah turut menabur bakti pada beberapa badan korporat termasuk Kumpulan JCorp dan sebagainya.

Beliau adalah wanita pertama yang dilantik sebagai Pengarah Bursa Malaysia dari tahun 2004 hingga April 2012, selain Pengarah Matrade dari 1999 hingga 2010.

Sumbangan Siti Sa'adiah telah mendapat pengiktirafan yang membanggakan apabila pada tahun 2010 beliau dinamakan sebagai Ketua Pegawai Eksekutif Terbaik (CEO) Bagi Tahun 2009 oleh The New Straits Times Press dan American Express.

Beliau kekal sebagai satu-satunya wanita yang pernah menerima anugerah tersebut dalam sejarah selama 15 tahun.

Mula berminat dengan penulisan, rancangan masa depan Siti Sa'adiah termasuklah menulis buku pengurusan yang disasarkan bagi generasi masa depan negara.

Sementara itu, buku biografi Siti Sa'adiah: Driven by Vision, Mission and Passion boleh diperoleh di semua kedai buku utama.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat