{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Pahang

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Pahang


MPT beri amaran sita premis

Posted: 30 Aug 2013 12:40 PM PDT

Oleh ALI MAHMOOD
utusanktn@gmail.com

TEMERLOH 30 Ogos - Majlis Perbandaran Temerloh (MPT) akan menjalankan operasi mengutip bayaran cukai taksiran mulai esok yang kini tertunggak sebanyak RM7.1 juta terhadap pemilik premis yang masih berdegil dan enggan menjelaskannya.

Yang Dipertuanya, Datuk Zainal Abidin berkata, antara langkah diambil adalah menyita premis pemilik yang terus berdegil dan enggan menjelaskan tunggakan walaupun beberapa kali MPT bertolak ansur serta memberi peluang kepada mereka membayarnya.

Katanya, MPT tidak akan berkompromi sebaliknya menghantar notis kepada pemilik premis terbabit yang gagal membayar tunggakan sebelum ini.

"Kami akan mulakan operasi lebih tegas termasuk menyita premis yang didapati gagal membayar cukai taksiran kepada MPT.

"Kami terpaksa mengambil tindakan tegas kerana sebelum ini mereka telah beberapa kali diberi peluang menjelaskan cukai tersebut," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Beliau berkata, tindakan berkenaan dilihat adil kerana masih ramai pemilik premis lain yang membayar cukai taksiran.

"Kita akan mulakan tindakan menyita premis terbabit di bawah peruntukan yang disediakan iaitu Akta Kerajaan Tempatan 1976 (Akta 172)," katanya.

Zainal berkata, pemilik premis perlu tahu tanggungjawab masing-masing kerana jika gagal membayar cukai taksiran pihak berkuasa tempatan (PBT) tidak akan mempunyai dana yang cukup untuk membangunkan kawasan pentadbirannya.

Beliau berharap mereka yang masih belum membayar cukai taksiran supaya berbuat demikian dengan segera bagi mengelakkan harta disita.

Sementara itu dalam perkembangan berkaitan, Zainal berkata, kempen menangkap tikus yang bermula 24 Ogos lalu akan tamat hari ini.

"Orang ramai yang berjaya menangkap tikus boleh menebus wang RM5 bagi setiap ekor yang ditangkap di kaunter disediakan MPT sekitar bandar Temerloh," katanya.

Cegah jenayah mampu eratkan perpaduan

Posted: 30 Aug 2013 12:40 PM PDT

SERAMAI 300 orang pelajar sekolah menengah dari seluruh Kuantan mengikuti seminar mencegah jenayah dan motivasi di Kuantan, baru-baru ini.

KUANTAN 30 Ogos - Kesedaran mencegah jenayah perlu diterapkan di peringkat sekolah rendah supaya generasi muda dapat memahami tentang bahaya jika terlibat dalam kegiatan tidak sihat itu.

Pengerusi Yayasan Pencegahan Jenayah Malaysia (MCPF) negeri, Datuk Seri Johny Ch'ng Ewe Gee berkata, pendedahan itu mampu mengelak mereka terjebak dalam kegiatan tidak berfaedah, sekali gus melahirkan modal insan berguna dalam pembangunan negara.

"Murid perlu didedahkan dengan pencegahan jenayah kerana mampu membawa satu kesedaran, sekali gus menjauhkan diri daripada gejala yang boleh memudaratkan mereka," katanya.

Beliau berkata demikian kepada Utusan Malaysia dalam majlis Rumah Terbuka Aidilfitri dan seminar motivasi melibatkan 300 pelajar dari lima sekolah menengah di sini baru-baru ini.

Yang turut hadir Naib Pengerusi MCPF Pahang, Datuk Seri Dr. Erwan Mohd. Tahir dan Komander Briged Tenggara, Datuk Azizan Abu Taat .

Beliau berharap mereka turut bekerjasama dengan membantu polis membanteras jenayah, selain memupuk semangat kejiranan di tempat tinggal mereka.

Dalam pada itu, Ewe Gee berkata, seminar tersebut merupakan kali kedua dianjurkan pihaknya iaitu sebelum ini pernah mendapat sambutan menggalakkan daripada pelajar sekolah menengah sekitar daerah ini.

Pada kali ini jelasnya, seorang penuntut orang kurang upaya (OKU) yang mengikuti program Ijazah Sarjana Muda Kesusasteraan di Universiti Malaya (UM), Faiq Adnan dijemput untuk menyampaikan ceramah kepada pelajar terbabit.

Katanya, pemilihan Faiq dibuat kerana dia mampu membuktikan bahawa kecacatan padanya tidak menghalang untuk melanjutkan pengajian ke universiti.

"Selain memberi ceramah kesedaran, kehadiran penuntut itu mampu menaikkan semangat kepada pelajar sekolah supaya mempunyai keazaman dan cita-cita untuk ke menara gading," ujarnya.

Masyarakat jangan ambil mudah ancaman tikus

Posted: 30 Aug 2013 12:40 PM PDT

MARAN 30 Ogos - Masyarakat perlu mengukuhkan budaya menjaga kebersihan premis dan persekitaran sebagai satu gaya hidup bagi menangani pembiakan tikus serta nyamuk yang membawa mudarat kepada masyarakat.

Ahli Parlimen Maran, Datuk Ismail Abd. Muttalib berkata, keprihatinan menjaga kebersihan seperti di rumah dan premis perniagaan dapat mengatasi penularan wabak penyakit tersebut.

Menurutnya, rakyat khususnya di daerah ini tentu mengingati kejadian yang berlaku di kawasan perkelahan Lubuk Yu beberapa tahun lalu sehingga beberapa nyawa terkorban akibat penyakit kencing tikus.

"Ini membuktikan spesies tikus boleh membiak di mana-mana sahaja berikutan tahap kebersihan di lokasi terbabit sangat rendah iaitu banyak sisa-sisa makanan, kotor, sampah-sarap dan sebagainya.

"Sejak tragedi di Lubuk Yu, wabak penyakit tersebut semakin dikenali masyarakat dan banyak dilaporkan sejak kebelakangan ini," katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap dalam kempen kawalan tikus peringkat daerah di Pasar Borong Bandar Tun Abdul Razak Jengka di sini baru-baru ini.

Ismail yang juga Timbalan Menteri Sumber Manusia berkata, kempen seperti itu yang membabitkan masyarakat akan meningkatkan kesedaran mereka tentang ancaman kesihatan yang dibawa tikus.

"Banyak faktor mengapa makhluk perosak itu membiak seperti sikap sambil lewa masyarakat yang tidak menjaga kebersihan dengan sempurna," ujarnya.

Beliau berharap, mereka perlu komited memastikan tahap kebersihan tidak kira di rumah, premis perniagaan, gerai atau restoran perlu dijaga dengan memastikan peralatan seperti sudu, garpu, pinggan serta cawan dicuci sempurna.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat