{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Kosmo Online - Sukan

Posted by Tanpa Nama

Kosmo Online - Sukan


Nicol juara

Posted:

Nicol juara

Nicol juara

Oleh SHANIKA ABDULATIB
shanika.latib@kosmo.com.my

NICOL melakar gelaran juara buat kali kelapan pada Kejohanan Skuasy Terbuka Malaysia-CIMB 2013 semalam.


SELEPAS skuad Harimau Malaya meraikan kemenangan dengan menewaskan Myanmar pada perlawanan akhir Pestabola Merdeka 2013 di bumi Kuantan, Pahang malam kelmarin, semalam giliran ratu skuasy negara, Datuk Nicol David pula memberi hadiah istimewa sempena Hari Malaysia yang disambut hari ini.

Pada aksi akhir Kejohanan Skuasy Terbuka Malaysia-CIMB 2013 semalam, Nicol berjaya merampas kembali gelaran juara dengan menewaskan juara bertahan dari Mesir, Raneem El Weleily.

Seperti yang dijangka, saingan final yang diadakan di gelanggang kaca The Curve Mutiara Damansara itu berlangsung dalam suasana sengit meskipun Nicol berjaya mencatat kemenangan straight set 11-8, 11-7, 11-6.

"Ia kemenangan yang sangat istimewa terutama apabila berjaya membawa pulang semula trofi kemenangan ke Malaysia dengan disaksikan oleh peminat tanah air.

"Saya akui, saingan hari ini (semalam) sangat sengit kerana kita tahu, Raneem merupakan seorang pemain yang hebat. Biarpun ada kesilapan yang dilakukan, dia tetap memberi cabaran sehingga memaksa saya beraksi pada tahap maksimum.

"Saya percaya, ia adalah perlawanan paling menarik dan luar biasa bagi saya sepanjang musim ini. Saya gembira dan berharap dapat bertemu dengannya sekali lagi di pentas akhir pada tahun depan," katanya yang meraih gelaran juara kelapan selepas menamatkan saingan dalam tempoh 34 minit.

Dengan kemenangan tersebut, Nicol membawa pulang hadiah wang tunai AS$10,200 (RM33,558).

'Harimau Muda memang ada kelas'

Posted:

'Harimau Muda memang ada kelas'

'Harimau Muda memang ada kelas'

Oleh NOR AZIRAN YUNUS
aziran.yunus@kosmo.com.my


HARIMAU Muda memang berhak bergelar juara selepas mempamerkan aksi konsisnten sepanjang Pestabola Merdeka 2013 yang berakhir di Kuantan kelmarin.


SKUAD Harimau Muda sememangnya tampil pada Pestabola Merdeka 2013 ini dengan perwatakan selaku juara.

Demikian tegas pengurus pasukan Myanmar, Tin Myint Aung selepas menyaksikan pasukannya tewas 0-2 kepada Malaysia pada perlawanan akhir yang disaksikan lebih 35,000 penyokong di Stadium Darul Makmur Kuantan, Pahang malam kelmarin.

Kata Myint Aung, mereka tewas kepada sebuah pasukan yang hebat serta menampilkan aksi konsisten sepanjang kejohanan edisi ke-41 ini.

"Kami menerima kekalahan ini dengan hati yang terbuka. Kami tewas kepada sebuah pasukan yang sangat sempurna.

"Dalam aksi final tadi (kelmarin), jentera serangan kami gagal membuat penyudahan sempurna walaupun bahagian tengah telah berfungsi agak baik.

"Bagaimanapun, kekalahan ini tidak sesekali mematahkan semangat juang para pemain kami malah kami akan bangkit dalam saingan Sukan SEA di negara kami Disember nanti.

"Saya melihat kekuatan utama pasukan Malaysia adalah keutuhan benteng pertahanan mereka ditambah dengan taktikal yang sangat menarik.

"Apa pun, saya mengucapkan tahniah kepada skuad Malaysia kerana muncul juara Pestabola Merdeka ini dan semoga kita akan berjumpa lagi di di Sukan SEA Myanmar nanti," katanya.

Secara keseluruhan, Myint Aung merumuskan bahawa beliau berpuas hati dengan persembahan para pemain mudanya pada kejohanan ini namun masih banyak perkara yang perlu digilap sekembalinya mereka ke Myanmar nanti.

Kata pengurus yang meminati corak permainan pemain sayap Harimau Muda, Syahrul Azwari Ibrahim itu, seperti negara-negara lain yang menjadi tuan rumah sesuatu kejohanan besar, pastinya tekanan memihak kepada mereka untuk menampilkan permainan berkualiti dan paling penting untuk keluar sebagai juara.

"Oleh itu, dalam tempoh beberapa bulan yang tinggal ini, kami akan memperkemaskan segala kelonggaran serta akan sentiasa berusaha mempertingkatkan prestasi dari semasa ke semasa.

"Pada awal bulan depan kami akan terbang ke Korea Selatan dan Jepun untuk mengadakan beberapa siri perlawanan persahabatan dengan kelab-kelab di sana dan selepas itu kami akan mempersiapkan diri sepenuhnya sebelum Sukan SEA bermula," kata Myint Aung.

'Masih milik Arema'

Posted:

'Masih milik Arema'

'Masih milik Arema'

Oleh NAN HIDAYAT NAN AZMIE
hidayat.azmie@kosmo.com.my


ZAKARIA (kanan) menjelaskan bahawa Safee (kiri) masih menjadi milik kelab Arema Malang.


"SAFEE (Mohd. Sali) masih memiliki kontrak bersama Arema Indonesia sehingga Februari tahun depan.

"Jika dia tidak lagi diperlukan Johor Darul Takzim (Johor DT), mana-mana pasukan yang berminat perlu berurusan dengan Arema Indonesia terlebih dahulu sebelum mendapatkan khidmat Safee."

Demikian jelas pengurus peribadi Safee, Zakaria Ab Rahim ketika mengulas khabar angin berhubung masa depan penyerang sensasi negara itu selepas ini.

Ketika ini, polemik mula tercetus apabila Safee dikatakan bakal menyertai pasukan Liga Premier, Johor musim depan.

Ia ekoran kehadiran dua penyerang import, Pablo Aimar serta bekas penyerang Atletico Madrid, Braulio Nobrega Rodriguez yang menyertai Johor DT baru-baru ini.

Selain faktor usia, krisis kecederaan yang sering membelenggu Safee juga dikatakan antara faktor khidmat penyerang itu tidak lagi diperlukan Johor DT yang berjaya mendapatkannya menerusi pinjaman daripada Arema Indonesia (dahulunya dikenali sebagai Pelita Jaya) awal musim ini.

Mengakui tidak tahu-menahu berhubung spekulasi berkenaan, Zakaria sebaliknya menasihatkan mana-mana pasukan yang berminat melamar Safee supaya menghubungi pihak pengurusan Arema Indonesia terlebih dahulu.

"Tempoh pinjaman Safee bersama Johor DT akan berakhir pada November depan, jadi persoalan sama ada Safee akan kembali beraksi di Indonesia mahupun menyertai mana-mana pasukan lain di Malaysia hanya boleh diketahui selepas itu jika khidmatnya tidak lagi diperlukan Johor DT," jelas Zakaria kepada Kosmo! semalam.

Mengulas lanjut, Zakaria mengakui bersedia untuk kembali menguruskan karier Safee sekiranya penyerang itu berhasrat untuk kembali beraksi di Indonesia.

"Terserah kepada Safee, sama ada mahu kembali beraksi di Indonesia atau pun menyertai pasukan lain, saya tidak berhak menjawab soalan itu.

"Cuma jika dia mahu kembali ke Indonesia, saya bersedia membantu semula menguruskan karier Safee," jelas beliau.

Safee, 29, yang memulakan kariernya bersama pasukan Kuala Lumpur, Sarawak dan Selangor kemudiannya berhijrah ke Arema Indonesia pada 5 Februari 2011 sebelum muncul penjaring terbanyak kelab itu dengan 20 gol musim lalu.

Sebaik kontraknya tamat pada 31 Januari 2012, Safee telah menandatangani kontrak lanjutan bernilai lebih RM2 juta bersama kelab Indonesia itu sebelum disunting Johor DT menerusi pinjaman awal musim ini.

Ketua Pegawai Eksekutif Arema Indonesia, Iwan Budianto sebelum ini juga menegaskan bahawa pihaknya tidak akan menjual Safee sebelum kontraknya tamat.

Sebaliknya jelas Iwan, penghijrahan Safee ke Johor DT hanyalah bagi memberikan lebih peluang kepada pemain muda Arema Indonesia supaya beraksi lebih kerap dalam mana-mana perlawanan.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat