{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Mahkamah

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Mahkamah


379 tuduhan terima RM940.4j

Posted: 30 Sep 2013 11:46 AM PDT

Oleh MARZITA ABDULLAH dan SUWARNI MOKHTAR
pengarang@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 30 Sept. - Lima individu dan sebuah syarikat didakwa di Mahkamah Sesyen di sini hari ini atas 277 pertuduhan menerima wang hasil aktiviti haram daripada syarikat pelaburan jongkong emas, Genneva (M) Sdn. Bhd. (GMSB), berjumlah melebihi RM937 juta.

Pengarah syarikat Ng Adventure Sdn. Bhd. (NASB), Ng Wan Yee, 34, dan adiknya yang juga Pengarah Eksekutif syarikat itu, Ng Yee Yaw, 32, serta NASB masing-masing menghadapi 82 pertuduhan.

Suri rumah, Chiew Soo Ling, 49, menghadapi 26 pertuduhan; Alex Yew Soo Hun, 37, (tiga pertuduhan); dan Tony Yao Kee Bon, 52, (dua pertuduhan).

Sementara itu, di Mahkamah Sesyen Shah Alam dekat sini, Wan Yee, Yee Yaw, Soo Ling, Alex dan Pengarah GMSB, Datuk Philip Lim Jit Meng, 56, serta GMSB menghadapi 102 pertuduhan pengubahan wang haram berjumlah RM3.4 juta, dua tahun lalu.

Kesemua tertuduh mengaku tidak bersalah atas pertuduhan masing-masing.

Soo Ling merupakan isteri kepada Philip manakala Yee Yaw dan kakaknya, Wan Yee merupakan anak kepada penasihat GMSB, Datuk Ng Poh Weng

Pada Jumaat lalu, Philip dan Poh Weng, bersama-sama empat tertuduh lain, GMSB dan syarikat Success Attitude Sdn. Bhd., didakwa atas 913 pertuduhan pengubahan wang haram dan 10 pertuduhan menerima deposit tanpa lesen melibatkan urus niaga bernilai hampir RM5.5 bilion serta tiga tuduhan membuat pernyataan palsu dalam iklan.

Di Mahkamah Sesyen di sini, Wan Yee, Yee Yaw, NASB, Soo Ling, Alex Yew Soo Hun dan Tony didakwa menerima wang hasil aktiviti haram berjumlah RM937,604,400 daripada GMSB di antara awal 2011 dan Disember 2012.

Wang tersebut kemudian didakwa dipindahkan ke beberapa akaun syarikat lain dan juga akaun peribadi mereka.

Mereka didakwa mengikut Seksyen 4(1)(a) Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram dan Pencegahan Pembiayaan Keganasan 2001 (AMLATFA) yang membawa hukuman denda sehingga RM5 juta atau penjara sehingga lima tahun.

Pendakwaan dikendalikan oleh Timbalan Pendakwa Raya, Mardizatun Nisa Ahamadul Kaber manakala kesemua tertuduh diwakili peguam, A.S. Dhaliwal.

Hakim Mat Ghani Abdullah membenarkan Wan Yee dan Yee Yaw masing-masing dibebaskan dengan ikat jamin RM100,000 berserta dua penjamin manakala Soo Ling diikat jamin RM50,000 dengan seorang penjamin.

Soo Hun dan Kee Boon pula dikenakan jaminan RM20,000 dengan seorang penjamin bagi setiap tertuduh.

Mahkamah menetapkan sebutan kes pada 27 November ini.

Di Mahkamah Sesyen Shah Alam, Philip, Soo Ling, Yee Yaw bagi pihak dirinya dan NASB, Wan Yee dan Alex didakwa melibatkan diri dalam pengubahan wang haram dengan menerima wang sebanyak RM3.4 juta yang merupakan hasil daripada aktiviti haram.

Mereka didakwa melakukan perbuatan tersebut di beberapa tempat antaranya HSBC Bank Malaysia, Jalan Sultan, Petaling Jaya dan CIMB Bank Bhd., Jalan PJU 1/3..Sunwaymas Commercial Centre, Petaling Jaya, dan CIMB Bank Bhd., Jalan USJ 9 UEP Subang Jaya, dekat sini antara Januari 2011 dan Oktober 2012.

Philip , Soo Ling dan NASB masing-masing menghadapi 22 pertuduhan melibatkan RM1.1 juta, Wan Yee dan Yee Yaw masing-masing menghadapi 19 pertuduhan melibatkan RM1.1 juta dan Alex menghadapi satu pertuduhan melibatkan RM100,000.

Timbalan Pendakwa Raya, Mardziatun Nisa Ahamad Kabir mengemukakan pertuduhan mengikut subseksyen 4(1)(a) AMLATFA turut memohon agar kes semua tertuduh berkenaan dipindahkan ke Mahkamah Sesyen di ibu negara.

Hakim Datuk Noradida Ahmad membenarkan Philip diikat jamin RM80,000; Yee Yaw (RM60,000); Soo Ling (RM30,000); Wan Yee (RM80,000) dan Alex (RM20,000) dengan seorang atau dua penjamin dan pasport masing-masing diserah kepada mahkamah sebagai syarat jaminan.

Beliau turut membenarkan kesemua kes tertuduh itu dipindahkan ke Mahkamah Sesyen di sini dan wang jaminan dibayar sebelum pukul 3 petang esok berikutan kes berkenaan bermula lewat petang.

Ahli perniagaan, suri rumah didakwa terbabit gubah wang haram

Posted: 30 Sep 2013 11:46 AM PDT

IPOH 30 Sept. - Seorang ahli perniagaan dan seorang suri rumah dihadapkan ke Mahkamah Seksyen di sini hari ini atas 31 pertuduhan terbabit dalam aktiviti pengubahan wang haram melibatkan wang berjumlah RM763,800 dan empat kilogram jongkong emas yang dikaitkan dengan syarikat pelaburan jongkong emas, Genneva (M) Sdn. Bhd. (GMSB).

Lim Kah Heng, 42, yang merupakan pemilik tunggal kepada dua syarikat iaitu Buycom Network dan Visiotec Marketing mengaku tidak bersalah atas 28 pertuduhan melibatkan wang berjumlah RM367,000 antara April 2011 dan Ogos 2012.

Pada Jumaat lalu, Kah Heng yang juga Pengurus Besar GMSB didakwa di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur atas 16 pertuduhan pengubahan wang haram dan dua pertuduhan menerima deposit tanpa lesen.

Suri rumah, Lee Mei Jen, 34, dari persiaran Pakatan Jaya 4, mengaku tidak bersalah atas tiga pertuduhan wang haram melibatkan wang tunai berjumlah RM196,800, satu deposit bank bernilai RM200,000 dan empat kilogram jongkong emas.

Tertuduh yang merupakan ibu kepada tiga anak itu didakwa menerima wang berjumlah RM97,490.10 dan RM99,318 yang dimasukkan ke dalam akaun bank miliknya daripada akaun bank kepunyaan GMSB antara 19 Mei dan 6 Julai 2011.

Wanita tersebut turut didakwa memiliki wang haram dalam akaun peti simpanan keselamatan berjumlah RM200,000 dan empat kilogram jongkong emas di Public Bank Berhad, Persiaran Bercham Selatan 2, Taman Desa Kencana pada 31 Disember 2012.

Timbalan Pendakwa Raya, Nik Haslinie Hashim mengemukakan kesemua pertuduhan itu mengikut Seksyen 4(1)(a) Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram dan Pencegahan Pembiayaan Keganasan 2001 yang memperuntukkan hukuman denda sehingga RM5 juta atau penjara sehingga lima tahun.

Hakim Madihah Hairullah membenarkan Kah Heng diikat jamin RM100,000 dengan dua penjamin manakala Mei Jen diikat jamin RM20,000 berserta seorang penjamin dan dokumen perjalanan diserahkan kepada mahkamah sebagai syarat jaminan.

Mahkamah turut membenarkan wang jaminan itu dibayar esok pada pukul 2 petang. Kedua-dua tertuduh diwakili peguam J. Kuldeep Kumar.

Madihah menetapkan sebutan kes pada 25 Oktober ini selain membenarkan permohonan pihak pendakwaan agar kedua-dua kes berkenaan dipindahkan untuk dibicarakan bersama kes terhadap Kah Heng di Mahkamah Seksyen Kuala Lumpur.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat