{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Pahang

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Pahang


Hentikan pembakaran terbuka

Posted: 28 Sep 2013 12:43 PM PDT

Oleh HARIS FADILAH AHMAD
utusanktn@gmail.com

Sebahagian peneroka membuat bantahan aman mengenai pembakaran terbuka di Felda Tekam Utara, Jerantut, kelmarin.

JERANTUT 28 Sept. - Jabatan Alam Sekitar (JAS) diminta mengambil tindakan terhadap pihak yang melakukan pembakaran terbuka tandan kelapa sawit di Felda Tekam Utara sejak tiga bulan lalu kerana ia menjejaskan kesihatan kepada penduduk.

Gesaan dibuat oleh masyarakat peneroka tanah rancangan itu kerana ada dalam kalangan mereka mengalami masalah kesihatan berikutan tindakan tersebut.

Seorang peneroka, Ramli Jemail, 59, berkata, pembakaran tersebut dilakukan kira-kira 2.5 kilometer dari perkampungan tanah rancangan menyebabkan asap tebal memasuki rumah mereka.

LONGGOKKAN tandan sawit yang dibakar secara terbuka di sebuah kawasan berdekatan Felda Tekam Utara, Jerantut.

Tambahnya, keadaan itu menyebabkan kesihatan penduduk terjejas khususnya bagi mereka yang menghidap penyakit seperti jantung, asma dan pernafasan kanak-kanak.

"Asap pembakaran itu akan membantutkan proses pendebungaan kelapa sawit di kebun sekali gus menjejaskan pendapatan kami bagi tempoh jangka panjang," katanya ketika ditemui di sini semalam.

Bendahari Pertubuhan Peneroka Felda Tekam Utara, Wan Mohamad Wan Bakar, 56 berharap, JAS akan bertindak menghentikan pembakaran tersebut.

Katanya, beberapa penduduk telah membuat laporan aduan kepada JAS negeri tetapi sehingga kini tiada lagi tindakan diambil.

Rakannya, Mohd. Rashid Saad, 64, memberitahu, kebanyakan peneroka di situ sudah berusia dan kesihatan mereka sering terjejas akibat masalah berkenaan.

Katanya, para penduduk kerap ke klinik kesihatan di tanah rancangan itu berikutan masalah kesihatan yang dikatakan berpunca daripada asap pembakaran tersebut.

Abu Azam terima Ijazah Kehormat Doktor Falsafah Kejuruteraan Kimia

Posted: 28 Sep 2013 12:43 PM PDT

Abu Azam Md. Yassin

KUANTAN 28 Sept. - Prof. Emeritus Datuk Dr. Abu Azam Md. Yassin akan dianugerahkan Ijazah Kehormat Doktor Falsafah Kejuruteraan Kimia sempena Majlis Konvokesyen Ke-8 Universiti Malaysia Pahang (UMP) yang berlangsung selama dua hari bermula 5 Oktober ini di kampus Gambang universiti itu di sini.

Beliau yang merupakan Rektor pertama Kolej Universiti Kejuruteraan & Teknologi Malaysia (Kuktem) yang kini dikenali sebagai UMP akan menerima anugerah itu yang akan disampaikan oleh Canselor universiti itu, Tengku Mahkota Pahang, Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah.

Naib Canselor UMP, Prof. Datuk Dr. Daing Nasir Ibrahim berkata, penganugerahan itu sebagai mengiktiraf sumbangan beliau yang tidak pernah terhenti terhadap pembangunan ekonomi terutama bumiputera, pendidikan dan industri petroleum.

"Pengurniaan tersebut juga sebagai menghargai dedikasi dan khidmat cemerlang beliau sebagai Rektor pertama Kuktem yang kini dikenali sebagai UMP. Beliau telah menyediakan asas dan landasan kukuh terhadap universiti ini untuk bergerak maju ke hadapan dalam memacu pengajian tinggi di negara ini.

"Beliau kini merupakan Pengerusi Lembaga Pengarah bagi Kolej Darul Naim dan aktif dalam aktiviti sukarelawan dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) bersama Haluan Malaysia khususnya dalam memberi bantuan pendidikan serta kebajikan kepada umat slam sehingga ke peringkat antarabangsa," katanya di sini hari ini.

Sementara itu, menurut Daing Nasir, sebanyak 2,095 graduan bakal menerima ijazah dan diploma masing-masing pada majlis tersebut yang kali kedua akhbar Utusan Malaysia dilantik sebagai media rasmi.

"Majlis konvokesyen itu akan berlangsung dalam tiga sesi ini melibatkan sebanyak 20 graduan doktor falsafah (PhD), 63 graduan sarjana, 1,483 graduan sarjana muda dan 529 graduan diploma membabitkan lapan fakulti serta tiga pusat pengajian," ujarnya.

Jelasnya, daripada jumlah tersebut, sebanyak 83 graduan melibatkan Institut Pengajian Siswazah diikuti Fakulti Kejuruteraan Pembuatan (119), Fakulti Sains dan Teknologi Industri (106), Fakulti Teknologi (139) dan Fakulti Sistem Komputer dan Kejuruteraan Perisian (203) berlangsung pada sesi pertama.

Tambahnya, Tengku Abdullah akan mencemar duli mengurniakan ijazah kepada graduan pada sesi pertama.

"Konvokesyen kali ini juga mencatat sejarah apabila sebanyak 18 graduan antarabangsa yang mengikuti pengajian prasiswazah turut sama pada kali ini," ujarnya.

Dalam pada itu, katanya, sebanyak 13 graduan bakal menerima anugerah dan hadiah akademik melibatkan Anugerah Pelajaran Diraja (Pingat Jaya Cemerlang), Anugerah Canselor, Anugerah Emas Universiti dan Anugerah Yayasan Pahang.

"Bagi hadiah akademik adalah Hadiah Industri Kecemerlangan HeiTech, HadiahKecemerlangan Ir. Kee Book Hee, Hadiah Kecemerlangan Sapura Industrial Berhad, Hadiah Srikandi Matahari, Hadiah Industri Telekom Malaysia Berhad dan Hadiah Kecemerlangan Perodua," katanya.

PIBG perlu diperkasakan selari PPPM

Posted: 28 Sep 2013 12:43 PM PDT

KUALA KRAU 28 Sept. - Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) di negeri ini perlu diperkemas dan diperkasakan selari dengan Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2015 (PPPM) yang dilancarkan oleh Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin baru-baru ini.

Ahli Parlimen Kuala Krau, Datuk Ismail Mohamed Said berkata, peranan pertubuhan itu sebagai rakan kongsi kepada pengurusan sekolah amat penting dalam menyelesaikan masalah, birokrasi dan pelbagai isu pendidikan yang semakin mencabar.

Menurutnya, tanggungjawab PIBG bukan lagi sebuah organisasi konservatif, tetapi lebih kepada memenuhi tuntutan dalam meningkatkan keberkesanan, komprehensif dan berwibawa kepada seolah.

"Barisan kepimpinan mereka perlu bersedia memikul tanggungjawab dalam melaksanakan tugas serta amanah dan bukan sekadar hanya memenuhi lantikan jawatan dalam mesyuarat agung sahaja," katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada Majlis Penyerahan Peruntukan Khas Menteri Pendidikan berjumlah lebih RM350,000 kepada PIBG sekolah sekitar Parlimen Kuala Krau di Dewan Bestari Sekolah Menengah Kebangsaan Kuala Krau di sini hari ini.

Menurutnya, Majlis Permuafakatan PIBG sama ada di peringkat daerah, negeri dan kebangsaan perlu diperkasa bagi menggalakkan kerjasama setempa dalam menangani pelbagai isu pendidikan.

Katanya, pertubuhan tersebut yang bergerak sebagai pertubuhan bukan kerajaan (NGO) mesti berkarisme dan sentiasa bersama kerajaan memajukan pendidikan negara.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat