{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Pemotoran

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Pemotoran


Megane Renault yang menggegarkan!

Posted: 29 Sep 2013 11:42 AM PDT

Oleh JOHARDY IBRAHIM
pengarang@utusan.com.my

Kereta sports berprestasi tinggi Renault Sport 265 Cup.

INILAH kereta yang meresahkan. Bukan kerana apa-apa tetapi kerana kuasa enjin dan keupayaannya sebagai sebuah kereta sport sebenar, pasti mendorong sesiapa sahaja untuk mencari satu jalan raya berselekoh untuk menguji kereta ini.

Oleh kerana kereta ini berciri sport dengan transmisi manual, memandu di dalam bandar terutama semasa kesesakan lalu lintas, memerlukan bukan sahaja kesabaran tetapi juga kepekaan. Klac keras, sistem gantungan tegang dan kemudi roda berat adalah ciri kereta lumba.

Maka itu, tempat yang sangat sesuai memandu uji kereta ini tentunya lebuh raya atau laluan yang tidak banyak kenderaan. Misalnya laluan dari Selayang melalui Empangan Sungai Tua untuk ke Genting Highland. Memandu uji bukan berlumba, sebaliknya berubah-ubah kaedah iaitu laju, perlahan, mengambil selekoh, mendaki dan menurun bukit dan memotong dalam kelajuan tertentu.

Menerusi enjin turbocaj 2.0 liter empat dalam sebaris, kereta ini memberikan kuasa terjahan yang melahirkan keteguhan chasis, sementara enjinnya menampilkan prestasi hebat tersendiri.

Chasis kereta ini dilengkapi dengan chasis Cup (model kereta lumba sebenar pasukan Renault) iaitu chasis direndahkan sebanyak 10 milimeter digabungkan dengan sistem gantungan disusun teguh dengan spring dan peredam. Fleksibiliti sistem gantungan telah dikurangkan masing-masingnya sebanyak 35 peratus di depan dan 38 peratus di belakang sementara besi anti-golek di hadapan telah diperteguhkan sebanyak 13 peratus.

Apa makna semua di atas? Mudah. Memandu RS265 di selekoh tajam, adalah pengalaman yang sangat menyirapkan darah keseronokan!

Sama seperti kemudi roda, batang gear manual enam kelajuan dibalut dengan kulit bermutu tinggi.

Enjin kereta ini dilengkapi dengan Sports Mode. Tukar ESP kepada 'Sport', kereta ini menghamburkan kuasa sebanyak 265 hp (kuasa kuda) pada 5,500 revolusi per minit (rpm) dan kuasa kilas 360 Newton meter (Nm) pada 3,000 rpm.

Tekanan maksimum turbo pada enjin ini telah ditambah kepada 2.5 bar dengan pengambilan udara diubah suai bagi melancarkan tekanan dan suhu lebih tinggi terutama semasa memecut.

Pada kemudi roda tersimpan rahsia yang indah. Menggunakan bantuan elektrik, kemudi roda memberi respons yang bagus dan 'tepat'. Gandar hadapan bagaikan mendakap jalan raya dan anda akan perasan teknologi Limited Slip Differential mengedarkan kuasa kepada kedua-dua roda, menterjemahkannya pada kelajuan maksimum di atas jalan raya.

Selain Sports Mode, RS265 memiliki tiga kawalan stabiliti iaitu On, Sport dan tutup. Menerusi Sport, kereta ini boleh dipecut sebelum membrek di selekoh untuk menyambung gerakan tanpa tersangkut-sangkut.

Tanpa menggunakan ESP sekali pun, RS265 ini menawarkan kawalan badan yang jitu bukan sahaja semasa mengambil selekoh dalam kelajuan tinggi tetapi juga mendaki dan menurun bukit.

Satu elemen yang saya dapati lemah pada Megane RS265 Cup ialah daripada aspek pertukaran gear. Menukar dari gear empat kepada gear lima, sentiasa menimbulkan tanda-tanya. Dan masuk atau belum. Beberapa kali mencuba baharu yakin. Penukaran kena dilakukan secara lebih perlahan!

Satu lagi aspek ialah sebagai sebuah kereta bersifat sport, RS265 Cup ini tidak mempunyai meter suhu minyak. Benar tidak semua pemilik kereta ini akan membawanya berlumba di litar tetapi inikan kereta sport!

Tetapi ini hanya masalah kecil. Secara keseluruhannya, RS265 Cup ini adalah sebuah kereta sport yang begitu menyeronokkan dan pasti menjadi pilihan kepada penggemar kereta berprestasi tinggi.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat