{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Kosmo Online - Sukan

Posted by Tanpa Nama

Kosmo Online - Sukan


Khairy persoal cara jualan tiket

Posted:

Khairy persoal cara jualan tiket

Khairy persoal cara jualan tiket

Oleh SHAHRIL NIZAM ABDULLAH
shahril.abdullah@kosmo.com.my

STADIUM Shah Alam turut diserbu penyokong kedua-dua pasukan untuk mendapatkan tiket final Piala Malaysia semalam.


MENTERI Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin Abu Bakar mendesak Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) tampil memberi penjelasan kepada peminat tempatan berhubung isu tiket perlawanan akhir Piala Malaysia 2013 yang habis dijual dalam tempoh singkat.

Setiap kali tiba perlawanan-perlawanan besar seperti kempen Piala FA, Piala Malaysia mahu pun Liga Super Malaysia, masalah tiket yang cepat habis dijual di kaunter masih berterusan, sekali gus mencetuskan tanda tanya mengenai jumlah sebenar peruntukkan tiket yang disediakan FAM.

Terbaharu, sebanyak 15,000 daripada 75,000 keping tiket perlawanan akhir melibatkan pasukan Pahang dan Kelantan pada Ahad ini juga dilaporkan habis dijual di Stadium Shah Alam hanya dalam tempoh sejam.

Situasi tersebut menyebabkan Khairy mempersoalkan kredibiliti FAM dalam mengawal permintaan tinggi pembelian tiket berkenaan serta kelemahan badan bola sepak negara itu mengekang sindiket 'ulat tiket' yang semakin berleluasa ketika ini.

"Saya rasa FAM perlu beri penjelasan kepada semua peminat bola sepak di Malaysia berhubung perkara ini kerana ia sesuatu yang tidak adil kepada peminat kita.

"Mesti ada penjelasan tentang berapa jumlah tiket yang diperuntukkan bagi jualan runcit atau pun pukal dan kepada siapa jualan ini diberikan.

"Kalau dijual secara pukal, saya juga nak tahu sama ada FAM melakukan kawalan ketat atau tidak ketika menjualnya kerana tidak mahu tiket-tiket tersebut akhirnya sampai kepada ulat tiket," katanya dalam sidang akhbar selepas majlis pembukaan Persidangan Sukan Untuk Semua ASEAN di Putrajaya, semalam.

Persidangan yang berlangsung selama dua hari bermula semalam hingga hari ini itu bertujuan mempromosikan keperluan dan kepentingan dalam membangunkan sukan untuk semua bagi meningkatkan kualiti hidup.

Seramai 145 peserta tempatan dan 30 peserta dari negara rantau ASEAN termasuk seorang pakar dari Amerika Syarikat menyertai persidangan berkenaan.

Dalam perkembangan yang sama, Khairy turut meminta FAM menempatkan pegawai mereka untuk membuat kawalan di sekitar luar Stadium Shah Alam bagi membendung kegiatan 'ulat tiket' pada hari perlawanan akhir Piala Malaysia, Ahad ini.

"FAM perlu cegah perkara ini daripada berleluasa terutama di sekitar stadium, namun kita faham jika penjualan tiket haram ini berlaku di tempat yang jauh dari stadium, perkara ini tidak dapat dikekang.

"Kita mahu satu pemantauan dilaksanakan oleh FAM kerana kalau di UK (United Kingdom) perbuatan menjual tiket secara haram adalah satu jenayah," kata Khairy lagi.

Pahang tidak tertekan

Posted:

Pahang tidak tertekan

Pahang tidak tertekan

Oleh M. RIZAL NOR
sukan@kosmo.com.my


PARA pemain Pahang bersalaman dengan Dollah (kiri) sebelum memulakan latihan mereka di Kuantan semalam.


PAHANG tidak berdepan tekanan untuk menghadapi juara bertahan, Kelantan pada perlawanan akhir Piala Malaysia 2013 di Stadium Shah Alam, Ahad ini.

Penyerang skuad Tok Gajah, Mohd. Fauzi Roslan berkata, dia bersama rakan-rakan sepasukan akan memberi persembahan terbaik dalam misi mereka untuk bergelar juara kejohanan berprestij tanah air itu.

"Semua pemain dalam keadaan bersemangat untuk mempamerkan persembahan terbaik buat Pahang pada final itu nanti.

"Saya bertekad untuk menjaringkan gol buat Pahang, begitu juga dengan rakan-rakan yang lain," katanya kepada pemberita di Kuantan semalam.

Tambah Mohd. Fauzi, mereka juga sudah bersedia dari segi mental dan fizikal bagi menghadapi ancaman Kelantan pada perlawanan akhir itu nanti.

Ujar Mohd. Fauzi lagi, dia bersama rakan-rakan sepasukan juga tidak mahu mengecewakan harapan ketua jurulatih, Dollah Salleh serta para penyokong setia skuad Tok Gajah.

"Kejayaan melangkah ke perlawanan akhir memang menjadi impian kami selama ini dan kami tidak mahu melepaskan peluang untuk menjulang Piala Malaysia.

"Ada yang menganggap Pahang bukan pasukan pilihan untuk muncul juara, tetapi kami akan membuktikan kemampuan Pahang yang sebenar," katanya.

Dalam pada itu, Mohd. Fauzi menyeru rakan sepasukannya supaya tidak leka serta mudah terpedaya dalam menghadapi taktik permainan Kelantan.

Beliau menambah, mereka akan sedaya upaya mempertahankan bahagian tengah serta benteng pertahanan supaya tidak mudah ditembusi skuad Kijang.

"Kelantan mempunyai kekuatan tersendiri yang mampu mengucar-kacir kawasan tengah dan pertahanan," katanya.

Kelantan ada kemampuan

Posted:

Kelantan ada kemampuan

Kelantan ada kemampuan

Oleh KHAIRI MOHAMAD
khairi.mohamad@kosmo.com.my


HODAK (kanan) berbincang sesuatu dengan kapten Kelantan, Badhri Radzi sebelum memulakan latihan di Kota Bharu semalam.


KELANTAN memiliki kemampuan untuk menjulang Piala Malaysia, Ahad ini.

Demikian tegas jurulatih Kelantan, Bojan Hodak menjelang perlawanan akhir piala paling berprestij tanah air itu menentang Pahang di Stadium Shah Alam, Ahad ini.

Menurutnya, dia tidak menghiraukan semangat pasukan lawan yang kali terakhir bergelar juara pada tahun 1992.

"Semangat para pemain Pahang mungkin berada pada tahap kemuncak untuk mengulangi kejayaan mereka kira-kira 21 tahun lalu namun, para pemainnya juga kini berada dalam keadaan terbaik untuk memastikan Piala Malaysia terus kekal di bumi Kelantan," tegas Hodak.

Menurutnya, The Red Warriors tidak berdepan sebarang tekanan untuk menghadapi perlawanan kali ini biarpun ramai pemerhati bola sepak menganggap Kelantan adalah pasukan pilihan untuk muncul juara berbanding Pahang.

"Semangat 1992? Saya tidak tahu apa-apa mengenainya, saya belum berada di Malaysia ketika itu. Pada saya, ia pastinya menjadi perlawanan yang sengit, kedua-dua pasukan mempunyai peluang seimbang, 50-50 dan kita mampu untuk memenanginya.

"Apa yang baik buat Pahang, mereka akan turun bermain tanpa tekanan kerana ramai yang memilih Kelantan untuk menang.

"Pada saya, kita tidak merasai tekanan tersebut, kita sudah bergelar juara trebel musim lalu. Musim ini juga kita sudah memenangi Piala FA dan satu lagi trofi kita anggap sebagai bonus," katanya ketika ditemui di Kota Bharu kelmarin.

Tambahnya, persiapan skuad Kelantan berjalan dengan baik terutama 'mood' para pemain yang kini berada pada tahap terbaik apabila masing-masing bersaing untuk mencari tempat bagi disenaraikan dalam kesebelasan utama pada perlawanan akhir nanti.

Katanya, ketiadaan Obinna Nwaneri sedikit merencatkan persiapan namun, ia tidak begitu mempengaruhi sehingga menimbulkan masalah besar kerana rata-rata pemain Kelantan yang ada, memiliki pengalaman untuk beraksi dalam perlawanan berprofil tinggi seperti itu.

"Masalah pada kita ialah ketiadaan Obinna yang cukup berpengaruh di bahagian pertahanan tetapi, itu bukan sesuatu yang merunsingkan kita kerana sebahagian besar pemain Kelantan mempunyai pengalaman beraksi di final tidak seperti Pahang namun, mereka memiliki pemain muda yang hebat.

"Saya mungkin akan melakukan satu atau dua pertukaran dan perlu mencari pengganti untuk Obinna. Saya perlu membuat keputusan sama ada menggunakan khidmat K.Nanthakumar yang mempunyai pengalaman atau pun Rizal Fahmi Rosid yang sentiasa bermain dalam perlawanan akhir.

"Mungkin Zairul Fitree Ishak kerana dia juga pernah bermain pada perlawanan akhir sebelum ini. Saya perlu melakukan rombakan, Farisham (Ismail) juga oleh diletakkan di pertahanan tengah, kita memiliki beberapa pilihan dan sudah tentu melegakan."

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat