{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Jenayah

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Jenayah


Lagi pengawal merompak - KPN

Posted: 31 Oct 2013 11:28 AM PDT

Oleh NORHIDAYU MOHD. HASSAN
pengarang@utusan.com.my

Khalid Abu Bakar melawat Mohd. Fathi Sudin, anggota PVR yang cedera semasa bertugas akibat motosikalnya ditendang penjenayah di Wad Separa Kritikal, di Hospital Kuala Lumpur, semalam. - Ihsan Sinchew

KUALA LUMPUR 31 Okt. - Belum pun reda kes membabitkan pengawal keselamatan yang membunuh seorang pegawai bank, hari ini berlaku satu rompakan di kedai emas di sebuah pusat beli belah di Danau Kota, Setapak yang dilakukan oleh pengawal keselamatan.

Dalam kejadian kira-kira pukul 9 pagi itu, seorang pengawal keselamatan berusia 23 tahun bertindak mengacu pistol digunakannya kepada pengurus kedai dan enam pekerja lain yang sedang menyusun barang kemas dalam cermin pameran.

Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar berkata, tiada tembakan dilepaskan dan tiada mangsa yang cedera.

Khalid memberitahu, siasatan awal pihaknya mendapati suspek baru sebulan bertugas di kedai emas itu dan bekerja dengan syarikat keselamatan selama dua bulan.

"Rompakan itu berlaku dalam tempoh tidak sampai 10 minit. Suspek melarikan satu dulang mengandungi kira-kira 100 utas rantai emas selepas mengacu pistol kepada pengurus dan pekerja kedai.

"Polis masih menyiasat latar belakang suspek, rekod lampau dan meneliti rakaman CCTV (kamera litar tertutup) sekiranya dia melarikan diri dengan individu lain.

"Jumlah kerugian belum dapat ditaksirkan dan kita juga sedang mendapatkan pengesahan Jabatan Pendaftaran Negara berhubung ketulenan kad pengenalan milik suspek yang berasal dari Keningau, Sabah,'' katanya.

Beliau ditemui selepas melawat Mohd. Fathi Sudin, anggota pasukan polis sukarelawan (PVR) yang cedera semasa bertugas akibat motosikalnya ditendang penjenayah di Wad Separa Kritikal, Hospital Kuala Lumpur hari ini.

Pada 23 Oktober lalu, pegawai operasi AmBank, Allahyarham Norazita Abu Talib, 37, maut akibat ditembak seorang pengawal keselamatan ketika membuka pintu bilik kebal cawangan bank itu di USJ Sentral, Subang Jaya.

Khalid juga tidak menolak kemungkinan suspek kes rompakan hari ini meniru idea jenayah yang dilakukan di Subang Jaya

"Siapa pun suspek, rakyat tempatan atau warga asing yang melakukan jenayah, polis sudah ada prosedur untuk mengesan mereka.

"Cuma dalam kes membabitkan pengawal keselamatan yang memiliki senjata api, kita seru semua syarikat keselamatan mengaudit semula data-data pekerja mereka dengan lebih teliti," katanya.

Beliau dalam pada itu turut mengaitkan kedua-dua kes tersebut seumpama pelanduk selalu melupakan jerat tetapi jerat tidak pernah melupakan pelanduk.

Mengulas insiden melibatkan anggota PVR itu, beliau memberitahu, ketika kejadian, Mohd. Fathi dan rakan setugas sedang menjalankan rondaan di Ayer Panas, Setapak dan mereka ternampak kelibat seorang lelaki yang mencurigakan.

"Suspek bertindak melarikan diri dan menunggang di laluan bertentangan. Mohd. Fathi yang berjaya mengekori motosikal suspek telah ditendang hingga menyebabkannya terjatuh.

"Seorang lagi anggota PVR juga cuba menahannya sehingga berlaku pergelutan. Ketika ditolak suspek, anggota tidak sengaja terlepas satu tembakan mengenai pipi suspek," katanya.

Tambah Khalid, kejadian itu bermula di Ayer Panas sehingga ke Jalan Genting Klang. Suspek berusia 31 tahun yang cedera kini dilaporkan stabil.

Dana: Misuari rekrut penduduk?

Posted: 31 Oct 2013 11:28 AM PDT

KUALA LUMPUR 31 Okt. - Selain menjadikan orang Islam sebagai anggota Barisan Pembebasan Kebangsaan Moro (MNLF), pemimpin kumpulan pemisah Islam itu, Nur Misuari (gambar) dikesan merekrut penduduk Sabah berketurunan Cina bagi meneruskan ancamannya untuk terus memiliki Sabah.

Menurut sumber pihak berkuasa serantau, rakyat tempatan berkenaan yang menggunakan nama samaran Samson Jose Konde, 55, ditahan pihak berkuasa Filipina di kediaman Nur Misuari di Zamboanga City pada 4 Oktober lalu.

Sumber itu berkata, ketika ditahan, suspek berada di sekitar kawasan rumah Nur Misuari dan hasil penggeledahan pihak berkuasa Filipina menjumpai bahan letupan di dalam rumah tersebut.

"Rakyat tempatan ini merupakan seorang ahli perniagaan dan telah melarikan diri ke Filipina pada tahun 2004 setelah gagal dalam perniagaannya.

"Sejurus tiba di Filipina, dia diperkenalkan kepada Nur Misuari dan dilantik sebagai pengerusi bagi pembangunan ekonomi dan urusan perniagaan masyarakat Cina," kata sumber itu kepada Utusan Malaysia hari ini.

Pada 9 Oktober lalu, pihak pendakwa raya kerajaan Manila meminta sebuah mahkamah di Zamboanga mengeluarkan arahan untuk menangkap Nur Misuari dan tiga komander kanannya yang didakwa atas kesalahan melancarkan pemberontakan.

Setiausaha Kehakiman, Leila de Lima dilaporkan berkata, Nur Misuari yang kini diburu, didakwa melancarkan serangan bersenjata ke atas bandar Zamboanga, selatan negara ini pada bulan lalu sehingga mengorbankan 244 orang.

Sumber itu memberitahu, warga tempatan terbabit juga mengaku ditugaskan untuk membantu MNLF menjalinkan hubungan dengan pelabur asing terutama dari negara China supaya melabur di Selatan Filipina. Bagaimanapun usaha itu tidak pernah berjaya.

"Suspek juga mendakwa pernah melihat bekas Ketua Menteri Sabah, Datuk Yong Teck Lee di selatan Filipina dua bulan sebelum kejadian pencerobohan kumpulan pengganas Kiram di Lahad Datu, Sabah pada Februari lalu," katanya.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat