{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Johor

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Johor


UTM buru reputasi cemerlang

Posted: 29 Oct 2013 11:12 AM PDT

Oleh HANIZA HASSAN
utusanjohor@utusan.com.my

MAHASISWA Jepun dan Malaysia (dari kiri) Mika Takayanagi, Nor Fyadzila Mohd. Tahar, Kazuko Ishimoto, Motoki Matsuyama dan Yaakob Arshad gembira dengan ijazah masing-masing pada Konvokesyen ke-51 Universiti Teknologi Malaysia di Skudai, Johor, baru-baru ini.

JOHOR BAHRU 29 Okt. - Universiti Teknologi Malaysia (UTM) akan terus berusaha memastikan dapat berperanan sebagai institusi yang penting dan relevan dalam membangunkan agama, bangsa dan negara.

Naib Canselornya, Prof. Dr. Ir. Wahid Omar berkata, dalam masa sama, UTM akan terus memberi fokus membina reputasi lebih cemerlang di peringkat global.

Beliau berkata, falsafah UTM yang dicetuskan barisan pengasas UTM terdahulu akan menjadi pegangan kukuh dalam institusi itu bergerak ke hadapan.

"Kami sentiasa menyedari UTM mempunyai peranan penting bagi melahirkan insan yang bukan sahaja tersohor keupayaan teknikalnya dan boleh dipercayai tetapi memiliki nilai insaniah yang murni dan terpuji.

"Bagi kami, golongan inilah yang boleh menjadi harapan kita bagi meneruskan kesinambungan survival agama, bangsa dan negara sekali gus mengharungi cabaran dalam dunia tanpa sempadan ini," katanya ketika berucap dalam Majlis Konvokesyen UTM ke-51 di sini hari ini.

Yang turut hadir, Canselor UTM, Raja Zarith Sofiah Sultan Idris Shah, Pro Canselor dan beberapa ahli lembaga pengarah.

Seramai 5,378 graduan menerima ijazah masing-masing dengan 163 daripada jumlah berkenaan adalah graduan ijazah doktor falsafah, ijazah sarjana (1,075), diploma lepasan ijazah (126), ijazah sarjana muda (2,493) dan diploma (1,521).

Dalam majlis berkenaan, UTM turut meraikan 11 graduan sulung yang menerima anugerah Pengurusan Perniagaan Kejuruteraan dan Pentadbiran Perniagaan bagi Program Dwi Sarjana dengan kerjasama Universiti Meiji, Tokyo.

Turut hadir menyaksikan majlis bersejarah tersebut ialah Dekan Sekolah Siswazah dan Pentadbiran Perniagaan Universiti Meiji, Prof. Masayasu Takahashi; Timbalannya, Prof. Kenichi Suzuki dan Ketua Jabatan Pentadbiran Perniagaan, Prof. Madya Mika Takayanagi.

Lima daripada 11 graduan itu ialah penuntut UTM manakala enam lagi penuntut Universiti Meiji, masing-masing dianugerahkan Sarjana Pengurusan Perniagaan Kejuruteraan dari UTM dan Pentadbiran Perniagaan daripada Universiti Meiji.

UTMSpace rai media, anak yatim Ar-Rayyan main boling

Posted: 29 Oct 2013 11:12 AM PDT

SEBAHAGIAN daripada anak-anak yatim dari Ar-Rayyan diraikan oleh kakitangan dari Unit Komunikasi Pemasaran UTMSpace dan Kelab Media Johor pada Majlis Derma Bakti Melalui Aktiviti Boling Bersama Kelab Media Johor dan Pusat Insani Darul Takzim & Anak Yatim Ar-Rayyan di Danga City Mall, Johor Bahru, Johor, baru-baru ini. - utusan/RAJA JAAFAR ALI

JOHOR BAHRU 29 Okt. - Sempena sambutan ulang tahun Sekolah Pendidikan Profesional dan Pendidikan Berterusan UTM (UTMSpace) Ke-20, institusi pengajian tinggi itu dengan kerjasama Kelab Media Johor (KMJ) mengadakan program derma bakti bersama anak yatim Rumah Ar-Rayyan.

Program derma bakti berupa perlawanan boling yang disertai oleh 64 pemain terdiri daripada anak yatim Ar-Rayyan, KMJ dan kakitangan UTMspace itu dirasmikan Pengurus Unit Komunikasi Pemasaran UTMSpace, Kartika Ista Mohamed Shah.

Kartika Ista berkata, program tersebut bertujuan mengeratkan hubungan antara UTMSpace dan media selain mendekatkan mereka dengan anak-anak yatim.

"Program ini juga bagi meraikan para wartawan yang banyak memberi kerjasama dari segi liputan sepanjang tahun dalam pelbagai anjuran UTMSpace," katanya.

Dalam majlis tersebut, UTMSpace turut menyampaikan sumbangan sebanyak RM2,500 kepada Pengurus Asrama Kebajikan Anak Yatim Ar-Rayyan, Mohamad Halimi Kolan bagi meringankan beban kewangan rumah anak yatim tersebut.

UTMSpace turut menyampaikan sumbangan sebanyak RM500 kepada KMJ yang diterima Timbalan Presiden 1, Raja Jaafar Ali sebagai tanda terima kasih atas penglibatan media dalam pelbagai majlis yang dianjurkan pihaknya.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat