{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Keluarga

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Keluarga


Izzah tukar fikiran

Posted: 30 Oct 2013 06:27 AM PDT

ORANG kata duit bukanlah segalanya tapi segalanya memang memerlukan duit. Malah duit juga boleh mengubah hati dan perasaan demi mencari kehidupan dan masa depan yang lebih bermakna.

Selama lebih tiga tahun mengikat tali pertunangan dan berbelas tahun sebelum itu menjalin percintaan, kesabaran Izzah (bukan nama sebenar) ternyata ada batasnya.

Mulanya dia terfikir untuk membuktikan bahawa cintanya bukan berlandas wang ringgit, tapi realitinya kehidupan bukanlah begitu.

Kalau dahulu sebolehnya Izzah mahu membuktikan dia teman hidup pada susah dan senang, tapi kini dia semakin bijak mengendalikan perasaan terhadap Azhar, lelaki yang dikenali sejak zaman sekolah rendah lagi dan kini bergelar tunangannya.

Selama mana lagi dia harus menunggu sementelah Azhar kerap kali menjadikan alasan 'tidak cukup wang' untuk menangguhkan pernikahan mereka.

"Siapa tidak malu-alah apabila meminta untuk putus tunang tunang apatah lagi seluruh ahli keluarganya daripada adik-beradik membawa kepada sepupu dan saudara-mara sudah mengenali serta baik dengan saya.

"Tapi demi masa depan, saya tidak sanggup menunggu lagi memandangkan usia saya pun semakin bertambah tahun demi tahun," ujar Izzah yang berkongsi kisahnya untuk ruangan Pengakuan kali ini.

Keputusan drastik Izzah memutuskan tali pertunangan yang telah diikat lebih tiga tahun lalu memang mengejutkan seluruh ahli keluarga, baik di sebelah dirinya mahupun sebelah keluarga Azhar.

Walau tampak 'kejam' bagi Izzah itulah yang terbaik bukan saja buat dirinya bahkan Azhar juga yang mungkin akan 'lega' kerana tidak akan lagi mendengar desakan-desakan daripada Izzah.

"Mungkin orang akan nampak saya jahat atau kejam kerana mengambil keputusan begitu dan seakan tidak sabar menunggu bakal suami menyimpan duit.

"Sebenarnya jika anda tidak berada dalam situasi saya anda tidak akan memahami apa yang saya hadapi.

"Ada ketikanya wanita bukan setakat memerlukan cinta, tapi sebenarnya lebih daripada itu. Bagi saya, pengalaman dan usia mematangkan saya membuatkan saya lebih tahu apa yang dimahukan dalam hidup ini.

"Saya dambakan pasangan yang rajin berusaha, bersungguh-sungguh dan ada matlamat hidup serta berusaha mengejar matlamat tersebut.

"Tapi sebaliknya tunang saya terlalu selesa dengan apa yang dia ada. Saya sendiri tidak nampak arah tuju hidupnya," ujar Izzah seakan berselindung.

Seperti tahu apa yang tersirat di hati penulis, Izzah meneruskan bicara.

Dia akur Azhar bukanlah berjawatan besar sekadar seorang kakitangan biasa di sebuah jabatan kerajaan dengan gaji yang kecil.

Begitupun itu tidak bermakna Azhar boleh menjadikan gaji kecil sebagai alasan untuk dia terus menangguhkan pernikahan mereka.

"Saya faham kedudukan kewangannya, sebab itu juga keluarga saya tidak meletakkan wang hantaran yang tinggi. Namun itu pun dia tidak boleh penuhi.

"Setiap bulan gajinya habis dibelanjakan tanpa sedikit pun disimpan untuk tujuan perkahwinan kami. Paling membuatkan saya terasa, dia lebih suka membelanja kawan-kawan daripada menyimpan duit tersebut untuk belanja perkahwinan.

"Saya pernah tegur caranya tetapi kata Azhar, itu kawan-kawannya dan saya tidak berhak masuk campur kerana saya belum jadi isterinya.

"Selepas daripada itu saya tidak lagi sentuh hal tersebut. Namun, masa berlalu keadaan tidak juga berubah, gaji sentiasa habis dan persiapan perkahwinan entah ke mana," kata Izzah.

Dia juga tidak gemar dengan sikap malas Azhar yang banyak membazirkan masa dengan tidur atau lepak di gerai mamak.

Azhar dilihat tidak ada usaha untuk meningkatkan diri sama ada dalam pekerjaan mahupun kehidupan berbanding rakan-rakannya yang berlumba-lumba mencari wang.

"Apa yang dibuat bila tidak kerja ialah tidur dan melepak. Kadangkala dia boleh bertahan tidur dari pagi membawa ke malam.

"Melihat sikapnya yang tidak berubah walaupun usia semakin matang membuatkan saya tawar hati," kata Izzah lagi.

Dalam satu sudut lain, ahli keluarga Izzah juga telah bersungut tentang tempoh pertunangan yang terlalu lama, menjadikan itu antara subjek yang diperbincangkan setiap kali mereka berkumpul seluruh keluarga.

Bagi Izzah, Azhar seolah sudah cukup selesa sekadar bergelar 'tunang' tanpa sebarang usaha untuk menoktahkan dengan ikatan perkahwinan.

"Selain itu saya rasa Azhar sebenarnya mengambil mudah dan menganggap saya mungkin tidak akan lari ke mana kerana saya menjaga anak saudaranya. Sedangkan saya lakukan semua itu pun kerana ikhlas mahu mendekati keluarganya yang bakal menjadi ahli keluarga saya juga.

"Sebenarnya niat utama saya memutuskan pertunangan itu untuk melihat dia berubah dan tidak mengambil sesuatu perkara itu sambil lewa saja lebih-lebih lagi yang melibatkan hati dan perasaan orang lain.

"Semuanya yang terjadi ini adalah umpama wake up call untuk dia lebih berinisiatif untuk berubah," cerita Izzah lagi.

"Saya tahu dalam hal putus tunang ini orang ramai yang membaca pasti akan menyalahkan saya, tapi percayalah apa yang saya lakukan ini sebenarnya baik untuk kedua-dua belah pihak saya dan dia.

"Bukanlah bermakna saya akan meninggalkan dia begitu sahaja, saya cuma mahu dia mengambil iktibar atas kejadian ini.

"Bukan mudah bagi saya untuk melupakan kekasih dari zaman sekolah tapi percayalah ini semua untuk kebaikan kedua belah pihak," ujar Izzah sambil mengakui bukan mempunyai orang ketiga.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat