{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Mahkamah

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Mahkamah


Bekas KP Imigresen dijel enam tahun, denda

Posted: 30 Oct 2013 10:58 AM PDT

Wahid Md. Don

KUALA LUMPUR 30 Okt. - Bekas Ketua Pengarah Imigresen, Datuk Wahid Md. Don dihukum penjara enam tahun dan denda RM300,000 oleh Mahkamah Sesyen di sini hari ini selepas didapati bersalah menerima rasuah RM60,000, lima tahun lalu.

Hakim Rosbiahanin Arifin memerintahkan Wahid, 61, menjalani hukuman penjara mulai hari ini setelah menolak permohonan tertuduh yang diwakili peguam, Datuk V. Sithambaran untuk menggantung pelaksanaan hukuman tersebut.

Wahid yang kelihatan tenang sewaktu menerima keputusan itu kemudian dibawa ke Penjara Kajang. Dia sebelum itu hadir ke mahkamah dengan ditemani isterinya.

Gagal membayar denda, tertuduh boleh dipenjara lagi 12 bulan.

Rosbiahanin membuat keputusan tersebut selepas mendapati pihak pembelaan gagal menimbulkan keraguan munasabah terhadap kes pendakwaan.

Beliau turut menolak permohonan Sithambaran untuk membenarkan Wahid diikat jamin sementara menunggu rayuannya selesai.

Sithambaran seterusnya memaklumkan kepada mahkamah, pihaknya akan memfailkan notis rayuan ke Mahkamah Tinggi hari ini berhubung keputusan Mahkamah Sesyen itu yang menolak permohonan ikat jamin.

Sepanjang perbicaraan, Wahid dibenarkan diikat jamin RM50,000 dengan seorang penjamin.

Rosbiahanin dalam keputusannya berkata, mahkamah bersetuju dengan hujah pihak pendakwaan mengenai keterangan pembelaan tertuduh adalah difikirkan kemudian, bersifat rekaan dan penafian semata-mata.

Terdahulu, dalam rayuan sebelum hukuman dijatuhkan, Sithambaran memohon mahkamah mengambil kira faktor kesalahan pertama yang dilakukan oleh anak guamnya.

Menurutnya lagi, wang pencen tertuduh akan terjejas dan tertuduh perlu menanggung isteri dan dua anaknya yang sedang belajar.

Ketua Bahagian Pendakwaan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Datuk Abdul Razak Musa yang mengendalikan pendakwaan berkata, tertuduh sepatutnya berfikir mengenai anak-anak dan keluarganya sebelum melakukan kesalahan itu.

Mengikut pertuduhan, Wahid didakwa menerima RM60,000 daripada ahli perniagaan, Datuk Seri Low Chang Hian sebagai upah mempercepat kelulusan permohonan 4,337 visa pekerja Bangladesh untuk memasuki negara ini.

Kesalahan itu didakwa dilakukan di rumahnya di Jalan Lembah Ledang, Persimpangan Jalan Duta di sini pada pukul 10.15 malam, 10 Julai 2008.

Pada 15 Oktober 2010, Rosbiahanin melepas dan membebaskan Wahid tanpa dipanggil membela diri atas pertuduhan itu selepas mendapati pihak pendakwaan yang mengemukakan 40 saksi, gagal membuktikan kes prima facie.

SPRM yang tidak berpuas hati dengan keputusan itu telah memfailkan rayuan di Mahkamah Tinggi dan mahkamah tersebut pada 31 Mei 2012 mengekalkan keputusan Rosbiahanin sekali gus menolak rayuan suruhanjaya berkenaan.

Rayuan diteruskan oleh pihak SPRM ke Mahkamah Rayuan dan pada 2 April lalu, mahkamah tersebut membenarkan rayuan berkenaan dan memerintahkan Wahid membela diri terhadap pertuduhan itu.

Di peringkat pembelaan, hanya Wahid seorang dipanggil sebagai saksi.

Kes saman fitnah Ramli Yusuff, Musa Hassan selesai

Posted: 30 Oct 2013 10:58 AM PDT

SHAH ALAM 30 Okt. - Kes saman fitnah oleh bekas Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (JSJK) Ibu Pejabat Polis Bukit Aman, Datuk Ramli Yusuff terhadap bekas Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan di Mahkamah Tinggi di sini berjaya diselesaikan secara baik.

Ekoran penyelesaian terbabit, mahkamah membenarkan Ramli menarik balik tuntutan saman itu dan Musa selaku defendan diperintahkan membayar kos sebanyak RM10,000.

Terma-terma penyelesaian kes yang sepatutnya mula dibicarakan hari ini tidak didedahkan kepada pihak media.

Penyelesaian itu kemudian direkodkan oleh Hakim Dr. Prasad Sandosham Abraham di kamar beliau di sini hari ini.

Selepas selesai prosiding, Ramli yang diwakili peguam, Harvinderjit Singh dan Musa yang diwakili peguam, Tan Sri Abdul Aziz Abdul Rahman dilihat meninggalkan perkarangan mahkamah secara berasingan.

Abdul Aziz ketika dihubungi memberitahu, disebabkan Ramli bersedia menarik balik kes terbabit, anak guamnya juga bersetuju untuk meminta maaf dan kedua-dua bekas pegawai polis itu kemudiannya berjabat tangan sambil disaksikan oleh hakim.

Ramli memfailkan saman tersebut pada 28 Februari lalu atas dakwaan Musa telah mengeluarkan kenyataan yang dikatakan merosakkan reputasinya dalam satu sidang akhbar Disember tahun lalu.

Oleh itu, bekas Pengarah JSJK itu menuntut ganti rugi am, teladan dan teruk yang tidak dinyatakan jumlahnya.

Beliau turut memohon satu perintah injunksi bagi menghalang Musa daripada mengeluarkan kenyataan berbaur hasutan terbabit.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat