{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Selatan

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Selatan


Pelajar KVPD didedah pelbagai industri

Posted: 29 Oct 2013 11:12 AM PDT

Oleh AINAA MARDHIAH MOHD. GHAZALI
utusanN9@utusan.com.my

Abu Bakar (tengah) bersama wakil lapan syarikat yang menjalinkan kerjasama pendidikan dengan KVPD di Port Dickson, baru-baru ini.

TELOK KEMANG 29 Okt. - Pelajar Kolej Vokasional Port Dickson (KVPD) akan didedahkan dengan kepelbagaian industri selepas pihak pengurusannya menjalinkan kerjasama pendidikan dengan lapan syarikat berkaitan teknologi.

Pengarahnya, Abu Bakar Md. Jelas berkata, dengan inisiatif terbaharu itu, pihaknya menyasarkan KVPD akan melahirkan graduan berkemahiran dengan anggaran 350 orang dapat mengisi tenaga kerja mahir negara dalam tempoh tiga tahun akan datang.

"Kita optimis, KVPD adalah 'lubuk industri' yang mana bukan sahaja syarikat berteknologi tinggi membawa 'industri' mereka ke kolej ini, tetapi menyaksikan pelajar kolej turut menikmati pembelajaran secara visual di kawasan perindustrian mereka," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Katanya, pada peringkat pertama KVPD menjalin kerjasama dengan lapan buah syarikat dari enam negeri termasuk dua di Melaka.

Jelasnya, syarikat itu ialah Amada Services Centre, Speed Tyre & Battery Service Centre, Alang Yaacob Auto Service Centre, FZL Auto Servis, Awalynn Auto Service, BMV Auto Tech Sdn. Bhd., Weister Solution Sdn. Bhd. dan Miester Techonology (M) Sdn. Bhd..

Menurut Abu Bakar, usaha sama itu dilaksana bagi melengkapkan penuntut dengan pengetahuan serta kemahiran bagi menghasilkan produk selain menyediakan perkhidmatan berkaitan yang bidang diceburi.

"Mereka mampu memperoleh kemahiran sebenar di tempat kerja atau industri selama tiga bulan di syarikat terpilih," ujarnya.

Abu Bakar memberitahu, graduan juga berpotensi bekerja dengan syarikat terlibat bergantung kepada tahap kemampuan pelajar dalam bidang diceburi.

"KVPD menganggarkan sebanyak 70 peratus graduan yang memperoleh diploma akan mendapat pekerjaan manakala 20 peratus lagi akan melanjutkan pelajaran ke universiti dan selebihnya, 10 peratus akan menceburi bidang keusahawan atau perniagaan sendiri," ujarnya.

Jaga nama baik negara - KSU

Posted: 29 Oct 2013 11:12 AM PDT

Jamil Salleh (tengah) beramah mesra dengan peserta SSEAYP Ke-40 di Akademi Pembangunan Belia Malaysia, Port Dickson, Negeri Sembilan, malam semalam.

TELOK KEMANG 29 Okt. - Sebanyak 29 belia lepasan universiti dan bekerja dalam pelbagai bidang terpilih menyertai program Kapal Belia Asia Tenggara (SSEAYP) Ke-40 bermula hari ini.

Ketua Setiausaha Kementerian Belia dan Sukan, Datuk Jamil Salleh berkata, mereka terdiri daripada belia pelbagai latar belakang pendidikan dan pekerjaan, termasuk dalam bidang profesional seperti doktor, peguam dan usahawan.

"Kita berharap mereka yang terpilih ini menjaga nama baik Malaysia, di samping menjadi 'duta' kepada negara dalam memperkenal Malaysia, budaya serta keharmonian pelbagai kaum.

"Program ini telah dimulakan sejak 1974 dan ditanggung kerajaan Jepun. Bagi pelayaran melibatkan negara ASEAN, ini adalah pendedahan yang amat baik kepada belia dalam mengeratkan hubungan sesama mereka apatah lagi dalam kita berhadapan Komuniti ASEAN tidak lama lagi," katanya kepada Utusan Malaysia di sini malam tadi.

Jamil berkata demikian selepas menyerahkan Jalur Gemilang kepada kontinjen Malaysia di Akademi Pembangunan Belia Malaysia, Port Dickson di sini.

Katanya, dalam pelayaran itu juga peserta akan berada di 10 buah negara anggota ASEAN serta Jepun dan tinggal selama 52 hari di atas kapal dan negara terpilih itu.

Selain itu, kata Jamil, setiap tahun program tersebut akan memilih empat buah negara dalam ASEAN sebagai tempat berlabuh dan SSEAYP memilih Filipina, Thailand, Singapura dan Laos sebagai destinasi persinggahan.

"Peserta kita pada kali ini berumur antara 18 dan 30 tahun. Ada yang masih menuntut di universiti, kolej, bekerja dan sebagainya.

"Peluang yang ada ini hendaklah digunakan sebaik mungkin untuk mengadakan rangkaian sahabat yang bukan sahaja tertumpu dalam aspek sosial semata-mata tetapi hendaklah diperluaskan dalam konteks antara budaya, ekonomi dan pembangunan kepelbagaian," ujarnya.

Dalam masa sama, peserta dikehendaki menggunakan sebanyak mungkin bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan dan hendaklah diajar dalam kalangan peserta SSEAYP yang sama-sama belayar di atas kapal ini.

"Persembahan kebudayaan, pameran dan semangat 1Malaysia hendaklah sentiasa ditonjolkan oleh peserta negara. Jaga disiplin dan nama baik Malaysia tidak kira di mana mereka berada," ujarnya.

Alumni Graduan Cemerlang boleh bantu maju pendidikan NS

Posted: 29 Oct 2013 11:12 AM PDT

Mohamad Hasan (tengah) bergambar bersama sebahagian pelajar pada Majlis Anugerah Graduan Cemerlang Kelas Pertama di Seremban, baru-baru ini. - utusan/Abd. Razak Aid

SEREMBAN 29 Okt. - Penubuhan Alumni Graduan Cemerlang Kelas Pertama oleh kerajaan negeri merupakan langkah bagi membolehkan graduan menyalurkan idea dan khidmat dalam memaju dan membangunkan pendidikan di negeri ini serta bidang-bidang lain.

Menteri Besar, Datuk Seri Mohamad Hasan berkata, penubuhan alumni sejak setahun lalu terbukti mengaktifkan graduan untuk berganding bahu membantu kerajaan dalam percambahan idea sekali gus bersama-sama menjayakan dasar mensejahterakan rakyat.

"Mereka merupakan golongan terpelajar dan profesional yang kita rasa mempunyai idea yang bernas dan dapat menambah baik segala bentuk pembangunan yang dirancang dalam pelbagai sektor di negeri ini.

"Jika kita lihat sekarang ini sudah ramai anak kita yang bekerja di luar negeri ini. Jadi dengan pengalaman serta pengetahuan yang mereka peroleh, sudah pastinya ada sesuatu yang boleh kita aplikasikan untuk kebaikan di negeri ini," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita dalam Majlis Anugerah Graduan Cemerlang Kelas Pertama di Bangunan Majlis Kebangsaan Pertubuhan Wanita (NCWO) Negeri Sembilan dekat sini baru-baru ini.

Jelas Mohamad, sehingga kini lebih 500 graduan berdaftar menjadi ahli sejak persatuan itu ditubuhkan tahun lalu.

Mengulas mengenai program berkenaan, Mohamad memberitahu, lebih 100 graduan yang menerima ijazah kelas pertama memperoleh insentif dari kerajaan negeri sebanyak RM5,000 seorang.

Katanya, program yang mula diperkenalkan pada 2006 itu memberi manfaat kepada lebih 550 orang graduan dengan nilai peruntukan sebanyak RM3.9 juta dalam menyuntik semangat para pelajar untuk berjaya dalam bidang pendidikan.

"Malah, Yayasan Negeri Sembilan (YNS) juga sebelum ini mengambil keputusan yang mana pelajar tajaan kita yang memperoleh kelas pertama, pinjaman mereka akan ditukarkan kepada biasiswa.

"Untuk tahun ini sahaja, sebanyak 14 pelajar dilupuskan pinjaman mereka selepas berjaya memperoleh ijazah kelas pertama dengan pinjaman mereka sebanyak RM30,000 hingga RM100,000 bergantung kepada kursus yang diambil para pelajar," katanya.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat