{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Sukan

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Sukan


Kim Swee bayang buat rombakan

Posted: 30 Dec 2013 10:25 AM PST

Oleh SUFIAN HADI MOHD. SOJAK
sukan@utusan.com.my

Ong Kim Swee

KUALA LUMPUR - Hari ini merupakan detik terakhir yang bakal memahat 1001 nostalgia dalam arena sukan negara mahupun antarabangsa apabila tahun 2013 bakal berlalu pergi sementara tirai 2014 sedang mengintai masuk dalam tempoh beberapa jam lagi.

Turut menerima tempias adalah kontrak Datuk K. Rajagobal selaku jurulatih Harimau Malaya akan tamat secara rasminya setelah Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM) tidak berhasrat menyambung khidmatnya, manakala esok pula, bermulalah langkah baharu jurulatih sementara skuad kebangsaan, Datuk Ong Kim Swee untuk menggalas tanggungjawab sukan No. 1 dunia itu.

Menurut Kim Swee, yang juga pengendali skuad Harimau Muda A, segala perancangan kini berada di dalam genggamannya bagi mengatur corak permainan di samping berkemungkinan besar merombak jentera Harimau Malaya selepas melihat ada di antara pemain yang selama ini telah dinafikan bakatnya.

Pastinya, beliau membuat pemilihan pemain berdasarkan prestasi semasa mereka sepanjang kempen Liga Malaysia, malah harapan peminat bola sepak tanah air untuk melihat beberapa bintang liga tempatan mendapat tempat dalam skuad kebangsaan dan menyarung jersi Malaysia mampu menjadi kenyataan.

Bagaimanapun, Kim Swee enggan menyebut siapa pemain yang bakal membarisi skuad Harimau Malaya bimbingannya kelak, tetapi mengakui prestasi semasa mereka antara kriteria utama yang akan menjadi sandaran dalam membentuk pasukan, yang masih mempunyai peluang tipis untuk melayakkan diri ke Piala Asia 2015.

"Buat masa ini, saya mahu tunggu kempen liga Malaysia bermula sebelum saya memutuskan siapa yang akan dipilih. Sudah tentu ada bakat-bakat terpendam yang harus kita gilap.

"Tidak semestinya pemain-pemain yang sedia ada akan dikekalkan. Mereka harus merebut tempat dalam kesebelasan utama dalam setiap kelab yang mereka wakili dan semestinya, prestasi semasa menjadi tanda aras pemilihan.

"Kemungkinan besar ada perubahan. Sebab ada sedikit bayangan, tetapi yang pastinya saya mahu menilai prestasi mereka dalam dua atau tiga perlawanan liga dahulu, dari situ saya akan dapat gambaran penuh," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini, semalam.

Bintang tengah Kelantan yang muncul Pemain Paling Bernilai 2013, Mohd. Badri Radzi antara pemain yang dijangka menjadi anggota baharu skuad kebangsaan.

Harimau Malaya yang mengumpul empat mata kini menduduki tangga ketiga dalam Kumpulan D dan dijadualkan bertemu Yaman di tempat lawan dalam saingan kelayakan Piala Asia AFC 2015 pada 5 Mac akan datang.

Mengulas lanjut mengenai tarikh bagi Harimau Malaya memulakan sesi latihan, pengendali kelahiran Melaka itu memberitahu, mereka akan bertemu pada penghujung bulan Februari nanti memandangkan perlu akur kepada jadual perlawanan domestik.

"Sebab kita ada liga dan ada jadual untuk pasukan kebangsaan bersiap sedia sebelum perlawanan kelayakan itu nanti. Berkemungkinan 20 Februari tahun depan kita sudah boleh mengadakan sesi latihan," ujarnya.

Wei Feng akhirnya juara

Posted: 30 Dec 2013 10:25 AM PST

Chong Wei Feng (kanan) muncul juara kebangsaan selepas menumpaskan Tan Chun Seang dalam final Grand Prix Badminton Kebangsaan Akhir di Kompleks Kejiranan Presint 11, Putrajaya semalam. - UTUSAN/MOHD. AZIM ABD RAHMAN

PUTRAJAYA - Selepas sekadar muncul naib juara dalam dua penampilan terakhir, Chong Wei Feng puas kerana impian untuk bergelar juara kebangsaan akhirnya menjadi kenyataan apabila menundukkan pemain profesional, Tan Chun Seang dalam perlawanan akhir Grand Prix Badminton Kebangsaan Akhir, semalam.

Pemain No. 2 negara itu hanya memerlukan 34 minit untuk menundukkan Chun Seang 21-14, 21-9 di Kompleks Kejiranan Presint 11 bagi memenuhi hajat bergelar juara kebangsaan pada usia 26 tahun.

Biarpun dilihat muncul juara dalam usia yang agak 'lewat', namun pemain kelahiran Kedah itu menegaskan, adalah lebih baik menang daripada langsung tidak merasai nikmat kejuaraan.

"Saya tahu ini gelaran Grand Prix Kebangsaan pertama saya dan ramai yang bercakap, saya menang pada usia yang agak lewat, 26 tahun.

"Bagaimanapun pada saya, lebih baik terlewat daripada langsung tidak menang. Kemenangan ini juga menaikkan semula keyakinan saya selepas persembahan buruk pada Sukan SEA Myanmar, awal bulan ini," ujar Wei Feng, yang tersingkir seawal pusingan pertama kepada pemain Thailand, Avihingsanon Suppanyu.

Sementara itu dalam perkembangan lain, masa depan beregu campuran No. 1 negara, Chan Peng Soon-Goh Liu Ying dilihat menuju penghujung jalan selepas Liu Ying mendapati kecederaan lutut kanannya semakin teruk sebaik saja mendapat laporan pemeriksaan MRI (Magnetic Resonance Imaging).

"Keadaan lutut saya agak teruk, koyakan yang berlaku lebih besar daripada sebelum ini. Saya juga mengalami koyakan di lutut kiri.

"Saya akan mendapatkan nasihat daripada ISN (Institut Sukan Negara) dan tengok apa cara terbaik untuk menangani isu ini," ujar Liu Ying.

Tanpa Liu Ying, Peng Soon bergandingan dengan Lai Pei Jing dalam beregu campuran pada Grand Prix Kebangsaan Akhir dan kombinasi tersebut berjaya muncul juara.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat