{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Feminin

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Feminin


Ain jiwai kanak-kanak

Posted: 30 Jan 2014 06:07 AM PST

AIN Maisarah mendapat sokongan kuat daripada suaminya, Syaizul Amal Zulkaffly.

Di satu sudut lagi, kelihatan rak buku yang dipenuhi dengan hasil karya yang telah diterbitkan dan sentiasa mendapat permintaan serta sambutan menggalakkan dari peminatnya.

Nama Ain Maisarah semakin meniti di bibir kanak-kanak yang menggemari tulisan-tulisanya yang santai tetapi penuh dengan ilmiah dan bermanfaat.

Menyoroti kisahnya sebagai seorang penulis buku remaja dan kanak-kanak yang bermula sejak tahun 2005, Ain Maisarah mengaku tidak pernah terfikir untuk sampai ke tahap sekarang memandangkan zaman remajanya dia tidak pernah berminat jauh sekali bercita-cita menjadi penulis.

"Ketika remaja, saya tidak pernah menulis tetapi saya gemar menghabiskan masa lapang dengan membaca buku cerita dan novel Inggeris.

"Sampai satu peringkat disebabkan tidak boleh berenggang, ketika mengulangkai pelajaran saya sanggup selitkan novel di tengah-tengah buku rujukan bagi mengelak diketahui oleh ibu.

"Saya rasa idea dan kreativiti untuk menulis datang dari minat membaca yang dipupuk oleh ibu bapa saya sejak kecil lagi. Kemudian idea tersebut berkembang seiring dengan pertambahan ilmu dan peredaran masa," katanya yang memiliki Ijazah Sarjana Muda dalam pengajian Bahasa Inggeris sebagai Bahasa Kedua (Tesl) dari Universiti Sultan Zainal Abidin (UniSZA).

Menariknya kata Ain Maisarah lagi, bakat dalam bidang penulisan dikesan oleh tunangnya (kini suaminya) pada tahun 2005 ketika masih bergelar mahasiswi lagi.

"Dia meminta saya menulis cerpen untuk dimasukkan dalam mobile book untuk sebuah syarikat telekomunikasi.

"Diam tak diam saya berjaya menghasilkan 36 cerpen dalam pelbagai genre seperti seram, komedi, remaja dan sebagainya.

"Setahun kemudian cerpen tersebut diterbitkan dalam bentuk buku dan mendapat sambutan menggalakkan daripada pembaca.

"Melihat kepada perkembangan itu, saya terfikir untuk lebih serius mencuba nasib dalam bidang penulisan. Saya mula mencari penerbit dan laman sesawang yang mungkin berminat dengan karya saya," katanya.

Langkah Ain Maisarah semakin panjang apabila sebuah syarikat penerbitan tempatan berminat untuk menerbitkan dua novel pertamanya bertajuk Impiana dan Aku Mahu Popular.

Sehingga sekarang dia telah berjaya menghasilkan 46 novel dan tiga lagi bakal menyusul tidak lama lagi yang kesemuanya menumpu kepada penulisan untuk kanak-kanak dan remaja.

Anak kelahiran Johor Bahru, berkata, karyanya kebanyakan berkisar mengenai pengalamannya sendiri menjalani kehidupan sebagai remaja suatu ketika dahulu .

"Setiap penulis pasti tidak lari daripada memasukkan sedikit elemen pengalaman sendiri dalam karyanya. Untuk kekal relevan dengan pembaca remaja saya gemar berkunjung ke kedai buku untuk mencari buku dan komik yang baik sebagai input.

"Untuk menulis dan memastikan idea sentiasa berkembang dan tidak putus, sejak tujuh tahun lalu saya telah menggunakan konsep yang dikaji bersama-sama suami iatu konsep tiruvasi.

"Konsep ini adalah membaca, meniru dan inovasi idea tersebut sama ada bahan bacaan dari Eropah mahupun cerita popular yang sesuai untuk pembaca remaja Malaysia.

"Konsep tiruvasi adalah satu inovasi dalam penceritaan yang diambil melalui penceritaan terbaik dalam cerita dan drama," ujar isteri kepada Syaizul Amal Zulkaffly.

Ketika berkongsi rahsia kejayaan masih bertahan dalam bidang penulisan buku remaja dan kanak-kanak kata Ain, seorang penulis harus tahu rantaian dalam dunia penulisan supaya kita tahu untuk menjaga hubungan antara penerbit, kedai buku dan pembaca.

Baginya, untuk bertahan sehingga hari ini, apa yang penting sebagai seorang penulis, sentiasa berusaha menjaga hubungan rapat antara pembaca, penerbit dan penjual.

"Tanpa sokongan dan kerjasama daripada mereka mustahil untuk saya sampai ke tahap ini. Walaupun sudah dikenali ramai hubungan baik itu perlu berterusan dan sentiasa berhubung dengan pembaca.

"Dalam setiap penulisan juga beberapa nilai murni yang diterapkan adalah mengikut prosedur penerbit seperti menggunakan bahasa Melayu tinggi dan plot penceritaan yang mengikut syariat Islam," katanya.

Ain Maisarah berpendapat ketika ini cabaran terbesar bagi kanak-kanak dan remaja adalah dari segi bahasa.

Ini kerana golongan tersebut mudah terpengarauh dengan penggunaan bahasa bahasa rojak dan bahasa kasar yang diguna meluas di laman-laman sosial mahupun filem tempatan.

"Di sinilah pentingnya penulisan menggunakan bahasa Melayu yang tinggi. Kalau tidak ada buku bacaan yang betul untuk mereka, ditakuti kesan penggunaan bahasa Melayu semakin merosot.

"Begitu pun bagi tidak menimbulkan kebosanan tulisan saya memasukan elemen santai dan kelakar. Mereka akan berasa seronok membaca dan dalam masa yang sama membaiki serta mendidik penggunaan bahasa Melayu yang betul," ujarnya.

Ditanya cabaran sebagai penulis seiring denagn kemunculan banyak penulis kanak-kanak ketika ini, Ain Maisarah melihat ia sebagai persaingan yang positif kerana inilah masanya penerbit dan penulis begabung dalam usaha merancakkan dunia penulisan.

"Saya melihat hari ini status penulis sudah semakin tinggi dan dipandang oleh ramai orang. Sebagai penulis kita ada tanggungjawab moral yang perlu disampaikan kepada pembaca. Penulisan akan kekal selagi buku dibaca dan dicetak.

"Menjadi tanggungjawab kita untuk menulis bahan bacaan yang baik dan bermanfaat. Semoga apabila kita meninggal kita tinggalkan sesuatu yang baik," katanya. – Siti Aishah Yusoff

Hab beli-belah Muslimah

Posted: 30 Jan 2014 06:07 AM PST

Oleh NOOR FAZRINA KAMAL
Gambar FAIRUZ IZYANA AYUB

Che Jamilah Che Muhammad (tiga dari kanan) bersama sebahagian daripada pengusaha yang memeriahkan Sohhor Street.

KERANCAKAN industri fesyen Muslimah yang menjadikan kawasan komersial Seksyen 7 Shah Alam, Selangor, sebagai 'hab fesyen Muslimah Lembah Klang' memberi inspirasi kepada Che Jamilah Che Muhammad untuk mengembangkan perniagaannya di Bandar Baru Bangi.

Berbekalkan keberanian dan semangat bersama rakan-rakan niaga yang lain, wanita berasal dari Kota Bharu, Kelantan itu memberanikan diri cuba meneroka pasaran baharu di bandar akademik itu.

"Sebelum ini ramai pelanggan saya dari Bangi datang ke Shah Alam semata-mata untuk membeli pakaian Muslimah terkini yang memenuhi keperluan syariat.

"Memang diakui terdapat banyak himpunan pakaian yang mendakwa busana uslimah di luar sana, namun tidak menepati sepenuhnya tuntutan syariah dan fesyennya tidak menepati cita rasa ramai," katanya yang mula menjalankan perniagaan butik di Shah Alam sejak empat tahun lalu.

Menurut Che Jamilah, keistimewaan lokasi baharu itu terletak pada kepelbagaian pilihan fesyen Muslimah terkini kerana memiliki lebih 15 butik di dalamnya.

Selain jenama Sohhor, butik itu juga menempatkan jenama Cinta Hawa Couture, Ummi Tinie, Mex's Collection, byBintu, Zuhaa, al-wani, Joee Shawls, Fazalia dan banyak lagi.

Kebanyakan himpunan katanya, ditempah khas mengikut kesesuaian serta fesyen semasa namun ditawarkan pada harga yang berpatutan.

Selain pakaian wanita, ia juga menawarkan jubah lelaki, koleksi kanak-kanak dan yang menyediakan perkhidmatan tempahan pakaian serta jahitan selendang.

Konsep santai

Membeli-belah di situ pastinya tidak membuatkan anda berasa penat kerana setiap butik yang ada di dalamnya begitu selesa dan berhawa dingin.

Untuk memastikan pakaian yang anda pilih benar-benar bersesuaian dengan, dua bilik persalinan disediakan. Bukan itu sahaja, pembeli tidak perlu risau kerana surau turut disediakan. Kemudahan wifi dan internet menambah keterujaan anda membeli belah di Sohhor Street.

"Di sini pengunjung bukan sahaja boleh membeli pakaian siap malah turut boleh menempah dengan tukang jahit khas kami. Bersempena musim Hari Raya Aidilfitri akan datang, kami juga akan menyediakan jualan seperti kuih raya, persiapan raya yang lebih meriah dan pelbagai untuk dipilih pelanggan.

"Insya-Allah, sekiranya dipermudahkan Allah, kami akan membuka satu lagi blok di sebelah dua blok ini untuk memberi pelanggan lebih banyak pilihan dan kemeriahan membeli belah," kata Che Jamilah.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat