{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Johor

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Johor


Indeks jenayah lepasi KPI

Posted: 01 Jan 2014 11:04 AM PST

Oleh ZULHISHAM ISAHAK
utusanjohor@utusan.com.my

HARUN Idris (kiri) bersalaman dengan anggota polis sempena persaraannya selepas Majlis Serah Tugas di IPD Ledang, Johor, semalam.

LEDANG 1 Jan. - Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Ledang telah mencatatkan penurunan kadar jenayah sebanyak 17.6 peratus atau 78 kes, sekali gus melepasi penunjuk prestasi (KPI) lima peratus yang ditetapkan tahun lalu dengan cemerlang.

Ketua Polis Daerah, Supritendan Harun Idris berkata, jumlah itu juga melibatkan sebanyak 45.5 peratus kadar penyelesaian kes manakala pertuduhan pula sebanyak 39.8 peratus berbanding KPI yang ditetapkan iaitu 35 peratus.

"Kejayaan ini menjadikan IPD Ledang tertinggi di Kontinjen Johor yang mencatatkan keputusan cemerlang sepanjang 2013," katanya ketika berucap pada Majlis Serah Tugas kepada pemangkunya, Deputi Supritendan Mohamad Salleh Abd. Razak di IPD Ledang, di Tangkak, di sini hari ini.

Yang turut hadir adalah Ketua Jabatan Pengurusan Kontinjen Johor, Asisten Komisioner Abdul Aziz Ahmad yang mewakili Ketua Polis Johor, Datuk Mohd. Mokhtar Mohd. Shariff.

Harun, 57, yang bersara wajib merupakan ketua polis pertama daerah ini sejak IPD Ledang diwujudkan pada 1 Februari 2009, setahun selepas Ledang dinaik taraf sebagai daerah baharu.

Menurut Harun lagi, Bahagian Narkotik IPD Ledang turut berjaya merampas pelbagai jenis dadah seberat 1,336.86 gram selain menahan 85 pengedar dan 543 penagih sepanjang tahun berkenaan.

"Bahagian Jenayah Komersial melakukan dua tangkapan dengan merampas 1,155 keping cakera padat sepanjang tempoh berkenaan.

"Bagi bahagian trafik pula, sebanyak 16,700 saman dikeluarkan dengan jumlah kutipan kompaun RM559,710. Selain itu, kita turut menyita 81 kenderaan atas pelbagai kesalahan serta mengadakan operasi sebanyak 1,431," katanya.

Mengimbas semula tugasan polis sepanjang tahun lalu, beliau berkata, tanggungjawab pihak keselamatan menjadi lebih mencabar contohnya selepas Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) yang menyaksikan kesabaran anggotanya tercabar.

Katanya, pihak polis terlibat dengan pelbagai tugasan kerana disebabkan beberapa pihak yang tidak berpuas hati dengan keputusan PRU-13 dan mereka melakukan banyak perkara tidak baik bertujuan menunjukkan rasa tidak puas hati.

"Keadaan ini menimbulkan provokasi kepada pasukan keselamatan khususnya polis. Selain itu kita juga terlibat dalam tugas-tugas pencegahan jenayah yang memerlukan komitmen padu daripada semua peringkat anggota," katanya.

Mohd. Salleh Ketua Polis Daerah Ledang

Posted: 01 Jan 2014 11:04 AM PST

HARUN Idris (kiri) menyerahkan dokumen kepada Mohd. Salleh Abdul Razak sambil disaksikan oleh Abdul Aziz Ahmad (tengah) pada upacara serah tugas di IPD Ledang, Johor, semalam.

LEDANG 1 Jan. - Deputi Supritendan Mohd. Salleh Abdul Razak dilantik sebagai Pemangku Ketua Polis Daerah ini berkuatkuasa hari ini.

Pelantikan itu berikutan Ketua Polis Daerah, Supritendan Harun Idris bersara wajib.

Upacara serah terima tugas tersebut berlangsung di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Ledang, di Tangkak, di sini hari ini yang disaksikan oleh Ketua Jabatan Pengurusan Kontinjen Johor, Asisten Komisioner Abdul Aziz Ahmad.

Harun, 57, merupakan ketua polis daerah ini yang pertama sejak IPD Ledang ditubuhkan pada 1 Februari 2009 iaitu setahun selepas Ledang dinaik taraf sebagai sebuah daerah.

Ketika berucap, Harun melahirkan harapan agar kecemerlangan IPD Ledang diteruskan walaupun masih kekurangan kemudahan dan anggota.

"IPD Ledang bermula dalam keadaan serba kekurangan tertama kemudahan, anggota tetapi dengan semangat, tanggungjawab dan keikhlasan yang tinggi, semua itu dapat diatasi dalam menjalankan tugas kepolisan. Kita mahu hubungan harmoni antara warga IPD Ledang dapat kekalkan bagi membolehkan khidmat terbaik terus diberikan," katanya.

Harun juga berharap, hubungan baik antara warga IPD Ledang dan masyarakat akan dapat diperkukuhkan terutama melalui program kemasyarakatan termasuk aktiviti anjuran Persatuan Kebajikan Polis (Perkep) Muar.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat