{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Johor

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Johor


Koperasi kembangkan ekonomi Johor

Posted: 08 Feb 2014 10:17 AM PST

Oleh MOHAMAD FIKRI ROSLY
pengarang@utusan.com.my

Mohamed Khaled Nordin membuka pintu sebagai gimik pelancaran Koperasi Usahawan Muda Johor Darul Takzim di Johor Bahru, semalam. - MINGGUAN/RAJA JAAFAR ALI

JOHOR BAHRU 8 Feb. - Johor menyambut baik penubuhan lebih banyak koperasi supaya rakyat di seluruh negeri berdaya usaha dalam aspek kehidupan, sosial dan penglibatan dalam bidang ekonomi.

Menteri Besar, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin berkata, Johor menikmati pertumbuhan ekonomi berterusan dan koperasi adalah instrumen yang berpotensi dalam memastikan rakyat tidak tercicir dan terlepas daripada manfaat yang ada.

"Peranan kerajaan adalah menjadi fasilitator dan pemudah cara untuk membangun keupayaan rakyat. Terserah kepada kita sama ada mahu mendapat manfaat daripadanya atau tidak. Pelbagai pendekatan dilakukan bermula dengan menetapkan dasar supaya negara membangun dan maju.

"Kita mahu penyertaan masyarakat dalam ekonomi supaya pengagihan dapat dilakukan. Penyertaan bukan sahaja dari segi kemampuan sendiri tetapi secara berkelompok supaya lebih ramai dapat menikmati kemajuan ekonomi termasuk di Iskandar Malaysia," katanya demikan sempena pelancaran Koperasi Usahawan Muda Johor Darul Takzim (KUMJDT), di sini semalam.

Yang turut hadir, Pengarah Suruhanjaya Koperasi Malaysia Negeri Johor, Muridan Elias; Penasihat KUMJDT, Rohazam Shah Ahmad; Pengerusi KUMJDT, Zulkefli Ab. Manan dan bekas Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Johor Jaya, Tan Cher Puk.

Menurut Mohamed Khaled, koperasi adalah institusi ketiga selepas sektor awam dan swasta yang menyumbang kepada pertumbuhan ekonomi serta membolehkan anggota mendapat pelbagai manfaat.

Atas dasar itu, kata beliau, kerajaan negeri menggalakkan penubuhan koperasi dan kehadirannya pada pelancaran KUMJDT adalah untuk melihat sendiri perihal sebuah koperasi melibatkan penyertaan usahawan muda dari seluruh negeri ini.

"Nilai keusahawan, inovasi dan kreativiti adalah penting untuk berjaya dan berdepan segala kemelut dan cabaran yang dihadapi dunia dan masyarakat. Itu sebabnya kita tekankan nilai keusahawanan di kalangan anak-anak kita di universiti.

"Nama KUMJDT gah, kita berharap bukan sahaja orangnya tetapi perancangannya juga besar dan hebat supaya memberi manfaat kepada ahlinya serta seluruh negeri. Diharap melalui koperasi ini dapat memaksimumkan manfaat pertumbuhan ekonomi," katanya.

Menurut beliau, koperasi tersebut juga dapat memainkan peranan sebagai pemberi pinjaman supaya ahlinya tidak meminjam dengan ah long atau ceti haram.

Dalam pada itu, Mohamed Khaled turut menggalakkan koperasi sedia ada melibatkan diri dalam sektor rantaian nilai dan pemasaran supaya dapat melipatgandakan keuntungan yang akhirnya dapat dikongsi bersama.

35 bimbang rumah mendap

Posted: 08 Feb 2014 10:17 AM PST

Abu Bakar Abdullah (dua dari kanan) bersama beberapa penduduk melihat kesan keretakan di belakang rumah berikutan kerja-kerja mengorek dan membina longkang baharu di Taman Sri Lalang, Kota Tinggi, Johor, baru-baru ini.

KOTA TINGGI 8 Feb. - Kira-kira 35 keluarga di Jalan Peria, Taman Sri Lalang dekat sini diselubungi kebimbangan tanah mendap berikutan kerja-kerja mengorek dan membina longkang baharu di belakang kediaman mereka lebih sebulan lalu.

Penduduk terbabit meminta pihak berkuasa tempatan dan kontraktor yang dilantik perlu bertanggungjawab ke atas kerja-kerja yang diumpamakan sebagai 'tikus membaiki labu' kerana ia dilihat membawa lebih banyak kerosakan dan kerugian.

Wakil penduduk, Abu Bakar Abdullah mendakwa, banyak tangga di belakang rumah penduduk dimusnahkan selain mengakibatkan keretakan ketara di bahagian dapur dan bilik air.

"Lebih mengecewakan longkang kecil yang sebelum ini menjadi tempat saliran air kumbahan ditutup oleh pihak kontraktor sehingga boleh menyebabkan tanah di sekitar menjadi lembap dan mendap," katanya yang ditemui di sini kelmarin.

Suri rumah, Khairi Zurzana Mohamed, 34, memberitahu, dia dan keluarganya tidak dapat tidur lena kerana rumahnya mengalami keretakan yang amat serius malah sentiasa dalam kebimbangan berlakunya kejadian tidak diingin.

"Lebih-lebih lagi ketika hendak memasak atau mahu mandi di bilik air, terasa macam bila-bila masa sahaja rumah ini akan runtuh," katanya.

Jirannya, Suhana Abd Karim, 35, yang mengalami situasi yang sama berharap pihak berkenaan datang dan lihat sendiri keadaan rumah penduduk di sini yang retak dan semakin condong berikutan kerja-kerja yang dilakukan oleh kontraktor terbabit.

Sementara itu, Pengerusi Jawatankuasa Kebajikan dan Keselamatan Penduduk (JKKP) di taman perumahan tersebut, Saimin Hairon juga menyokong pandangan penduduk setempat itu.

"Saya berterima kasih kepada pihak berkuasa kerana menaik taraf longkang yang dahulunya kecil sehingga mengakibatkan air melimpah apabila musim hujan dan kini tidak lagi.

"Tetapi usaha yang baik ini janganlah pula sampai mengabaikan keselamatan dan merosakkan kediaman penduduk," katanya.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat