{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Jenayah

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Jenayah


Pasangan ditemui mati di rumah

Posted: 30 Mar 2014 11:55 AM PDT

Oleh AZRAI MOHAMMAD
pengarang@utusan.com.my

PASANGAN suami isteri yang hanya dikenali sebagai Selvam dan Anita ditemui mati di kediaman mereka di Blok C, Projek Perumahan Rakyat Muhibbah, Cheras, Kuala Lumpur semalam.

KUALA LUMPUR 30 Mac - Sepasang suami isteri ditemui mati dengan kesan kelar di leher di kediaman mereka di Blok C, Projek Perumahan Rakyat Muhibbah, Kampung Muhibbah di sini malam tadi.

Pasangan suami isteri itu hanya dikenali sebagai Selvam dan Anita.

Difahamkan, dalam kejadian kira-kira pukul 11 malam itu, si suami terlebih dahulu mengelar leher isterinya dan membunuh dua ekor anjing mereka sebelum mengelar diri sendiri.

Ketua Polis Daerah Cheras, Asisten Komisioner Mohan Singh Tara Singh (gambar) berkata, pada mulanya, pihaknya menerima maklumat daripada orang ramai terdapat seorang lelaki cuba membunuh diri di lokasi tersebut.

Beliau berkata, pihaknya yang bergegas ke tempat kejadian menemui mayat lelaki itu dan seorang wanita di sebuah bilik tidur dalam keadaan tertiarap serta berlumuran darah.

"Turut ditemui di bilik sama ialah dua ekor anjing yang telah mati," katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Mohan Singh berkata, pihaknya menemui sebilah pisau berhampiran mayat lelaki terbabit yang dipercayai digunakan untuk membunuh diri.

"Pemeriksaan terhadap mayat mendapati ada kesan kelar pada leher kedua-dua mangsa sepanjang antara 10 ke 15 sentimeter, begitu juga dengan kedua-dua anjing tersebut," ujarnya.

Mohan berkata, siasatan di tempat kejadian mendapati tiada unsur jenayah berlaku dan mayat kedua-dua mangsa dibawa ke Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia (PPUKM) untuk bedah siasat.

"Ketika ini siasatan masih dijalankan dan kes diklasifikasikan sebagai kes kematian mengejut," ujarnya.

Sementara itu, menurut seorang jiran yang enggan dikenali, dia mendengar bunyi bising seperti orang bergaduh dari rumah pasangan itu kira-kira pukul 10 malam.

"Tidak lama selepas itu, saya diberitahu jiran-jiran lain memaklumkan pasangan itu ditemui mati," katanya ketika ditemui di lokasi kejadian.

Menurut jiran tersebut, pasangan tersebut tidak mempunyai anak dan telah tinggal di situ sejak beberapa tahun lalu.

Katanya, lelaki terbabit mengendalikan perniagaan pengangkutan manakala isterinya bekerja sambilan sebagai juru dandan.

Seorang lagi jiran memberitahu, dia tidak pernah melihat pasangan itu bergaduh sebelum ini.

Aduan tipu perkhidmatan tertinggi

Posted: 30 Mar 2014 11:55 AM PDT

Oleh MOHAMAD AIZIM BAHARON
utusanN9@utusan.com.my

HASAN Malek bersalaman dengan peserta Seminar Menangani Peningkatan Kos Sara Hidup di Kuala Pilah, Negeri Sembilan semalam.

KUALA PILAH 30 Mac - Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan menerima sebanyak 867 aduan berhubung penipuan perkhidmatan dalam tempoh tiga bulan sejak Januari lalu.

Menterinya, Datuk Seri Hasan Malek berkata, aduan berkenaan adalah yang tertinggi diterima pihaknya berbanding aduan penipuan lain dengan jumlah keseluruhannya sebanyak 3,508 aduan dalam tempoh sama.

Jelas beliau antara penipuan yang dilakukan oleh syarikat perkhidmatan ialah menjual produk yang tidak berkualiti atau cepat rosak.

"Jumlah aduan itu bukan bermaksud kes penipuan meningkat tetapi tahap kesedaran pengguna berkaitan penipuan ini semakin tinggi.

"Kita percaya pengguna sudah sedar hak mereka dan membuat laporan kepada kementerian melalui Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia bagi mempertahankan hak masing-masing," katanya dalam sidang akhbar selepas merasmikan Seminar Menangani Peningkatan Kos Sara Hidup anjuran Persatuan Perlindungan Pengguna Malaysia (PPPM) di Dewan Datuk Bahaman Shamsudin di sini hari ini.

Yang turut hadir, Pengerusi Jawatankuasa Bertindak Kebajikan, Pembangunan Wanita dan Keluarga negeri, Datuk Norhayati Omar dan Presiden Kebangsaan PPPM, Datuk Mohd. Firdaus Abdullah.

Selain penipuan perkhidmatan, aduan lain yang diterima melibatkan penipuan harga sebanyak 681 aduan diikuti penipuan transaksi internet (283), jualan bahan petroleum (273) dan tidak meletakkan tanda harga (260).

Mengulas lanjut, Hasan memberitahu, inisiatif persatuan pengguna dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) menganjurkan program-program berkaitan kepenggunaan kepada orang ramai wajar diberi pujian.

"Kerjasama antara kementerian dengan persatuan pengguna penting dalam usaha menyampaikan maklumat dengan berkesan kepada pengguna dan pembeli.

"Kementerian akan terus mempergiatkan lagi program dan kempen sebegini supaya pengguna tahu dan sedar mengenai hak mereka," kata beliau.

Pada tahun lalu, sebanyak 11,843 aduan berkaitan pengguna telah diterima oleh kementerian berbanding tahun sebelumnya iaitu sebanyak 10,860 aduan.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat