{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Mahkamah

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Mahkamah


Bunuh majikan: Wilfrida diarah bela diri

Posted: 30 Mar 2014 11:55 AM PDT

WILFRIDA Soik di Mahkamah Tinggi, Kota Bharu, Kelantan semalam. - UTUSAN/ZUHARMAN MOHAMAD NOR

KOTA BHARU 30 Mac - Seorang pembantu rumah, Wilfrida Soik, 23, diperintah untuk membela diri oleh Mahkamah Tinggi di sini atas tuduhan membunuh majikannya, Yeap Seok Pen, 60, empat tahun lalu.

Hakim Datuk Ahmad Zaidi Ibrahim memutuskan demikian hari ini selepas meneliti keterangan 26 saksi pendakwa dan berpendapat pihak pendakwaan berjaya membuktikan kes prima facie terhadap tertuduh di akhir kes pendakwaan.

"Keterangan daripada saksi-saksi pendakwa yang terdiri daripada pakar dalam bidang perubatan, polis dan orang awam telah berjaya membuktikan kes prima facie terhadap Wilfrida.

"Jadi, selepas meneliti secara menyeluruh dan dengan mengambil kira hujah kedua-dua pihak, mahkamah memerintah tertuduh untuk membela diri," kata beliau.

Mahkamah kemudian membenarkan perbicaraan di peringkat pembelaan diteruskan selepas mendengar permohonan daripada peguam tertuduh, Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah yang mengendalikan kes tersebut.

Semasa perbicaraan pembelaan yang bermula pada sesi petang itu, Wilfrida memberitahu mahkamah untuk memberi keterangan tanpa bersumpah dari kandang tertuduh sebagai kaedah bagi membela diri selepas berbincang dengan peguamnya.

Dalam prosiding hari ini, keterangan tertuduh dibaca oleh Muhammad Shafee dan diterjemah ke Bahasa Indonesia oleh penterjemah yang dilantik oleh pihak pembelaan.

Tertuduh mendakwa, dia melarikan diri dari kampung halamannya untuk datang ke Malaysia kerana seluruh keluarganya menentang untuk bekerja di sini.

Katanya, sepanjang berada di rumah majikannya itu dia telah didera secara fizikal dan mental namun sama sekali tidak menyimpan sebarang niat untuk mencederakan mangsa.

"Saya mengingati dimarahi dan dipukul oleh mami (mangsa) pada hari kejadian tetapi tidak mengetahui bagaimana wanita itu terbunuh," katanya.

Ketika saksi kedua pembelaan dipanggil, Pakar Perunding Forensik Psikiatri dari Hospital Permai Johor Baharu, Dr. Bada'iah Yahya memberitahu mahkamah dalam pemeriksaan berkala yang dijalankan terhadap Wilfrida mendapati dia memiliki tahap kecerdasan (IQ) yang sangat rendah berbanding rakan sebaya.

Tambah beliau, tertuduh yang pernah mempunyai sejarah diserang penyakit sawan sejak dari kecil dan kali terakhir sebelum datang ke sini juga antara faktor yang mempengaruhi tindakan di luar kawalannya.

"Berdasarkan pemeriksaan dan pemerhatian, Wilfrida menunjukkan ketidakupayaan untuk memproses serta menyelesaikan sebarang masalah," kata beliau.

Mahkamah menangguh perbicaraan itu pada kira-kira pukul 5 petang dan menetapkan sesi tersebut akan disambung selama tiga hari bermula Selasa hingga Khamis ini.

Pendakwaan dijalankan Timbalan Pendakwa Raya, Julia Ibrahim.

Wilfrida yang berasal dari Kampung Kolo Ulun, Daerah Belu, Nusa Tenggara Timur, Indonesia didakwa membunuh warga emas, Seok Pen di sebuah rumah di Kampung Lubok Tapah, Pasir Mas antara pukul 11 pagi hingga 12.30 tengah hari pada 7 Disember 2010.

Dalam kejadian itu, tertuduh yang baharu bekerja dua minggu di rumah mangsa didakwa menggunakan senjata tajam menyebabkan kecederaan parah pada muka mangsa sehingga membawa kematian.

Dia didakwa mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan yang memperuntuk hukuman mati mandatori jika sabit kesalahan.

Akta Peniaga Sekendhend dijangka diwarta April ini

Posted: 30 Mar 2014 11:55 AM PDT

KUCHING 30 Mac - Akta Peniaga Sekendhend 1946 dijangka diwartakan April ini, selepas Kerajaan Pusat dan negeri mencapai persetujuan bersama dari aspek perundangan, penguatkuasaan serta pemantauan.

Timbalan Menteri Dalam Negeri, Datuk Dr. Wan Junaidi Tuanku Jaafar (gambar) berkata, beliau yakin peruntukan undang-undang itu boleh dilaksanakan dalam tempoh terdekat selepas kata sepakat antara kedua-dua pihak berkuasa itu dicapai baru-baru ini.

Beliau berkata, sekiranya akta tersebut digazet April ini, penguatkuasaannya akan dilaksanakan sebelum pertengahan tahun ini.

"Akta ini sukar dilaksanakan di Sarawak kerana terdapat beberapa peruntukan undang-undang sedia ada di sini iaitu kadar lesen dan permit bagi menjalankan perniagaan barangan terpakai.

"Walau bagaimanapun, menerusi akta ini beberapa masalah berhubung perniagaan kedai besi buruk dan barang lusuh dapat dikawal dan secara tidak langsung menjadi langkah menangani masalah kecurian kabel dan logam," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Program Misi Sukarelawan Siswa Ke Kampung Beradek di sini hari ini.

Jelas Wan Junaidi yang juga Ahli Parlimen Santubong, kecurian kabel elektrik dan besi kebiasaannya berlaku di kawasan pedalaman kerana jauh daripada pemantauan pihak polis.

ada sambutan daripada pembeli, maka gejala itu akan terus berlarutan.

Dalam perkembangan lain, beliau memberitahu, pihaknya telah mengadakan perbincangan dengan penasihat undang-undang Kementerian Dalam Negeri supaya peruntukan akta itu dikaji semula.

Katanya, kali terakhir kajian dilakukan terhadap akta itu pada 2006 dan hukuman yang dikenakan kepada pesalah sangat kecil serta tidak setimpal.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat