{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Mahkamah

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Mahkamah


Perogol bersiri diperintah bela diri

Posted: 31 Mar 2014 11:45 AM PDT

TEMERLOH 31 Mac - Mahkamah Tinggi di sini hari ini memerintahkan perogol bersiri, Rabidin Satir atau digelar 'Rambo Bentong' membela diri atas tuduhan membunuh dan merogol seorang remaja berusia 17 tahun, lima tahun lalu.

Hakim Datuk Ab. Karim Ab. Rahman memutuskan demikian selepas pihak pendakwaan berjaya membuktikan kes prima facie terhadap Rabidin, 43, yang berasal dari Kampung Libang Ulu, Tambunan, Sabah.

Dalam penghakimannya, Hakim Ab. Karim berkata, bukti asid deoksiribonukleik (DNA) yang diperoleh daripada pakaian mangsa didapati sepadan dengan DNA milik tertuduh.

Menurut beliau, berdasarkan bukti itu, mahkamah mendapati tertuduh adalah orang terakhir yang berada bersama mangsa pada hari kejadian.

"Walaupun ada kehadiran DNA pihak ketiga tetapi mahkamah berpuas hati dengan keterangan saksi-saksi. Malah tidak ada keterangan bercanggah bahawa terdapat orang lain pada waktu kejadian," katanya.

Beliau berkata, kecederaan iaitu kesan kelar di leher mangsa juga disahkan telah menyebabkan kematian remaja terbabit.

Rabidin didakwa membunuh Annie Kok Yin Cheng, 17, antara pukul 11.30 malam, 7 Mac 2009 dan 1.50 petang, 8 Mac 2009, di Lot 4168 Kampung Ketari, Bentong dekat sini.

Dakwaan terhadap tertuduh dikemukakan mengikut Seksyen 302

Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman gantung sampai mati.

Lelaki itu turut didakwa merogol mangsa sehingga menyebabkan kematiannya di tempat dan masa yang sama, mengikut Seksyen 376(4) akta sama yang membawa hukuman mati atau penjara sehingga 30 tahun dan sebatan.

Rabidin yang tidak bekerja diwakili peguam Richard Bong Chong Fook, manakala pendakwaan dikendalikan oleh Timbalan Pendakwa Raya, Siti Hajar Mustaffa.

Hakim Ab. Karim menetapkan 6 Mei ini untuk Rabidin membela diri setelah tertuduh memilih memberi keterangan secara bersumpah dari kandang saksi.

Pada 5 Februari tahun lalu, Rabidin dihukum penjara berjumlah 115 tahun dan sebatan 50 kali selepas mengaku bersalah di Mahkamah Sesyen Raub terhadap empat pertuduhan merogol dan satu pertuduhan melakukan seks luar tabii ke atas empat mangsa berumur antara lapan dan 17 tahun.

Kekurangan oksigen mungkin punca kematian Zara Eleena, bapa

Posted: 31 Mar 2014 11:45 AM PDT

Empat tertuduh dalam kes pembunuhan Zara Eleena dan bapanya, diiringi anggota polis ketika hadir di Mahkamah Tinggi Shah Alam, Selangor, semalam.

SHAH ALAM 31 Mac - Mahkamah Tinggi di sini hari ini diberitahu kekurangan oksigen berkemungkinan membawa kepada kematian pensyarah Bahasa Inggeris Kolej Teknologi Antarabangsa Cybernatics (KTAC), Zara Eleena dan bapanya, Omar Peter Abdullah, dua tahun lalu.

Pakar Perunding Perubatan Forensik dari Hospital Kuala Lumpur (HKL), Dr. Nurliza Abdullah berkata, kekurangan oksigen merupakan salah satu kecederaan kurang ketara yang tidak boleh dikecualikan sebagai punca kematian dalam kes itu, setelah beliau melakukan bedah siasat terhadap mayat kedua-dua beranak itu.

Katanya, dalam kes itu beliau telah mengecualikan kesan-kesan nyata seperti luka tikaman, tetakan, tembakan dan hirisan sebagai punca kematian.

"Saya tidak boleh mengecualikan kesan kecederaan yang kurang ketara atau kurang jelas seperti kesan lebam, kesan lecet atau abrasi superfisial, tanda asfiksia seperti kekurangan oksigen dan seumpamanya yang disebabkan perubahan warna dan corak yang berlaku akibat daripada proses pembusukan serta pereputan.

"Oleh sebab itu kematian tidak boleh ditentukan secara konklusif," ujar beliau.

Nurliza, 49, berkata demikian sebagai saksi pendakwaan ke-13 ketika disoal oleh Timbalan Pendakwa Raya, Aidatul Azura Zainal Abidin dalam perbicaraan kes bunuh Zara Eleena, 23, dan Omar Peter, 56.

Dalam kes itu, empat bekas pelajar KTAC, Mohamad Zul Shahril Suhaimi, 22, Mohamad Sharafe Matt Noh, 21, Azizi Aizat Ibrahim, 22, dan Muhamad Safwan Muhamad, 22, didakwa membunuh dua beranak tersebut di rumah No. 28, Jalan TK 1/11, Taman Kinrara, Puchong.

Mereka didakwa mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman mati mandatori jika sabit kesalahan.

Terdahulu, Nurliza berkata, hasil pemeriksaan bedah siasat terhadap jasad Zara Eleena pada keseluruhannya dalam keadaan membusuk dan mereput serta tidak menunjukkan kesan-kesan kecederaan yang ketara atau kesan tulang patah pada rangka jasad yang boleh menyebabkan kematian.

Beliau turut memberitahu, terdapat kesan aktiviti haiwan atau kesan kelompong tisu pada bahagian ketiak jasad mangsa iaitu tisu lembut bahagian kulit telah dicubit oleh pemangsa haiwan jenis kecil misalnya tikus yang berlaku selepas mangsa meninggal dunia.

Katanya lagi, kedua-dua belah kaki mangsa kelihatan agak pusing ke arah dalam atau 'internally rotated' namun beliau berpendapat keadaan mangsa mempunyai fizikal sedemikian semasa hayatnya.

Sementara itu, saksi ke pendakwaan ke-14, Norazamah Razali, 42, yang merupakan kerani bank CIMB memberitahu, dia mengenali Zara Eleena kerana mangsa selalu datang ke bank tempat dia bekerja.

"Mangsa datang untuk membaharui kadnya yang hilang selain untuk memeriksa akaunnya kerana katanya duit hilang," ujarnya.

Menurut Norazamah lagi, dia telah meminta Zara Eleena memastikan sama ada benar dia tidak mengeluarkan wang dan seterusnya membuat laporan polis jika perkara itu tidak berlaku.

Ditanya bagaimana boleh mengingati Zara Eleena, dia berkata, wanita itu istimewa kerana mempunyai wajah cantik tetapi fizikalnya tidak sempurna kerana kakinya kelihatan tempang.

Perbicaraan di hadapan Hakim Datuk Abdul Halim Aman bersambung esok.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat