{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Pemotoran

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Pemotoran


Semangat kepantasan dalam Touareg TDI

Posted: 30 Mar 2014 11:55 AM PDT

Oleh FAUZI JAAFAR
ekonomi@utusan.com.my

KENDERAAN sport utiliti ini seberat kira-kira 2,840 kilogram, agak besar dengan panjangnya 4.795 meter, manakala lebarnya 1.940 meter.

Kali pertama menerima kunci, penulis sudah merasakan sedikit kesukaran untuk mengendalikannya apatah lagi prestasi yang belum diuji dengan pakej badannya yang berat dan lebar.

Lagi memburukkan persepsi ialah Volkswagen Touareg TDI ini didatangkan dengan enjin diesel iaitu TDI 3000 CC dengan kuasa turbocharged.

Duduk sahaja, kerusi kulit pemandu boleh diselaraskan dengan 14 cara secara elektrik berserta memori.

Tiada brek tangan, yang ada hanyalah suis pengganti brek tangan yang menonjolkan kemewahan kenderaan sport utiliti ini. Pendingin hawanya boleh diselaraskan secara automatik atau Climatronic dengan dua zon kawalan.

Terdapat skrin audio simulasi pada papan pemuka dengan empat kamera bagi memaparkan imej kenderaan ini dari atas yang membolehkan pemandu memerhatikan persekitaran sekelilingnya.

Ini seperti pemantauan mata burung atau daripada imej satelit yang memudahkan pemandu melihat objek berhampiran atau kaedah paling mudah untuk meletak kenderaan.

Secara mudah, hiasan dan ciri-ciri elektronik dan komputer di dalam Touareg telah menampilkan elemen kemewahan gergasi Jerman itu.

Menghidupkan enjin tiga liter itu amat mudah kerana perlu menekan butang hidup yang terletak di atas sedikit dari tombol gear sebelah kiri. Secara peribadinya, penulis tidak berapa suka dengan kedudukan butang penghidup enjin kerana sukar dilihat dan dijangkau dengan mudah.

Penulis juga ingin mengucapkan tahniah kepada jurutera Volkswagen kerana enjin Touareg TDI ini begitu senyap dan kurang gegaran berbanding kenderaan sport utiliti diesel yang lain.

Jika berada di dalam kabin gergasi ini, sudah tentu tidak menyangka Touareg ini hanya digerakkan oleh enjin diesel!

Kekaguman penulis tidak berhenti begitu sahaja kerana kenderaaan seberat lebih 2,000 kilogram ini boleh memecut 7.6 saat daripada tahap pegun hingga 100 km/j.

Bagi penulis, gergasi ini umpama kereta sport yang menggunakan acuan pacuan empat roda. Setakat memecut selepas lampu merah, Touareg ini boleh mengancam kehebatan kereta sport lain.

Seperti biasa, penulis menguji gergasi Jerman ini di lebuh raya Kuala Lumpur-Karak sehingga ke Bentong dan Raub.

Prestasinya tidak mengecewakan. Penulis memecut sehingga 170 kilometer dan mudah untuk meninggalkan kereta dan kenderaan sport utiliti yang lain. Cuma tewas kepada Volkswagen Golf Gti.

Kalah kerana bimbangkan hukum graviti antara kenderaaan kenderaan sport utiliti dengan kereta.

Walaupun memecut sehingga 170 kilometer, gergasi ini masih stabil dan boleh memecut sehingga 220 km/j.

Terima kasih kepada sistem brek antikunci (ABS) dengan bantuan brek (BA) serta kawalan kestabilan elektronik (ESC) yang menyuntik keberanian kepada penulis untuk memecut Touareg ini di jalan raya dan lebuh raya.

Penggunaan bahan apinya pula 25 peratus lebih jimat berbanding enjin petrol. Touareg itu merekodkan penggunaan minyak sebanyak 7.2 liter bagi jarak 100 km.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat