{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Pendidikan

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Pendidikan


ADUN Chenor taja Tutor di 10 sekolah luar bandar

Posted: 12 Mar 2014 12:13 PM PDT

MOHD. Ariffin Awang Ismail (songkok) menyerahkan replika cek kepada Mohd. Saifuddin Sarmin dalam Majlis Penyerahan Sisipan Tutor Utusan Malaysia Peringkat DUN Chenor di Sekolah Kebangsaan Sekara, Chenor, Pahang, semalam.

MARAN 12 Mac - Kesemua 10 buah Sekolah Rendah di daerah Chenor di sini menerima akhbar pendidikan Tutor, Utusan Malaysia yang ditaja oleh Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Chenor, Mohd. Ariffin Awang Ismail selama setahun bermula bulan ini.

Sekolah terlibat ialah Sekolah Kebangsaan (SK) Chenor, SK Bukit Sagumpal, SK Kertau, SK Pesagi, SK Bukit Kota, SK Sekara, SK Bukit Lada, SK Paya Pasir, SK Jengka Batu 13 dan SK Tanjung Perang.

Selain itu, Mohd. Ariffin yang menjadi wakil rakyat pertama membuat tajaan akhbar pendidikan berkenaan di negeri ini pada tahun ini turut menaja akhbar Utusan Malaysia di tiga buah sekolah iaitu Sekolah Menengah Tengku Ampuan Afzan, Chenor; Sekolah Menengah Kebangsaan Felda Kampung Awah, Maran dan Sekolah Menengah Agama Al Mahmudi juga di Kampung Awah.

Mohd. Ariffin berkata, penajaan kesemua sekolah rendah di kawasan perkampungan tradisional itu amat bertepatan dengan usaha dan komitmen kerajaan bagi meningkatkan kecemerlangan murid-murid khususnya di kawasan luar bandar.

"Walaupun peruntukan saya agak kecil tetapi dalam konteks pendidikan dan agama saya akan tetap memberi keutamaan. Usaha ini amat baik dan tajaan sisipan ini perlu dimanfaatkan oleh guru dan murid bagi meningkatkan kecemerlangan sekolah.

"Saya juga mengucapkan terima kasih kepada Utusan Malaysia kerana walaupun ditaja oleh saya tetapi sekiranya tidak ada kerjasama dua hala dengan Utusan Malaysia tidak mungkin akan melahirkan usaha murni ini," katanya ketika berucap dalam Majlis Penyerahan Sisipan Tutor Akhbar Utusan Malaysia di Dewan SK Sekara di sini hari ini.

Yang turut hadir, Eksekutif Pemasaran Utusan Melayu (M) Berhad di Temerloh, Mohd. Saifuddin Sarmin; Guru Besar SK Sekara, Jamal Noor Abd. Nasir Ismail; Guru Besar SK Bukit Bota, Asiah Mustafa; Guru Besar SK Chenor, Zakaria Abdul Razak dan Guru Besar SK Kertau, Mohamad Rofa'i Mokhtar.

Dalam majlis itu, Mohd. Ariffin menyerahkan tajaan yang bernilai RM3,552 kepada Saifuddin di Dewan SK Sekara, di sini.

Menurut Mohd. Ariffin, berdasarkan maklum balas dan sambutan positif daripada murid dan guru sekolah terbabit terhadap akhbar pendidikan berkenaan, beliau bersedia meneruskan langganan akhbar berkenaan pada tahun akan datang.

Malah katanya, penajaan akhbar pendidikan itu akan diperbanyakkan lagi dan diperluaskan ke lebih banyak sekolah dari semasa ke semasa.

Dalam pada itu, Jamal Noor Abd. Nasir yang juga Pengerusi Berkelompok Guru-Guru Besar daerah Chenor berkata, tajaan akhbar Tutor ke sekolah-sekolah di kawasan itu amat bertepatan dalam memberi pendedahan kepada pelajar berfikir pada aras yang tinggi.

Katanya, ia memberi persediaan kepada pelajar dan guru berhadapan dengan pelaksanaan pendekatan soalan aras tinggi menjelang 2016 seterusnya melahirkan pelajar yang cemerlang.

"Kebanyakan soalan dan artikel di dalam Tutor adalah berlandaskan kepada kemahiran berfikir aras tinggi. Jadi kita mahu Tutor dapat digunakan secara berterusan dalam pengajaran dan pembelajaran di sekolah," katanya.

Sementara itu, Guru Besar SK Bukit Bota, Asiah Mustafa berkata, sisipan Tutor dapat mempelbagaikan lagi bahan pembelajaran murid khususnya dalam menghadapi peperiksaan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR).

Ujarnya, kandungan sisipan yang menarik dengan pelbagai kaedah dan grafik menarik minat murid untuk belajar dan mengulang kaji pelajaran.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat