{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Utara

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Utara


27 lokasi sampah haram ditutup

Posted: 29 Mar 2014 11:28 AM PDT

Oleh SHOLINA OSMAN
utusanperlis@utusan.com.my

KANGAR 29 Mac - Perbadanan Pengurusan Sisa Pepejal dan Pembersihan Awam (PPSPPA) Perlis telah menutup sebanyak 27 lokasi sampah haram sepanjang tahun lalu dalam usaha meningkatkan lagi tahap kebersihan di negeri ini.

Sehubungan itu, Timbalan Ketua Pegawai Eksekutifnya, Datuk Zainul Abidin Abdullah berkata, kawasan tersebut akan terus dipantau bagi menggelakkan kejadian serupa berulang.

''Lokasi yang dikenal pasti ini akan dipantau menerusi unit rondaan oleh penguat kuasa PPSPPA dari semasa ke semasa bagi memastikan larangan ini dipatuhi," katanya.

Beliau berkata demikian dalam sidang akhbar selepas majlis menandatangani memorandum persefahaman (MoU) antara PPSPPA dan Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) serta Kawasan Rukun Tetangga (KRT) yang melibatkan tujuh taman perumahan di sini hari ini.

Taman perumahan terlibat adalah Taman Datuk Setia, Taman Datuk Setia 2, Taman Suriani, Taman Repoh, Taman Repoh Indah, Taman Ceria dan Taman Kampung Guru.

Yang turut hadir, Pengerusi Jawatankuasa Perumahan dan Kerajaan Tempatan negeri, Mat Hassan dan Penolong Pengarah PPSPPA Perlis, Zaidi Tuah.

Zainul Abidin berkata, pihaknya tidak teragak-agak untuk mengambil tindakan undang-undang jika mendapati ada pihak masih berdegil dengan larangan membuang sampah di kawasan yang tidak dibenarkan.

''Sesiapa yang didapati sengaja membuang sisa pepejal atau sampah haram di kawasan larangan boleh dikenakan tindakan undang-undang mengikut Seksyen 71, Akta Pengurusan Sisa Pepejal dan Pembersihan Awam 2007 (Akta 672) yang membawa hukuman denda maksimum RM100,000 atau penjara lima tahun atau kedua-duanya sekali," katanya.

Selain itu, katanya, MoU tersebut diharap akan menjadi platform untuk penduduk mengubah dan meningkatkan kesedaran terhadap tanggungjawab dalam mengekalkan kebersihan.

Pelajar terbaik STPM luar bandar terima sijil penghargaan

Posted: 29 Mar 2014 11:28 AM PDT

Nurul Syuhadah Yakath (tengah) dan ibu bapanya menunjukkan sijil penghargaan yang diperoleh sebagai pelajar terbaik STPM 2013 kategori luar bandar di rumahnya di Kampung Padang Kulim, Kuala Ketil, Kedah, semalam. - MINGGUAN/NORLIA RAMLI

BALING 29 Mac - Seorang calon pelajar Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) 2013 di sini tidak menyangka akan muncul pelajar terbaik negara bagi kategori sekolah luar bandar.

Bekas pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Kuala Ketil, Nurul Syuhadah Yakath, 19, dari Kampung Padang Kulim berkata, dia sebenarnya amat terkejut apabila dimaklumkan tentang berita gembira tersebut.

"Saya terkejut apabila diberitahu menjadi pelajar terbaik untuk STPM ini dan syukur kepada Allah kerana penat lelah selama ini berbaloi.

"Kejayaan ini secara tidak langsung membuktikan pelajar luar bandar juga mampu bersaing hebat dengan pelajar di kawasan bandar sekiranya kita berusaha bersungguh-sungguh," katanya.

Nurul Syuhadah berkata demikian kepada pemberita selepas menerima kunjungan Ahli Parlimen Baling, Datuk Abdul Azeez Abdul Rahim yang menyampaikan sumbangan dan sijil penghargaan di kediamannya di Kampung Padang Kulim, di sini semalam.

Pelajar cemerlang yang merupakan anak kepada pasangan guru, Yakath Ali SM Habib Mohamad, 52, dan Mahani Abd. Jaafar, 49, itu mencatat keputusan A bagi semua mata pelajaran diambil.

Sementara itu, Abdul Azeez berharap, kejayaan dicapai Nurul Syuhadah itu menjadi ikutan pelajar lain di daerah ini.

"Syabas diucapkan kepada Nurul Syuhadah kerana dia telah membuktikan kepada negara bahawa pelajar cemerlang tidak semestinya datang dari kawasan bandar.

"Pelajar luar bandar juga mampu meraih kejayaan besar sekiranya mereka bertekad dan berazam untuk memperolehnya," kata beliau.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat