{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Felda jelai - Google Blog Search

Posted by Tanpa Nama

Felda jelai - Google Blog Search


MAJLIS PERASMIAN PROGRAM KEROHANIAN DAN BLOG SURAU SMK <b>JELAI FELDA</b>

Posted: 21 Feb 2011 12:51 AM PST











PADA 11 FEBUARI 2011 yang lalu juga telah berlangsungnya Majlis Perasmian Program Kerohanian sekolah di bawah Panitia Agama Islam dan Bahasa Arab serta BADAR. Ia juga turut diselitkan dengan perasmian blog Surau Al Hidayah serta pameran aktiviti kerohanian, BADAR dan program-program Bahasa Arab. Majlis telah dirasmikan oleh Yb Dato Hjh. Zainab Binti Hj. Nasir, EXCO dan ADUN Gemas. Majlis berlangsung di surau sekolah. Turut serta pada majlis berkenaan adalah Tuan PPD Tampin, Tuan Pengurus Wilayah Raj aAlias, KPP Jabatan Agama Islam Negeri Sembilan dan para tetamu lain termasuk Pengetua STAR dan SMK Gemas serta Guru -Guru Besar di SK Jelai .

Dalam majlis berkenaan para tetamu turut dihidangkan dengan dendangan lagu-lagu nasyid oleh kumpulan BADAR. Seterusnya YB Dato Hjh Zainab juga turut merasmikan Program Imarah Masjid Melalui ICT dengan mengadakan sidang video dengan AJK Masjid di ke empat-empat buah masjid di gugusan Jelai ini. Ternyata semua yang hadir berasa kagum dengan sumbangan sekolah dalam memajukan ICT di felda Jelai ini. Bagi AJK yang terlibat , ini merupakan pengalaman menggunakan ICT yang hebat, kerana mereka sedar bahawa banyak kelebihan dan kebaikan yang dapat dimanfaatkan melalui penggunaan ICT ini.

Program -program kerohaniaan sekolah termasuklah seperti:
1. Bacaan Yasin dan solat hajat serta Dhuha pada setiap pagi Jumaat
2. Solat Hajat dan Yasin setiap malam Jumaat
3. Qiamullail setiap minggu
4. Konvoi ke Masjid-masjid pada setiap 2 minggu sekali
5. Raudatul Sakinah setiap Jumaat khas untuk pelajar perempuan
6. Kursu pengurusan Jenazah
7 Kursus Haji
8. Ziarah dan lain-lain lagi (Rujuk blog surau)

Bagi BADAR, ia merupakan perkumpulan pelajar yang aktif di dalam program-program kerohanian dan amat terkenal di sekitar Jelai dan Gemas ini.

Bagi pihak sekolah, penekanan kepada budaya dan persekitaran Islam di sekolah ini telah banyak membantu ke arah pembentukan sahsiah pelajar. Penekanan kepada aspek menjaga solat, aurat dan perlakuan menjadi keutamaan di samping perkara lain seperti kemampuan membaca Al Quran dan sebagainya. Moga-moga akhlak pelajar kita semakin terpuji dan mampu memberikan wajah dan imej bari di Jelai felda ini.

Pihak sekolah merakamkan ucapan setinggi tahniah kepada Panitia Pendidikan Islam dan B. Arab terutama Ustaz Rizal dan Ustazah. Sepiah yang telah mampu menggerakkan aktiviti kerohanian pada tahap yang amat membanggakan. Tahniah kepada Encik NurHaslin yang menjadi peneraju utama di dalam program-program ICT dan dalam menjalin kerjasama dengan masjid di Jelai ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat