{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Kosmo Online - Varia

Posted by Tanpa Nama

Kosmo Online - Varia


Al-Quran teras tahfiz Matadahu

Posted:

Al-Quran teras tahfiz Matadahu

Al-Quran teras tahfiz Matadahu

Oleh KHADIJAH MOHAMAD NOR

TENAGA pengajar di Matahadu merupakan lulusan universiti dari dalam dan luar negara.


ALUNAN suara kanak-kanak membaca ayat-ayat suci al-Quran jelas kedengaran sebaik kaki melangkah masuk ke Maahad Tahfiz Darul Huffaz (Matadahu) yang terletak di Kota Damansara, Selangor.

Sesekali bacaan mereka terhenti apabila ditegur oleh guru yang bertugas kerana kesilapan yang dilakukan sebelum bertindak menyambung kembali hafalan. Rata-rata merupakan pelajar yang berusia antara tujuh hingga 12 tahun.

Ditubuhkan sekitar tiga tahun lalu, Matadahu merupakan sebuah pusat pendidikan tahfiz yang menjadikan hafazan al-Quran sebagai mata pelajaran teras bagi semua pelajar.

Maahad Asia Barat

Penasihat Matadahu, Ahmad Lutfi Abdul Wahab Al Linggi, 31, berkata, selain itu para pelajar juga akan diajar dengan ilmu-ilmu Islam dan bahasa Arab berdasarkan sukatan beberapa maahad yang terdapat di Asia Barat seperti Mesir dan Yemen.

"Apa yang pasti, matlamat kami adalah untuk melahirkan lebih ramai cendekiawan Islam yang terdiri daripada anak-anak beriman, beramal dan bertaqwa selain membentuk generasi hufaz yang menjadikan al Quran sebagai panduan dan sunah sebagai pegangan hidup.

"Seterusnya mereka diharap bakal menjadi generasi yang tampil sebagai pendakwah berkaliber dalam membangunkan modal insan dalam kalangan umat Islam di negara ini," ujar Ahmad Lutfi ketika ditemui Kosmo! di Petaling Jaya baru-baru ini.

Memetik hadis yang diriwayatkan oleh Imam al-Bukhari yang bermaksud: 'Sebaik-baik kamu ialah orang yang belajar al-Quran dan mengajarnya', graduan Universiti Sulthan Thoha Indonesia itu mengakui ia antara sebab utama beliau mengasaskan pertubuhan maahad tersebut iaitu semata-mata untuk meraih keredaan Ilahi.

Tambah beliau, tempoh pengajian di maahad itu mengambil masa enam tahun. Ia merangkumi bidang hafazan 30 juzuk, panduan membaca al-Quran, pengenalan hukum tajwid, pengukuhan hafazan serta pengajian al-Quran.

"Di samping itu, para pelajar juga akan mendalami ilmu berkaitan akidah, tauhid, fekah, hadis dan Bahasa Arab. Setakat ini kami mempunyai 80 pelajar yang berusia antara tujuh hingga 12 tahun," jelasnya sambil memberitahu terdapat dua sesi pembelajaran untuk semua pelajar iaitu pagi dan petang.

Solat jemaah

Ditanya tentang tenaga pengajar, Ahmad Lutfi berkata, kesemua sembilan guru yang bertugas merupakan lulusan universiti dari dalam dan luar negara termasuk Universiti Al-Azhar dan Libya.

Berkongsi pengalaman dalam mendidik anak-anak kecil menghafaz al-Quran, salah seorang tenaga pengajar, Ustaz Eka Nazra, 32, melahirkan rasa gembira melaksanakan tugasnya.

Menurut Eka, hatinya berasa amat puas apabila anak-anak yang dididik berjaya membaca al-Quran dan menghafaznya dengan lancar.

"Walaupun masing-masing mempunyai kerenah tersendiri, mereka sebenarnya mudah dibentuk jika ia dilakukan dengan cara yang betul. Malah, di Matadahu, kami turut mengajar anak-anak melaksanakan solat berjemaah untuk dipraktik dalam kehidupan sehari-hari," ujar Eka yang berasal dari Indonesia. Beliau kini melanjutkan pengajian di peringkat doktor falsafah di Universiti Teknologi Mara.

Ketabahan anggota PDRM di Timor Leste

Posted:

Ketabahan anggota PDRM di Timor Leste

Ketabahan anggota PDRM di Timor Leste

Oleh MOHD. NAIM AZIZ


SALLEH (dua dari kanan) bergambar kenangan bersama (dari kiri) Che Zakaria, penulis, wartawan Utusan Malaysia, Nurul Huda dan Komander Mal-FPU, Deputi Superintendan Tan Chai Heng di hadapan kereta perisai Condor di Timor Leste.


TUGASAN ke Timor Leste baru-baru ini memberi peluang kepada penulis meneroka Timor Leste atau sebelum ini dikenali sebagai Timor Timur.

Bagaimanakah agaknya keadaan wilayah berkenaan yang satu ketika dahulu pernah ditimpa pergolakan hebat?

Buat masa ini, terdapat penempatan pasukan pengaman Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) termasuk yang turut diwakili pasukan anggota Polis Diraja Malaysia (PDRM).

Mereka dikenali sebagai pasukan Malaysia Formed Police Unit (Mal-FPU) dan United Nations Police (UNPol) telah melaksanakan tugas di negara tersebut menerusi Misi Pengaman PBB sejak tahun 1999.

Turut mengiringi lawatan tersebut ialah Pengarah Jabatan Keselamatan Dalam Negeri dan Ketenteraman Awam PDRM Bukit Aman, Datuk Wira Salleh Mat Rasid.

Ia bersempena lawatan kerja beliau ke Timor Leste selain meninjau keadaan anggota di Institut Pentadbiran Awam Nasional (INAP), Dili.

Turut menyertai misi kali ini ialah Timbalan Komander Pasukan Gerakan Udara PDRM, Asisten Komisioner S. Sathiya; pegawai dari Cawangan Istiadat, Jabatan Pengurusan, Superintendan Che Zakaria Othman; juruterbang, Deputi Superintendan, Mohd. Hafizul Mohd. Salleh; pembantu juruterbang, Inspektor Jimmy Roy dan jurutera, Arthur Wong.

Cuaca terik

Keadaan berdebu di negara tersebut langsung tidak menghalang rutin harian pasukan petugas untuk melakukan rondaan sekitar bandar Dili walaupun suhu cuaca terik membawa kehangatan terus ke malam hari.

Pasukan yang terbabit dalam misi keamanan itu tetap ceria dan bersemangat walaupun berada dalam zon berjaga-jaga.

Timor Leste telah mencatat sejarah sebagai sebuah negara baharu yang ke-192 di dunia. Negara itu berada di bawah penjajahan kuasa besar Portugal selama 450 tahun sebelum berada di bawah pemerintahan Indonesia selama 24 tahun.

Dahulu, negara tersebut sering berlaku kekacauan yang berlarutan selama berminggu-minggu ekoran tindakan kumpulan militia pro-Indonesia yang membunuh dan mengacau penduduk yang mahu menuntut kemerdekaan untuk Timor Leste.

Tanggal 20 Mei lalu genap ulang tahun kemerdekaan Timor Leste yang ke-10. Bagaimanapun, keadaan persekitarannya terutama pembangunan masih tidak banyak berubah.

Kedatangan kami hanya beberapa minggu pasca pilihan raya berlangsung. Sepanjang berada di sana, petugas media berpeluang menaiki kereta perisai APC semasa misi rondaan di sekitar kawasan panas di sepanjang Jalan Comoro berhampiran sebuah Balai Adat.

Jalankan tugas

Keadaan jalannya yang gelap dan sunyi-sepi, hanya terbit cahaya dari rumah-rumah penduduk 'mengindahkan' mata malam tersebut.

Sungguhpun begitu anggota pasukan khusus dari Malaysia tetap menjalankan tugas yang diamanahkan dengan komited.

Penempatan penulis dan wartawan tidak jauh dari kem anggota petugas. Hotel Timor antara hotel bertaraf bintang wajar diberi pujian walaupun mempunyai bilangan bilik yang terhad.

Kebetulan Setiausaha Agung PBB, Ban Ki-moon turut menginap di hotel yang sama selepas menghadiri satu mesyuarat penting di bandar Dili.

Geografi penempatan di Dili tidak pernah sunyi dengan rondaan kenderaan pacuan empat roda anggota pengaman. Bahkan kediaman Setiausaha Negara bagi Bantuan Sosial dan Bencana turut dikawal sepenuhnya oleh angggota pasukan UNPol.

Sebelum kami meninggalkan bandar Dili, penulis disapa oleh seorang penduduk ketika di lapangan terbang yang memperkenalkan dirinya sebagai Andeng Irtiato.

Dengan wajah yang tenang, Andeng melahirkan bahawa dia mengimpikan keamanan di Timor Leste seperti yang dikecapi Malaysia.

"Saya rindu dengan keamanan pak, sekiranya pasti harapan saya untuk negara (Timor Leste) ini serupa macam di negara bapak," luah Andeng.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat