{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Johor

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Johor


Empat projek pelupusan tahun ini

Posted: 04 Feb 2014 11:29 AM PST

Oleh MOHAMAD FAIZAL HASHIM
utusanjohor@utusan.com.my

JOHOR BAHRU 4 Feb. - Jabatan Pengurusan Sisa Pepejal Negara (JPSPN) akan melaksanakan empat projek tapak pelupusan sanitari mesra alam dan berwajah baharu di negeri ini pada tahun ini.

Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif (Teknikal), Perbadanan Pengurusan Sisa Pepejal dan Pembersihan Awam (PPSPPA), Sanusi Awi berkata, pembinaan tapak itu mengambil kira aspek keselamatan, pencemaran dan prasarana lengkap bagi meningkatkan tahap pengurusan sisa pepejal.

"Tapak pelupusan sanitari ini dilengkapi pembinaan sistem rangkaian dan kerja rawatan air larut resap, lapisan bawah tanah, kemudahan jambatan timbang serta kawalan air bawah tanah, gas metana dan pencemaran alam sekitar.

"Dengan adanya tapak pelupusan sanitari berteknologi tinggi yang baharu diharap dapat mengatasi masalah pencemaran dan kelewatan operasi kutipan sampah yang sering terganggu akibat keadaan tapak pelupusan yang tidak sempurna," katanya semasa merasmikan Bengkel Tindakan Pembersihan Negeri Johor di sini hari ini.

Yang turut hadir, Pengarah PPSPPA negeri, Asri Amat dan bekas Datuk Bandar Johor Bahru, Datuk Mohd. Naim Nasir.

Program selama dua hari yang disertai oleh 108 peserta itu melibatkan kakitangan kerajaan dan agensi swasta bagi berkongsi idea serta menyediakan Pelan Pembersihan Negeri Johor Bagi Tahun 2014 untuk memastikan negeri ini semakin bersih.

Sementara itu Asri berkata, PPSPPA akan melaksanakan program mengurang, mengguna semula dan mengitar semula (3R) di peringkat sekolah, komuniti, institusi pengajian tinggi, jabatan kerajaan dan swasta sepanjang tahun ini.

"Program ini sangat penting bagi mengurangkan penjanaan sampah harian di negeri ini yang dianggarkan sebanyak 3,600 tan setiap hari dan terus bertambah sebanyak lima peratus setiap tahun," katanya.

Keadaan itu amat membimbangkan kerana kos pengurusan sisa pepejal sentiasa meningkat dan negeri ini telah kekurangan tanah untuk dijadikan tapak pelupusan, katanya.

Pasukan URB berjaya kurangkan jenayah

Posted: 04 Feb 2014 11:29 AM PST

Mohd. Mokhtar Mohd. Shariff (kiri) melepaskan sebahagian daripada 51 buah motosikal Unit Rondaan Bermotosikal di IPK, Johor Bahru, semalam.

JOHOR BAHRU 4 Feb. - Kewujudan Unit Ronda Bermotosikal (URB) di kawasan perumahan di negeri ini berjaya mengurangkan kadar jenayah dengan sebanyak 236 tangkapan dibuat sejak pasukan itu mula beroperasi dua tahun lalu.

Ketua Polis negeri, Datuk Mohd. Mokhtar Mohd. Shariff berkata, selain tangkapan, pasukan URB turut merampas sebanyak 608 barangan kes sejak 19 Disember 2012 hingga 31 Januari lalu.

"Pelaburan kerajaan bagi meningkatkan aspek keselamatan termasuk di negeri ini ternyata membuahkan hasil menerusi tangkapan dan rampasan yang dilakukan oleh pasukan URB.

"Justeru, penambahan motosikal bagi pasukan URB di negeri ini diharap dapat membantu polis memerangi dan mengurangkan kadar jenayah pada masa depan," katanya pada Majlis Penyerahan 51 Buah Motosikal URB di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Johor, di sini hari ini.

Beliau berkata, kesemua 51 buah motosikal jenis Kawasaki Ninja 250 bernilai lebih RM1.2 juta itu yang diterima kontinjen berkenaan pada 23 Januari lalu akan diserahkan kepada Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Johor Bahru Selatan, IPD Seri Alam dan IPD Nusajaya.

Menurutnya, hingga kini sebanyak 270 buah motosikal bagi kegunaan pasukan URB telah diagihkan ke 13 taman perumahan di seluruh daerah di negeri ini bagi menjalankan tugas rondaan dan pencegahan jenayah.

"Kita ada membuat permohonan untuk menambah jumlah motosikal untuk kegunaan URB kerana ramai yang mahu pasukan tersebut ditempatkan di kawasan perumahan mereka.

"Bagaimanapun, bagi kawasan perumahan yang tiada URB, kita berharap pihak Skim Ronda Sukarela (SRS), Kawasan Rukun Tetangga (KRT) dan lain-lain dapat memainkan peranan masing-masing dalam membantu polis memerangi jenayah," katanya.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat