{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

felda kota gelanggi - Google Blog Search

Posted by Tanpa Nama

felda kota gelanggi - Google Blog Search


Sg Koyan ke Cameron Highland

Posted: 26 Mar 2011 09:29 PM PDT

Sorry semua, gambar dalam ni cuma gua ambik dari hand phone gua jer..jadi dari segi kualiti memang agak "kureng" sikit....Hari tu gua ade buat entri balik kampung..so entri kali ni kiranya sambungan dari kisah tu la..

Okeh gua tempek info sikit kat mana terletaknya Perkampungan Sg Koyan nih...

  • Terletak didalam daerah Kuala Lipis, dulu org Koyan lebih suka pegi ke Raub, hinggakan alamat pun guna Raub.
  • Perkampungan Felda, sawit (Sg Koyan 1, 2 dan 3)
  • Sg Koyan 1 majoriti peneroka adalah anak watan Pahang, yg lain2 dari, Kedah, Johor (keluarga gua la tu), Kelantan, Selangor, Perak dll.
  • Antara perkampungan yg unik kerana majoriti peneroka di Sg Koyan 2 dan 3 adalah pesara tentera.(Majoriti Darat)
  • Laluan alternatif untuk mereka yg nak balik ke Kelantan, seandainya jalan dari Raub ~ K.Lipis "jem" teruk...biasanya musim perayaan laa..
  • Setahu gua hanya Sg Koyan dan Felda Kota Gelanggi sahaja yang mendapat 14 ekar. (Kebiasaan felda yg lain hanya 10 ekar)
  • Last....org tua tukang masak terkenal...Chef Wan antara peneroka yg tinggal disini (Koyan 2)...hehehe  kasi iklan sikit  yekkk!!

klik kat gambar tuk pembesaran yg sehat...

*Laluan Sg Koyan ~ Cameroon mengambil masa yang panjang juga untuk dibina/disiapkan...rase2 gua hampir 7/8 taun baru siap kerana faktor  bukit bukau dan  jambatan yg  panjangnya hampir 200 ~ 300 meter mengelilingi bukit ~ Anggaran gua jer!!!.

*3 fasa diperlukan untuk mnyiapkan jalan tersebut.

*Hanya 1 jam jarak masa dari Sg Koyan ke Cameroon Highland...kelajuan 80/90 (Kmh)

*Laluan pertama ke Cameron dari negeri Pahang...sebelum ni kene lalu negeri lain...hehehe.

*Akan keluar di Lembah Bertam...dekat2 ngan Tanah Rata. 

So, kat bawah ni gua tempek sikit perjalanan gua ke sana pada hari tu...Korang layan gambar je la kot...tak perlu citer panjang2.Yeahh...ni la project "kalut" sbb tak planning awai2 nak pegi kesana...kul 3.30 ptg gua dan family cargas naik, menuju ke Cameron Highland.

Dah start rintik2....


Jambatan pendek je nih....

Kg Leryar...ade ujan sikit2 sepanjang perjalanan

Teh berperisa anggur di Cameron Valley

Teh berperisa strawberi

Adik gua yg paling bongsu..

Okeh, pas tu naik atas lagi sampai ke Pasar Tani Berinchang..Adik gua yg dok/keje kat Koyan cakap derang akan buat Pasar Tani ni pada hari Sabtu dan Ahad dan  juga time cuti (tak kire cuti ape pun...janji cuti)

Kalau time cuti tu maknenya tiap2 hari  (petang) akan ada Pasar Tani di Berinchang.

Buah Jambu Apple, rm10 jek...gua ingat buah mende laa...rupa2nya jambu jeruk.

Strawberry...rm 10 gak sepeket...

Jagung Madu dan Jagung Susu...peberet gua. Terbaik dari ladang nih.....
Tapi kene check dulu sbb ada jagung yg depa angkut dr "bawah", pun dikata jagung madu....

Sayur..8 bungkus Rm10.00, jenuh makan sayur...hehehe

Strawberry chocolate

Yummy...anak gua mintak beli...tp bila  makan tak lalu lak...hehehe
Gua jugak yg kene kasi perabis....

Pasar Tani Berinchang


Meriah sakan gua shopping sayur ngan pelekat peti ais (yg ni wife gua)...hehehe tak ingat donie dahhh...
Asal mulanya gua nak lepak dalam sesejam jer...tau2 dah 3 jam lebih, Mak aih...cepatnyer...gua kene cargas balik ke Klang jugak malam tu....
Abg long gua ... "sesah" ngan kancil jerr...Citra dia selsema la plak...

Sreetttt....stop tepi jap...view cantik arrr...sayang tak bwk kamera...kalau ada DSLR lagi besh nih...

Pic keluarga adik gua dan keluarga gua.

Mehh...turun sumer...amik gambo jap...Errr...mak gua je yang tak nak turun, katanye dah tak tahan sejuk..

Bila jenguk kat bawah jambatan tu....mak datukkk tingginyerrr...gayat gak lorr!!! hehehe...

Last Pic....

Still dihimpit masaalah lagi...balik dari kampung tetibe je saluran pipe tu tersumbat, padehal sebelum tu okey jerr, baru 5 hari balik kampung...Chisss...gua kene overtime lagi malam  nih, adoyaii!!!

#Note: Problem ni dah settle...sesape ade salur tersumbat panggil la gua yerr...hahahaha.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat