{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

felda keratong - Google Blog Search

Posted by Tanpa Nama

felda keratong - Google Blog Search


Yang Ikhlas: Review: "Legasi Anak <b>Felda Keratong</b>"

Posted: 23 May 2011 07:00 AM PDT

Baru selesai baca buku trilogi Legasi Anak Felda Keratong. Buku yang dibeli masa Pesta Buku Antarabangsa KL baru - baru ni. Ambil masa dua minggu lebih jugak nak menghabiskan ketiga - tiga buku. Setiap satu buku ada dalam 300 ke 500 muka surat.

Buku - buku ni ditulis oleh Mohd Fudzail Mohd Nor. Cerita di dalam novel ni berdasarkan pengalaman penulis ketika di New Zealand belajar di Wainuiomata College dan seterusnya menyambung pengajian ke Universiti Waikato.


 Buku novel travelog berunsur fiksyen dan kisah benar. Berlatarbelakangkan pada awal 80 an. Ketika zaman permulaan sistem komputer dan internet. Ada diceritakan tentang komputer Apple. Watak utama dalam ketiga - tiga novel adalah Ahmad, budak melayu Felda Keratong. Generasi kedua peneroka Felda. Pelajar yang sederhana di dalam pelajaran tetapi bercita - cita tinggi dan kuat berusaha demi kecemerlangan.
Ahmad mengambil jurusan Sains Komputer walaupun pada mulanya ditawarkan jurusan seni bina. Kehidupan Ahmad di peramtauan bermula di luar Kota Wellington iaitu di Wainuiomata City dan seterusnya berkembang ke Waikato University, Hamilton. Perkenalan dengan Raewyn, gadis kacukan Pakeha dan Maori dan Rozita, gadis Bentong. Dan rakan - rakan pelajar Malaysia di New Zealand. Bermulanya perjalanan Ahmad menuju ke alam dewasa.
Pandangan aku, kena baca ketiga - tiga buku baru faham. Tak lengkap kalau baca satu buku saja. Buku kena baca ikut urutan. Bermula dengan "Teruja Cinta Maori di Wainuiomata", diikuti dengan "Penggoda & Penggodam rOeWyO" dan diakhiri dengan "Cinta Tiga Segi aOteArOa"
Bagi aku, buku pertama agak kurang. Mungkin sebab cerita Ahmad di dalam Tingkatan 7IS. Cerita budak sekolah. Bila masuk buku kedua baru ok. Dapat habis dalam masa sehari. Cerita Ahmad ketika di universiti. Sangat menarik.

Bukan kisah dalam universiti saja, ada cerita tentang travel Ahmad ke seluruh New Zealand dan ke Oxford, New York, Los Anggeles dan Tokyo.

Apa- apa pun tak rugi kalau nak baca trilogi ni. Sangat menarik. Mungkin ada sambungan...;p

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat