{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

felda sahabat lahad datu - Google Blog Search

Posted by Tanpa Nama

felda sahabat lahad datu - Google Blog Search


AKU: <b>Felda Sahabat Lahad Datu</b>

Posted: 24 Feb 2011 02:02 AM PST

Bosan btul lepak rumah xbuat apa2 ni. Banyak plan yg dirancang tp xstart2 lg sbb bnyk benda yg perlu dipertimbangkan. Itik, kambing, ikan bilis, ayam segar - semua ini termasuk dlm rancangan aku tp perlu diambil kira permintaan pasaran jgk. Baru2 ni cousin aku ajak p rumah mereka di Felda Sahabat tuk tgk tanah kosong di blkg rumahnya. Best jgk dpt p sana sbb dpt tgk tmpt org walaupun aku pernah p sekali ke sana.


Pintu masuk ke Bandar Sahabat, Felda Sahabat Lahad Datu

Aku ke sana selama 4 hari. Sampai sana tgh malam sbb kami gerak agak lambat dari rumah. Sampai je terus tidur dgn xmandi langsung. Keesokan harinya aku follow cousin aku p Pantai Sahabat 16 yg juga dikenali sbg Desa Kencana (kalau xsilap la...;p) berdekatan dgn pejabat pentadbiran Felda Sahabat.

Pantai Felda Sahabat

Pantai dia agak cantik jgk sbb bnyk pokok yg tinggi dan terdapat juga laluan tuk pejalan kaki menyusuri pantai tersebut di bwh rimbunan pokok2. Terdapat juga jeti atau pelabuhan minyak Felda berdekatan pantai ni.

Laluan pejalan kaki

Jeti Felda Sahabat

Di pantai ini jugak terletaknya pusat pentadbiran Felda untuk seluruh Sabah. Felda Sahabat ini merupakan felda terbesar di Sabah bahkan mungkin juga di Malaysia. Keluasannya saujana mata memandang dgn pemandangan kelapa sawit sepanjang jalan. Apa2 pun puas hati dpt menjelajah di felda ni dgn mengelilingi keseluruhan kawasan felda.

Kompleks Pejabat Felda

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

<b>Felda Sahabat</b> 16 (Desa Kencana) | DidikanMu...membuka Cerita Hatiku

Posted: 04 May 2011 04:07 AM PDT

Entah kenapa hati ni terdetik untuk bercerita tentang Felda Sahabat 16 ('',) tempat saya membesar dari tahun 1992 hinggalah sekarang. Sebuah tempat yang dikira jauh dari bandar Lahad Datu, lebih kurang 120km, dalam 1jam 45 minit. Sepanjang perjalanan dari bandar LD ke Felda Sahabat 16 ni, nampak banyak kelapa sawit jaklah...dikira pedalaman kan. Jom kita jalan-jalan menjelajah kampung bait-ruzitah ---->

Perjalanan dari bandar LD ke felda Sahabat 16 ni akan melalui daerah Tungku terlebih dahulu. Boleh jak kalau ndak mo lalu Tungku, naik helikopter, aeroplane, belon, layang-layang pun boleh ('',) hehe (klu sampaila). Lebih kurang sejam baru masuk kawasan Felda Sahabat. Naa...disinila saya mau cerita keadaan di tempat saya yang cukup unik. Bermula dari nama-nama kampung yang ada di felda ni sampaila orang kampungnya, bermula dari huruf A-Z.('',)



Kg. A = Anjung Teduh ( Sahabat 1-2)
Kg. B = Baiduri Ayu
Kg. C = Cenderawasih
Kg. D = Desa Kencana (Sahabat 3-5)
Kg. E = Embara Budi
Kg. F = Fajar Harapan
Kg. G = Gemala Puri
Kg. H = Hamparan Badai
Kg. I = Indera Sakti


Rasanya ada lagi, tapi ndak ingatlah. Nanti ditambah lagi.


Kalau mau cerita semua kampung-kampung ni rasanya ndak cukup ruang di bait-ruzitah ni. Jadi mau cerita di kampung saya jak lah ya...kampung Desa Kencana atau nama glamournya dikenali sebagai Felda Sahabat 16 ('',).



Tadaaaaaa.....SelamaT Datang ke Desa Kencana
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat