{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Felda Bukit Rokan - Google Blog Search

Posted by Tanpa Nama

Felda Bukit Rokan - Google Blog Search


Blog Felda: <b>Felda Bukit Rokan</b> - Google Blog Search

Posted: 16 Jan 2012 08:30 PM PST

Apa dah jadi dengan 'insentif' peneroka Felda Bukit Rokan Utara?
17 Jan 2012 - Aduan Rakyat Online

Baru-baru ini PM mengumumkan 'insentif' kepada peneroka Felda akan dibayar pada penghujung Disember 2011. Rasionalnya, sudah tentu apabila pengumuman seperti ini dibuat, pihak yang bertanggungjawab telah bersiap sedia dengan pelan tindakan yang bakal diambil. (Felda Bukit Rokan Utara terletak di Felda Wilayah Raja Alias, Negeri Sembilan)

Tetapi malangnya ketika saya pulang ke kampung halaman di FELDA BUKIT ROKAN UTARA pada minggu lepas, saya dimaklumkan oleh ayah bahawa beliau masih lagi menunggu pembayaran insentif seperti yang diumumkan.

Betapa kecewanya beliau dan beberapa orang penduduk lain kerana merasakan diri mereka dipersendakan. Sebagai anak yang juga generasi kedua di tanah rancangan Felda ini, saya turut merasakan kekecewaan itu. Apalagi ketika pihak atasan Felda sedang ghairah menjanjikan masa depan yang 'indah' untuk peneroka Felda.

Menurut beliau, beberapa penduduk yang lain telah beberapa kali cuba menanyakan dengan pihak pengurusan, malangnya alasan yang diberi adalah tidak menasabah. Sukar untuk diterima dalam kemodenan teknologi hari ini, sistem maklumat dan 'documentation' mengalami masalah. Apalagi setelah mendiami tanah rancangan Felda ini lebih 35 tahun. Bagaimanakah pentadbiran dijalankan selama ini? Kemana hilangnya rekod?

Jika pun benar sistem bermasalah, apakah tindakan yang diambil selama hampir 2 minggu berlalunya tarikh yang dijanjikan? Persoalan lain yang wujud ialah mengapa tidak ada penerangan yang jelas daripada pihak yang bertanggungjawab?

Biarpun hidup jauh di pendalaman, sesungguhnya mereka ini tidak bodoh! Saban hari media arus perdana sering menggambarkan Felda sebagai sebuah konglomerat yang gah dan hebat. Tak kan lah isu sebegini tidak mampu ditangani dalam tempoh yang singkat?

Jadi, bagaimana para peneroka ini nak mendapat keyakinan bahawa hak mereka akan terbela jika penyenaraian di bursa saham dilaksanakan?

By: Khairul Anuar Latip

http://www.aduanrakyat.com.my/apa-dah-jadi-dengan-insentif-peneroka-felda-bukit-rokan-utara

Rabu Disember 28, 2011
Peneroka Felda Sambut Baik Pemberian Bonus Dan Insentif

TANAH MERAH: Peneroka rancangan tanah Felda Gugusan Kemahang Dua, dekat sini menyambut baik langkah kerajaan memberi bonus dan insentif kepada mereka tahun ini.

Ketua Peneroka gugusan itu, Mohd Yunus Abdul Manaf berkata seramai 300 peneroka di kawasan tersebut mula menerima insentif antara RM400 hingga RM1,200 seorang berdasarkan tahap jualan hasil mulai hari ini.

"Sebagai peneroka kami mengalu-alukan pemberikan bonus atau insentif ini bagi membantu meringankan beban kami terutama ketika menghadapi musim persekolahan yang akan bermula tidak lama lagi," katanya kepada Bernama, di sini hari ini.

Beliau berkata pemberian bonus atau insentif itu adalah sebagai galakan tahunan kepada peneroka dan tidak kena mengena dengan musim pilihan raya.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak baru-baru ini mengumumkan peruntukan RM2.6 juta bagi membayar bonus dan insentif kepada peneroka Felda bagi meringankan beban mereka, terutama menjelang musim persekolahan tidak lama lagi. - BERNAMA

http://www.mstar.com.my/berita/cerita.asp?file=/2011/12/28/mstar_berita/20111228153215&sec=mstar_berita

Malaysia Zoom » Laluan utama <b>Felda Bukit Rokan</b> ditutup

Posted: 22 Mar 2012 04:04 PM PDT

KUALA PILAH 22 Mac – Pengguna jalan raya khususnya penunggang motosikal disaran mematuhi larangan penggunaan jalan utama di Felda Bukit Rokan, dekat sini yang ditutup akibat mendap sehingga menghasilkan lubang sedalam 4.5 meter bermula hari ini

Jurutera daerah, Rahman Idris berkata, mendapan yang berlaku akibat hujan lebat semalam itu telah menghasilkan sebuah lubang yang dalam sehingga mampu mendatangkan bahaya kepada pengguna yang menggunakan laluan berkenaan.

"Lubang berdiameter seluas satu meter dan sedalam 4.5 meter itu nyata amat berbahaya dan akan membesar sekiranya ada kenderaan yang melaluinya.

Dipetik dari Utusan Malaysia

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat