{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Feminin

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Feminin


Dunia dan wanita cantik

Posted: 08 Feb 2014 08:11 AM PST

Oleh RABIATUL ADAWIYAH KOH ABDULLAH
adawiyah.koh@utusan.com.my

Wanita kelahiran Venezuela, Maria Gabriela Isler dinobat sebagai Miss Universe 2013.

APAKAH itu kecantikan? Kata sasterawan Inggeris, John Keats "kecantikan ialah kebenaran, kebenaran ialah kecantikan. Itu sahaja yang kita tahu dan setakat itulah kita perlu tahu."

Sebenarnya kecantikan itu sesuatu yang sukar dijelaskan kerana ia terpulang kepada mata yang memandang. Jika kita melihat dunia perniagaan hari ini rata-rata mengkomersialkan wanita-wanita cantik untuk melariskan perniagaan.

Golongan ini dilihat berpeluang menceburkan diri dalam dunia pengiklanan dan mendapat habuan yang lumayan. Ini menyebabkan gaya hidup wanita-wanita cantik menjadi kegilaan serta fantasi bagi wanita lain yang merasakan diri mereka tidak cantik .

Wanita cantik sebenarnya boleh ditemui di mana-mana sahaja di seluruh pelosok dunia. Namun dalam kalangan 200 buah negara terdapat beberapa negara yang terkenal dengan wanita cantik.

Baru-baru ini, majalah Traveller's Digest telah melakukan kajian tentang negara-negara yang memiliki wanita cantik berdasarkan kualiti, kemesraan dan keramahan wanita negara tersebut. Negara-negara itu menjadi perhatian dan tarikan seluruh masyarakat dunia. Ada yang menganggap faktor kecantikan wanita dapat dilihat melalui bentuk mata dan bibir, ada pula yang merujuk kepada ketinggian.

Hakikatnya, kecantikan itu lahir daripada dalaman diri wanita tetapi ciri-ciri kecantikan itu dapat dilihat secara zahir dan ditonjolkan melalui ciri-ciri fizikal.

Wanita-wanita negara ini dikatakan mempunyai kecantikan semula jadi. Kecantikan asli wanita Colombia dapat dilihat dalam pertandingan ratu cantik yang dijalankan setiap tahun seperti Ratu Cantik Dunia dan Ratu Universe. Anda pasti teruja dengan kejelitaan wanita Colombia yang tiada tandingannya dan terserlah melalui penampilan. Mereka dilihat cukup bergaya dan dengan kelas tersendiri seperti kecantikan yang dimiliki peragawati antarabangsa, Sandra Valencia.

Bagi mereka yang ingin melihat wanita jelita yang tinggi lampai dengan mata warna perang, Denmark ialah negaranya. Denmark yang terletak di utara Eropah terkenal dengan kejelitaan tersendiri wanitanya. Sekiranya anda pernah melawat Copenhagen atau mana-mana bandar di Denmark, anda akan mengakui kisah wanita-wanita cantik di sana bukan retorik tetapi satu kenyataan.

Tambahan pula, Denmark merupakan negara yang masih mengekalkan ciri-ciri konservatif walaupun dalam dunia moden . Ciri-ciri inilah yang membuatkan Denmark menjadi destinasi yang patut dikunjungi. Penyanyi, model dan pereka, Anine Bing antara wanita yang menjadi buruan lelaki di Denmark. Kecantikannya berjaya mengangkat namanya sebagai peragawati terkemuka.

Venezuela terkenal dengan wanita-wanita yang sering memenangi pelbagai gelaran ratu cantik. Sebut sahaja pertandingan yang melibatkan wanita cantik seperti Ratu Cantik Dunia, Ratu Universe dan Ratu Bumi, Venezuela pasti menjadi sebutan. Wanita kelahiran Venezuela, Gaby Espino membuktikan dirinya mempunyai pakej yang cukup sebagai aktres dan model jelita.

Ada yang menganggap faktor kecantikan wanita dapat dilihat melalui bentuk mata dan bibir, ada pula yang merujuk kepada ketinggian...

Negara ini terkenal dengan pelbagai mitos yang aneh. Satu perkara yang tidak boleh dinafikan ialah negara ini sememangnya mempunyai ramai wanita cantik. Tidak kisahlah ke mana sahaja anda pergi sama ada ke ibu negaranya, Kiev atau bandar kecil lain, anda pasti bertemu dengan wanita-wanita cantik.

Masyarakat tempatan pula sangat peramah dan mesra menyapa tetamu dan pelancong. Para pelancong pasti merasai keramahan penduduk tempatan yang jelita terutamanya bagi mereka yang melawat pantai Black Sea dan kawasan-kawasan bersejarah negara itu. Ikon wanita cantik Ukraine ialah Tina Karol. Melihat renungannya serta bentuk badan menggiurkan, pasti membuatkan sesiapa sahaja jatuh hati dengan penyanyi ini.

Wanita Asia juga mempunyai kecantikan tersendiri seperti di Korea Selatan. Negara ini mempunyai butik kecantikan dan kewanitaan yang tertinggi kerana penduduknya sangat mengambil berat tentang penjagaan kecantikan. Jika anda mahu melihat kecantikan wanita Korea Selatan, cukup hanya menonton video muzik K-pop. Pun begitu, ada yang menganggap kecantikan mereka sebenarnya tidak asli kerana dibuat melalui pembedahan plastik dan sebagainya.

Hakikatnya, kecantikan fizikal mereka memang jelas kerana kebanyakan wanita Korea memiliki kulit sempurna dan raut wajah yang menarik sejak usia remaja lagi. Tidak hairanlah, jika penduduk dunia termasuk Malaysia terikut-ikut dengan gaya hidup mereka. Artis remaja yang telah memulakan hidup kampus seperti Seohyun daripada Girls Generation (SNSD) di Universiti Dongguk dilihat mempunyai ciri kecantikan wanita Asia iaitu ayu dan mempunyai sifat kewanitaan sempurna.

Argentina merupakan salah satu negara Amerika Selatan yang sangat indah dan tidak terkecuali memiliki wanita cantik. Negara ini menggunakan bahasa Sepanyol sebagai bahasa pertuturan. Jika anda terlihat wanita berambut hitam ikal mayang, berkaki panjang dan tinggi, wanita itu mungkin berasal dari Argentina.

Aktres, model dan penyanyi, Luisana Lopilato merupakan ikon kecantikan Argentina. Apatah lagi beliau telah melangsungkan perkahwinan dengan penyanyi terkenal, Michael Buble.

Lebanon bukan sahaja terkenal dengan sejarah dan budayanya. Negara ini juga popular kerana mempunyai wanita yang jelita. Semua tahu bahawa negara-negara Arab terkenal dengan wanita jelita, tetapi Lebanon merupakan satu-satunya yang menonjol dengan wanita cantik. Sebenarnya sukar untuk menentukan apakah faktor wanita Lebanon dikategorikan cantik.

Ada yang berpendapat, wanita Lebanon dilihat cantik kerana memiliki kulit sun-kissed yang menyerlah. Di samping itu, wanita di sana memiliki anak mata berwarna biru dan hijau menjadikannya daya tarikan terpenting. Cyrine Abdelnour dianggap ikon kecantikan negara itu, mengangkat namanya sebagai aktres, penyanyi dan model tercantik.

Umpamanya, ketika kejohanan tenis Wimbledon 2008, Maria mencuri tumpuan dengan mengenakan pakaian yang direka berasaskan tuxedo dipadankan seluar pendek.

Selain pakaian yang menarik perhatian, Maria turut memakai subang berlian Tiffany & Co. berharga AS$5,000 (RM16,300) dan ia juga merupakan kali kedua Maria menggayakan subang Tiffany selepas Kejohanan Roland Garros.

Selain beraksi cergas di gelanggang, Maria juga terpilih untuk menjadi model jam tangan TAG Heuer dan model iklan untuk Palmolive selain kamera digital Canon.

Solekan merah samar

Posted: 08 Feb 2014 08:11 AM PST

Wajah selepas disolek.

FEMININ, ayu dan keremajaan sering dikaitkan dengan warna merah samar. Warna ini sememangnya popular dalam kalangan wanita.

Bagi mereka yang ingin menggunakannya sebagai asas solekan wajah, mungkin boleh mencuba koleksi baharu musim bunga RMK 2014.

Warna merah samar dilihat sesuai dengan sifat lembut dan kasih sayang warna tersebut.

Sebagai asas, bedak asas cecair atau concealer memainkan peranan untuk mendapatkan kesan solekan yang tidak terlalu berat.

Bagi memulakan gaya merah samar ini, anda boleh menggunakan RMK Kaleidoscope untuk pembayang mata dan pemerah pipi.

Ia adalah palet yang praktikal dan terdiri daripada warna yang cerah termasuk merah samar, oren, coklat dan putih bagi menambah kesan dramatik.

Pada musim ini, jurusolek RMK berpendapat, pipi harus kelihatan segar dan berseri-seri seperti musim bunga. Pemerah pipi warna merah samar ialah cara terbaik untuk mendapatkan kesan wajah tersebut. Dalam pada itu, penggunaan warna gincu yang terang menyerikan lagi solekan wajah anda.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat