{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Felda sungai lui - Google Blog Search

Posted by Tanpa Nama

Felda sungai lui - Google Blog Search


Blog Felda: <b>Felda sungai lui</b> - Google Blog Search

Posted: 17 Jan 2011 07:33 PM PST

Sungai Lui – Aizat


Pejamkan matamu untukku

Dengarlah dunia berkata-kata

Usah kau ragu di sini tempatmu

Walau berubah di mata kita tetap indah

Selagi kau masih percaya

Ketawa kecewa terpisah

Jalan yang lurus kian berhalang

Adakah semua ini yang ku inginkan

Ataupun hanya mengejar dunia semata-mata

Ku harap ku masih percaya

Adakah semua ini yang ku inginkan

Ataupun hanya mengejar dunia semata-mata

Ku harap kau masih percaya

Buka matamu

Biar aku memelukmu

Kita bersama masih muda masih mentah

Ku harap kau masih percaya

Selama ini selama ini

Selama ini selama ini

Selama ini selama ini

Selama ini

Begitu mendayu sungguh lagu Aizat ni. Sungai Lui nama yang tak pernah aku dengar. Korang pernah dengar ke? Ala.. sama le ngan aku. Bagi aku, oohhh... mungkin Sungai Lui ni kat Sabah atau Serawak. Tapi sebenarnya Sungai Lui ni kat Mukim Hulu Langat, Selangor. Ada sebuah kampung di tepi Sungai Lui ni. Kampung Sungai Lui namanya. Dan Sungai Lui ni akan bercantum dengan Sungai Langat.

Penduduk kat sini kebanyakannya orang Melayu keturunan Kerinchi yang datang dari Sumatera sekitar tahun 1880. Mereka rata-ratanya mengusahakan dusun buah-buahan langsat, durian, rambai, tampoi, pisang dan rambutan.

Mengikut kata orang tua-tua, Sungai Lui adalah sempena nama orang asli, Lui yang mula-mula mendiami kampung ini. Ada juga yang kata teloh orang Cina. 'Luit' bermaksud 'Duit'. Kerana ramai pedagang Cina datang ke sini untuk mendulang bijih timah. Maka glamer le kawasan ini dan menjadi sebutan.

Pada 90an pulak, peneroka tanah dari Bukit Nanas, Seputeh, Subang dan Kampung Kerinchi telah diarah oleh kerajaan untuk berpindah  ke kawasan tersebut untuk menjadi penempatan baru. Kerana kerajaan nak membangunkan kawasan mereka. Tapi mereka telah berpecah dan menetap di Semungkis, Pansoon dan Sungai Lui.

Sekarang ramai penduduknya bekerja di jabatan kerajaan, pekerja kilang, berniaga, bertani dan bekerja sendiri. Dan 99% adalah orang Melayu walaupun dari keturunan Kerinchi dan Minangkabau.

So aku rasa, bagus juga Aizat bagi tajuk Sungai Lui ni. At least aku tahu kat Malaysia ni ada nama yang macam tu dan asal usulnya juga.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full content generated by Get Full RSS.Full content generated by Get Full RSS.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat