{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Archive for April 2013

Berita Harian: Nasional

Posted by Admin

Berita Harian: Nasional


PAS merendahkan Islam

Posted: 30 Apr 2013 04:30 PM PDT

  • 5 peratus untuk konsep negara Islam, hukum hudud

  • 95 peratus kebebasan dan keadilan Simpang Renggam: Tan Sri Muhyiddin Yassin menempelak pemimpin PAS yang sanggup mengetepikan ideologi dan perjuangan parti itu sematamata untuk bekerjasama dengan DAP. Timbalan Perdana Menteri berkata, kenyataan Presiden PAS, Datuk Seri Hadi Awang bahawa kedua-dua parti mencapai persetujuan pada tahap 95 peratus mengenai kebebasan dan keadilan, menunjukkan PAS merendahkan Islam dengan meletakkan konsep negara Islam dan hukum hudud sebanyak lima peratus dalam perjuangannya.

    Dedah sikap PAS

    "Saya agak terperanjat dengan kenyataan itu. Di mana lagi lima peratus yang dia tidak ceritakan iaitu membabitkan soal negara Islam dan hukum hudud.

    Bimbang hilang undi sanggup buang perjuangan
    "Hairan... pemimpin PAS sanggup merendahkan soal Islam dan membuang perjuangan mereka kerana takut hilang undi pada pilihan raya umum," katanya pada sidang media selepas Majlis Himpunan Rakyat 1Malaysia Bersama Timbalan Perdana Menteri, di Dataran Pekan Layang-Layang, di sini semalam.

    Hadir sama isterinya Puan Sri Noorainee Abdul Rahman; Timbalan Menteri Pertahanan, Datuk Dr Abdul Latiff Ahmad; calon BN Parlimen Simpang Renggam, Liang Teck Meng, calon BN Dewan Undangan Negeri (DUN) Layang-Layang, Abd Mutalip Abd Rahim dan calon BN DUN Machap, Taib Abu Bakar.

    PAS tiada kekuatan

    Muhyiddin juga menyifatkan PAS kini tidak mempunyai kekuatan dan keupayaan sehingga terpaksa bergantung kepada DAP.

    "Sekarang mereka tertekan hingga sanggup bertentangan dengan perjuangan selama ini. Ini bukan perkara kecil... ini adalah soal pokok dan mana perginya perjuangan mereka untuk menegakkan syiar Islam.

    "Mereka boleh cakap ini soal remeh... kecil tetapi untuk orang Islam isu ini adalah perkara besar dan tidak boleh kompromi, namun PAS mula kompromi dengan DAP. Saya percaya rakyat akan tolak mereka dengan jelas," katanya.

    PAS dan DAP dalam satu kenyataan mengakui wujud perbezaan konsep dalam dasar kerjasama kedua-dua parti, namun tidak menghalang mereka daripada terus bekerjasama.

    Menurut kenyataan bersama PAS dan DAP yang diedar kepada media pada majlis kenduri rakyat di Markas Pilihan Raya Pemuda PAS Parlimen Arau, Perlis semalam, perbezaan itu hanyalah sebanyak lima peratus.

    Kenyataan yang ditandatangani Hadi dan Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng menyebut kedua-dua parti mencapai persetujuan pada tahap 95 peratus bagi menegakkan kebebasan, keadilan, kebenaran, integriti dan demokrasi untuk semua.

  • PM janji ganda usaha naik taraf hidup pekerja

    Posted: 30 Apr 2013 04:20 PM PDT

    Kuala Lumpur: Datuk Seri Najib Razak berjanji akan menggandakan usaha untuk memastikan peningkatan taraf hidup setiap pekerja jika kerajaan Barisan Nasional (BN) diberi mandat kukuh pada pilihan raya umum, Ahad ini.

    Perdana Menteri berkata, kerajaan BN juga akan memastikan pekerjaan bagi setiap warga serta memastikan akses kepada pekerja untuk meningkatkan kemahiran yang membantu meningkatkan pendapatan mereka.

    "Saya dan rakan akan memastikan bakti pekerja Malaysia akan dihargai dengan menyediakan persekitaran terbaik untuk mereka dan ke-luarga untuk membina kehidupan yang bahagia di bumi tercinta ini," katanya dalam amanatnya bertemakan 'Pekerja Pemangkin Transformasi Negara' sempena sambutan Hari Pekerja yang disiarkan Radio Televisyen Malaysia (RTM), di sini, malam tadi.
    Saya dan rakan akan memastikan bakti pekerja dihargai dengan sediakan persekitaran terbaik untuk mereka dan keluarga" Najib Razak, Perdana Menteri

    Pengangguran rendah

    Beliau berkata, 13 juta pekerja Malaysia juga mempunyai banyak sebab untuk bersyukur, antaranya kadar pengangguran negara yang rendah iaitu hanya 3.3 peratus pada Januari lalu berbanding negara maju seperti Sepanyol yang mencatatkan 26.2 peratus, kawasan Euro (12 peratus), Perancis (10.7 peratus), Amerika Syarikat (7.9 peratus) dan Australia (5.4 peratus).

    Perdana Menteri berkata, kos kehidupan di negara ini juga terkawal dengan angka tunjuk inflasi untuk Januari tahun ini 1.3 peratus, sementara kadar kemiskinan relatif menurun kepada 1.7 peratus dan pendapatan perkapita meningkat kepada AS$9,700 pada tahun lalu.

    "Semua ini hasil kerajaan yang mendahulukan kepentingan serta kesejahteraan rakyat atas segala dukungan serta sokongan lebih 13 juta tenaga pekerja Malaysia," katanya.
    Beliau berkata, kerajaan BN juga dalam usaha memodenkan perundangan berkaitan perburuhan bagi memantapkan jaringan keselamatan sosial pekerja.

    Bagi membantu pekerja mendapat manfaat penciptaan peluang kerja baru, iaitu 3.3 juta pekerjaan yang diunjurkan di bawah pelaksanaan program transformasi ekonomi negara menjelang 2020, kerajaan memperuntukkan RM3.7 bilion di bawah Belanjawan 2013 bagi melatih pelajar dalam bidang teknikal dan vokasional.

    Modenkan perundangan

    Katanya, dalam memodenkan perundangan berkaitan perburuhan, kerajaan menambah baik Akta Keselamatan Sosial Pekerja 1969 bagi menaikkan syarat kelayakan umur Skim Pencen Ilat daripad belum mencapai umur 55 tahun kepada belum mencapai umur 60 tahun supaya selaras dengan Akta Umur Persaraan Minimum 2012. - BERNAMA

    felda lepar utara - Google Blog Search

    Posted by Admin

    felda lepar utara - Google Blog Search


    <b>felda lepar utara</b> - Google Blog Search | WARGA FELDA

    Posted: 11 Apr 2013 11:55 PM PDT


    Posted:

    [unable to retrieve full-text content]

    Utusan Online - Politik

    Posted by Admin

    Utusan Online - Politik


    Posted:

    [unable to retrieve full-text content]

    felda chini timur - Google Blog Search

    Posted by Admin

    felda chini timur - Google Blog Search


    <b>felda chini timur</b> - Google Blog Search | WARGA FELDA

    Posted: 22 Mar 2013 11:17 PM PDT


    Posted:

    [unable to retrieve full-text content]

    felda lurah bilut - Google Blog Search

    Posted by Admin

    felda lurah bilut - Google Blog Search


    <b>felda lurah bilut</b> - Google Blog Search | WARGA FELDA

    Posted: 25 Apr 2013 12:28 AM PDT

    Ketika Lurah Bilut mula diteroka untuk dijadikan tanah rancangan Felda, tidak siapa menyangka bahawa syarikat yang ditubuhkan kerajaan itu bakal menjadi sebuah syarikat perladangan yang terbesar dan terkemuka di dunia.

    Ketika langkah pertama para peneroka yang membanting tulang empat kerat di Lurah Bilut dahulu, tidak siapa menyangka bahawa segala hasil titik peluh dan darah mereka akan terus mewangi sehingga ke persada antarabangsa.

    Dan ketika komuniti kecil warga Felda Lurah Bilut mula berjasa pada bumi bertuah ini, tidak siapa menyangka bahawa program kerajaan untuk rakyat tersebut mampu mengubah nasib kehidupan mereka sehingga mampu memiliki ladang di Indonesia.

    Dengan lahirnya Felda Global Ventures Holdings Sdn Bhd (FGVH), nama Felda kini berada di negara termaju dunia, Amerika Syarikat, Kanada, Afrika Selatan, negara-negara di Benua Eropah serta Asia Barat seperti Turki dan sebagainya.

    Tidak pernah termimpi untuk para peneroka di Lurah Bilut tentang syarikat yang mereka usahakan itu akan menjalinkan kerjasama dengan pelbagai syarikat multi-nasional antarabangsa terkemuka dan berstatus multi-bilion seperti Bunge Limited, Procter & Gamble, Behn Meyer & Co, Taiko Clay Chemicals dan banyak lagi.

    Bunge adalah sebuah firma pengeluar produk pertanian terbesar di Benua Eropah yang berpengkalan di New York dan mempunyai kepakaran teknologi yang tinggi serta pasaran yang luas di Amerika Syarikat, Kanada, Mexico, negara-negara Asia Pacific, Afrika, Timur Tengah dan kepulauan Caribbean.

    Menurut sumber yang diperoleh, FGVH kini memiliki sebuah loji memerah dan menapis minyak canola dan soya di Becancour, Kanada.

    Usahasama FGVH dengan Bunge diramal akan memantapkan lagi harga dan nilai pasaran saham syarikat perladangan negara itu yang akan disenaraikan di Bursa Malaysia pada Mac atau April ini.

    Procter & Gamble (P&G) pula merupakan sebuah syarikat antarabangsa terkenal yang menjalinkan kerjasama berkaitan produk oleokimia, khususnya membabitkan mengenai penyelidikan bio-diesel yang kini berjalan lancar di Cincinnati, Amerika Syarikat.

    Bayangkan sekiranya FGVH dan P&G menghasilkan produk bahan api diesel yang bakal menggantikan bahan bakar diesel sedia ada yang kian mahal harganya di pasaran, pastinya ia akan membuahkan hasil yang paling berbaloi.

    Behn Meyer & Co. pula merupakan sebuah syarikat terkemuka di peringkat dunia yang menjalinkan kerjasama dengan FGVH berkaitan produk pertanian, khususnya baja pelbagai nutrien, di rantau Asia Tenggara dan Eropah.

    Itu semua adalah beberapa nama-nama besar syarikat  yang memainkan peranan penting di dalam dunia perniagaan di peringkat antarabangsa yang dilihat mampu melonjakkan keuntungan FGVH pada masa ini.

    Ada banyak lagi usahasama dengan syarikat-syarikat besar dan FGVH bijak memilih rakan kongsi strategiknya memandangkan aset perladangan terbesar negara itu dibantu oleh pakar-pakar runding perniagaan dari dalam dan luar negara.

    Untuk menjamin penyenaraian FGVH di Bursa Malaysia itu memberi kelebihan terhadap peneroka Felda yang terbabit syarikat itu telah melantik tiga bank asing dan dua bank tempatan untuk mengendalikan proses tersebut.

    Bank-bank asing tersebut ialah Morgan Stanley, JP Morgan dan Deutsche Bank, manakala bagi bank tempatan pula Felda diwakili oleh Maybank Berhad dan CIMB.

    Justeru, tidak hairanlah sekiranya FGVH menegaskan bahawa syarikat itu mampu dan komited untuk menjanjikan pulangan yang baik serta sangat berbaloi kepada Felda pada setiap tahun.

    Mengukuhkan lagi jaminan bagi kepentingan Felda dan para peneroka, Perdana Menteri sendiri, Datuk Seri Najib Tun Razak telah menjamin bahawa mereka akan tetap terus mendapat apa saja kemudahan serta kelebihan yang mereka terima sebelum ini.

    Dengan segala sokongan dari pihak pengurusan tertinggi Felda, FGVH, para peneroka dan kerajaan, segala 'durian runtuh' yang membabitkan penyenaraian di Bursa Malaysia itu bakal dinikmati bersama dalam ertikata "win-win situation".

    Terbaru, Kerajaan Negeri Pahang yang diketuai oleh Menteri Besarnya, Datuk Seri Adnan Yaakob juga turut menyatakan komitmen mereka untuk turun padang bagi memperjelaskan kepada seluruh warga peneroka di seluruh negeri itu mengenai penyenaraian FGVH tersebut.

    "Dua siri penerangan melibatkan peneroka di beberapa buah tanah rancangan sebelum ini mendapat sambutan menggalakkan apabila mereka mula menyedari rasional penyenaraian FGVH.

    "Selepas mendapatkan penerangan sebenar, mereka tidak lagi terkeliru dengan dakwaan pembangkang yang mendakwa kononnya aset serta tanah peneroka akan hilang jika syarikat Felda itu disenaraikan kerana tanah terbabit dijadikan cagaran," kata Menteri Besar Pahang itu baru-baru ini.

    Lihatlah, meskipun dianggap 'orang luar' yang tiada kepentingan di dalam Felda pun sudah sanggup menerangkan tentang 'durian runtuh' yang bakal diperoleh para peneroka, sudah tentulah penyenaraian itu bakal memberikan Tawaran Awam Permulaan (IPO) yang terbaik buat semua warga Felda.

    Khabarnya, warga pelabur pula tidak sabar menantikan penyeneraian Felda itu kerana ia adalah yang terbesar dan terbaik untuk tahun ini.

    Sewajarnya selepas mendapat penjelasan yang membetulkan persepsi buruk yang ditohmah segelintir pihak, warga peneroka akan 'lekas celik' dan positif, serta memberikan sokongan padu kepada agenda yang bakal membuahkan hasil yang lumayan itu.

    Hakikatnya, itulah Felda kini dan masa depannya yang lebih gemilang.

    Bermula dari Lurah Bilut, kini Felda mengembangkan sayapnya di merata pelosok dunia dan megah bangga membawa nama Malaysia sebagai syarikat perladang yang bukan calang-calang reputasinya.

    Bagaimanapun, segala 'kemanisan' yang dilihat mampu melonjakkan nama Felda di persada dunia itu tidak mungkin dapat dikecapi sekiranya tidak wujud kerjasama dari semua pihak, khususnya dedikasi dan sokongan padu dari kakitangan Felda sendiri.

    Justeru, adalah wajar bagi semua pihak yang terbabit menjayakan transformasi Felda ini untuk sikap yang lebih positif dan berazam memberikan sokongan tidak berbelah bagi mendatangkan keuntungan kepada seluruh warga syarikat perladangan terbesar bertaraf dunia itu.

    Sayanglah jika peluang keemasan ini dipersiakan hanya kerana segelintir minoriti yang cemburu dengan kejayaan Felda itu!

    felda chemplak - Google Blog Search

    Posted by Admin

    felda chemplak - Google Blog Search


    <b>felda chemplak</b> - Google Blog Search | WARGA FELDA

    Posted: 01 Apr 2013 12:00 AM PDT

    Blog Felda: <b>felda chemplak</b> - Google Blog Search

    Posted: 01 Apr 2013 09:03 PM PDT

    <b>felda chemplak</b> - Google Blog Search | WARGA FELDA

    Posted: 18 Mar 2013 09:44 PM PDT

    Blog Felda: <b>felda chemplak</b> - Google Blog Search

    Posted: 27 Dec 2012 09:02 PM PST

    Blog Felda: <b>felda chemplak</b> - Google Blog Search

    Posted: 26 Dec 2012 09:16 PM PST

    Blog Felda: <b>felda chemplak</b> - Google Blog Search

    Posted: 02 Nov 2012 09:20 PM PDT

    Blog Felda: <b>felda chemplak</b> - Google Blog Search

    Posted: 07 Oct 2012 12:00 AM PDT

    Blog Felda: <b>felda chemplak</b> - Google Blog Search

    Posted: 07 Oct 2012 09:02 PM PDT


    Blog Felda: <b>felda chemplak</b> - Google Blog Search

    Posted: 08 Jul 2012 12:00 AM PDT


    kafelda: <b>FELDA Chemplak</b> Barat Labis Johor

    Posted: 08 Jul 2012 12:00 AM PDT

    Tahniah dari kafelda buat warga FELDA Chemplak Labis Johor


    Blog Felda: <b>felda chemplak</b> - Google Blog Search

    Posted: 09 Jul 2012 12:00 AM PDT


    Blog Felda: <b>felda chemplak</b> - Google Blog Search

    Posted: 09 Jul 2012 12:00 AM PDT


    kafelda: <b>FELDA Chemplak</b> Labis Johor...

    Posted: 09 Jul 2012 01:03 AM PDT

    Tahniah dari kafelda buat warga FELDA Chemplak Labis Johor


    kafelda: <b>FELDA Chemplak</b> Barat Labis Johor

    Posted: 08 Jul 2012 12:00 AM PDT

    Tahniah dari kafelda buat warga FELDA Chemplak Labis Johor


    Blog Felda: <b>felda chemplak</b> - Google Blog Search

    Posted: 08 Jul 2012 12:00 AM PDT


    Blog Felda: <b>felda chemplak</b> - Google Blog Search

    Posted: 08 Jul 2012 12:00 AM PDT


    kafelda: <b>FELDA Chemplak</b> Barat Labis Johor

    Posted: 08 Jul 2012 12:00 AM PDT

    Tahniah dari kafelda buat warga FELDA Chemplak Labis Johor


    Blog Felda: <b>felda chemplak</b> - Google Blog Search

    Posted: 09 Jul 2012 12:00 AM PDT


    Blog Felda: <b>felda chemplak</b> - Google Blog Search

    Posted: 09 Jul 2012 12:00 AM PDT


    kafelda: <b>FELDA Chemplak</b> Labis Johor...

    Posted: 09 Jul 2012 01:03 AM PDT

    Tahniah dari kafelda buat warga FELDA Chemplak Labis Johor


    Blog Felda: <b>felda chemplak</b> - Google Blog Search

    Posted: 21 Feb 2013 09:11 PM PST

    Blog Felda: <b>felda chemplak</b> - Google Blog Search

    Posted: 07 Oct 2012 12:00 AM PDT

    Blog Felda: <b>felda chemplak</b> - Google Blog Search

    Posted: 07 Oct 2012 09:02 PM PDT


    Blog Felda: <b>felda chemplak</b> - Google Blog Search

    Posted: 08 Jul 2012 12:00 AM PDT


    kafelda: <b>FELDA Chemplak</b> Barat Labis Johor

    Posted: 08 Jul 2012 12:00 AM PDT

    Tahniah dari kafelda buat warga FELDA Chemplak Labis Johor


    Blog Felda: <b>felda chemplak</b> - Google Blog Search

    Posted: 09 Jul 2012 12:00 AM PDT


    Blog Felda: <b>felda chemplak</b> - Google Blog Search

    Posted: 09 Jul 2012 12:00 AM PDT


    kafelda: <b>FELDA Chemplak</b> Labis Johor...

    Posted: 09 Jul 2012 01:03 AM PDT

    Tahniah dari kafelda buat warga FELDA Chemplak Labis Johor


    kafelda: <b>FELDA Chemplak</b> Barat Labis Johor

    Posted: 08 Jul 2012 12:00 AM PDT

    Tahniah dari kafelda buat warga FELDA Chemplak Labis Johor


    Blog Felda: <b>felda chemplak</b> - Google Blog Search

    Posted: 08 Jul 2012 12:00 AM PDT


    Blog Felda: <b>felda chemplak</b> - Google Blog Search

    Posted: 08 Jul 2012 12:00 AM PDT


    kafelda: <b>FELDA Chemplak</b> Barat Labis Johor

    Posted: 08 Jul 2012 12:00 AM PDT

    Tahniah dari kafelda buat warga FELDA Chemplak Labis Johor


    Blog Felda: <b>felda chemplak</b> - Google Blog Search

    Posted: 09 Jul 2012 12:00 AM PDT


    Blog Felda: <b>felda chemplak</b> - Google Blog Search

    Posted: 09 Jul 2012 12:00 AM PDT


    kafelda: <b>FELDA Chemplak</b> Labis Johor...

    Posted: 09 Jul 2012 01:03 AM PDT

    Tahniah dari kafelda buat warga FELDA Chemplak Labis Johor


    Felda sungai lui - Google Blog Search

    Posted by Admin

    Felda sungai lui - Google Blog Search


    <b>Felda sungai lui</b> - Google Blog Search | WARGA FELDA

    Posted: 19 Apr 2013 02:21 AM PDT

    Blog Felda: <b>Felda sungai lui</b> - Google Blog Search

    Posted: 25 Feb 2013 12:00 AM PST

    <b>Felda sungai lui</b> - Google Blog Search | WARGA FELDA

    Posted: 25 Feb 2013 12:00 AM PST

    <b>Felda sungai lui</b> - Google Blog Search | WARGA FELDA

    Posted: 25 Feb 2013 09:41 PM PST

    Official GAYOUR Blogsite: <b>FELDA</b> KOPIH, NISMILAN

    Posted: 25 Feb 2013 02:28 AM PST

     KEMBARA SENI BALAI SENI VISUAL NEGARA
    14 RABIUL AKHIR 1434H – 25 FEB 2013

    Masa sekolah rendah dan menengah kat kampung dulu, gua ada ramai kawan-kawan dari felda atau tanah rancangan. Dapat kenal kawan-kawan ni dengan perwatakan agak lasak, kasar dan agresif temasuk trademark mereka, kasut penuh selut tanah merah! Bukan menghina tapi itulah keadaan felda di awal tahun 80an dulu. Jalan masih tanah merah. Gua gak penah rasa jalan kampung tanah merah sebelum ditar. Dari kawan-kawan felda ni la gua dapat rasa makan buah kelapa sawit sira gula yang diorang bawak sebagai bekal makan. Habih kuning mulut dan gigi! HEH!

    Masyarakat perlu dididik mengenai seni grafiti. Apa itu seni grafiti, teknik, peluang dan hala tuju perlu diterangkan. Bila berilmu, tak la sakit hati dan mata tengok tembok, dinding balai raya, dewan orang ramai, tandas sekolah, tandas rumah ketua blok, reban ayam atau badan lembu, kambing digrafitikan ikut suka hati! Lebih teruk,  kata-kata lucah, cacian atau hinaan disembur di merata tempat. Gua rasa nak gak menyembur spray tu tapi bila tengok anak-anak lebih seronok, biar la mereka berseronok.
     
    Gua kata tadi, gua ada ramai kawan-kawan dari felda, baik dari felda Sungai Lui, Lui Timur, Lui Muda, Jelai, Palong, Pasoh, Serting Hilir, Air Hitam, Pasir Besar temasuk Felda Kopih. Sekian lama sejak habih sekolah menengah, memang tak jumpa lagi dengan kawan-kawan ni. Pada hari kedia program, sorang budak sekolah tahun enam menemui gua dan berkata, " Pakcik konal tak bapak ese namo eh Saad?. Bapak ese ponah satu kelas dengan pakcik maso sekolah rendah dulu, Kelas 6B". Saad, Kelas 6B? Macam ponah donga namo ni. Maso sekolah rendah dulu ado duo kelas yo. Kelas 6A, kelas budak-budak pandai. Kelas 6B plak untuk murid-murid rakus, liar, buas, ganas dan kurang akal. Kelas den dengan Saad! Bekerut gua mengingatkan Saad dan kelas 6B lebih 30 tahun yang lalu! ARGHHHHHHH!



    Petang ni hari terakhir ado macam-macam acara. Mewarna, sukan rakyat, masak-masak, buek kek, penyampaian hadiah, pesembahan gendang, silat dan acara penutup. Habih orang felda datang beduyun-duyun. Hari ni dengan ketentuanNya, gua betemu semula dengan Saad, sorang sahabat yang sekian lama terpisah kek Felda Kopih. Beliau bukan orang Felda Kopih, beliau dari Kampung Temeris, sebelah Felda Kopih. Dulu samo satu sekolah dari darjah satu sampai darjah 6B kek Sekolah Kebangsaan Jempol. Masuk sekolah Menengah Datuk Mansor, kami tak samo kelas. Saad masuk aliran teknik, den plak masuk pertanian.
    Saad masih kat Kampung Temeris besama isteri dan anak-anak dari dulu sampai sekarang. "Komik robot ekau dulu ado laie tak?", Saad tanyo den. "Mano ado laie. Hilang. Tak tau sapo ghembat!". Saad masih ingat komik robot dan lawan-lawan yang gua buat masa sekolah dulu. Guapun dah ilang ingatan pasal komik tu. Maso tu gua banyak lukis komik dalam buku latihan dan bagi kawan-kawan tengok dan baca - free! Alangkah seronoknya kalo komik-komik tu masih ada. Moga Saad dan keluarga sihat, bahagia dan dirahmati Allah sentiasa. Gitu gak pada semua sahabat-sahabat sekolah dari felda dulu. Betemu dengan Saad mengingatkan pada kenangan lama walau 30 tahun telah berlalu.

    Selain jumpo Saad, gua gak jumpa sorang sahabat bloger, encik Q pegawai dari Agensi Antidadah Kebangsaan Kuala Pilah, Nismilan yang datang sebagai wakil AADK yang nak kawen tak lamo laie. Harharhar!
    Terima kasih pada encik Shamsul dan Balai Seni Visual Negara atas jemputan. Gua suka dengan program dekat dan menghampiri rakyat/orang ramai cam ni. Boleh jumpa ramai orang tua dan muda. Petang ni ramai warga emas, peneroka generasi pertama yang membuka, mengusaha dan memajukan tanah rancangan datang. Generasi yang begitu banyak bekorban dan merasa segala pahit, kelat, azab, seksa dan seronoknya
    menjadi peneroka.  Kedut di wajah mereka menceritakan segala kepayahan yang telah dilalui. Tak ketinggalan peminat kartun oldskool yang datang menemui dan begambar kenangan-kenangan dengan gua. Ramai rupanya peminat oldskool kek Kopih ni.  Sorang peminat datang dengan emaknya dan menunjukkan sekeping gambar lukisan watak Slash yang beliau lukis dan warna untuk gua tandatangan. "Melukih yo kojo eh dio ni!" Ujar omak beliau. Seronoknya dapat jumpa peminat begini. Moga aktiviti/program anjuran BSVN ni akan terus diperkasakan pengisiannya dan memberi banyak maklumat, kefahaman dan manfaat pada ramai rakyat mengenai seni. Terimo kasih semua.




    Blog Felda: <b>Felda sungai lui</b> - Google Blog Search

    Posted: 16 Jan 2013 12:00 AM PST

    Raub is both a town and a district in Pahang, Malaysia. The town is situated 110km from Kuala Lumpur and 265km from Kuantan. Raub is one of the oldest towns in Pahang. Raub district consist of Tras, Batu Talam, Dong, Sang Lee, Sungai Chetang, Bukit Fraser, Bukit Koman, Simpang Kalang, Cheroh, Sempalit, Sungai Ruan, Sungai Krau, Sungai Lui, Sungai Chalit, Kampung Pintu Padang, Felda Krau, Felda Tersang, Pos Buntu, Kampung Ulu Sungai,  Kampung Batu Malim, and Felda Lembah Klau. The  areas are divided into seven mukim or divisions, namely,  Gali, Batu Talam, Semantan Hulu, Tras, Hulu Dong, Sega Dong.

    Raub is a historic gold mining settlement. Old stories tell of how in the early 19th century, an old man and his two sons found gold deposits every time they scooped the earth in Raub. Hence, the town and the district came to be known as "Raub," which means "scoop" in Malay.

    Like the rest of Pahang, or the country, for that matter, during the durian season, collection centres along the narrow road from Raub to Sg Klau are stocked with baskets and baskets of the fruit. Raub durian is famous. It is great to be in the area during that time.

    Land Located: SANG LEE TOWN, RAUB PAHANG
    * Currently plant with young oil palm tree,
    * 3.5 years tree, ready 3 layer of oil palm
    * Clear waterfall river just beside the land
    * Well maintain and Landlord take care of weeds and do ballet every month.
    * Access Ready ( Hilux or Four wheel vehicle)

    TENURE  : FREEHOLD
    TOTAL PLOTS  : 3
    LAND STATUS  : AGRICULTURE
    OWNERSHIP  : INDIVIDUAL
    LAND AREA  : 15.5 ACRE
    TOTAL LAND AREA  : 675,180  SQ .FT

    PRICE PER ACRE  : RM 75K PER ACRE
    TOTAL SELLING PRICE  : RM  1.163M

    Agent
    Abbey Yap
    +6019 689 0772
    abbey@property2buy.com

    Subject Land Title

        


    Subject Land Picture's 

      

      

      

         

    Blog Felda: <b>Felda sungai lui</b> - Google Blog Search

    Posted: 16 Jan 2013 12:00 AM PST

    Raub is both a town and a district in Pahang, Malaysia. The town is situated 110km from Kuala Lumpur and 265km from Kuantan. Raub is one of the oldest towns in Pahang. Raub district consist of Tras, Batu Talam, Dong, Sang Lee, Sungai Chetang, Bukit Fraser, Bukit Koman, Simpang Kalang, Cheroh, Sempalit, Sungai Ruan, Sungai Krau, Sungai Lui, Sungai Chalit, Kampung Pintu Padang, Felda Krau, Felda Tersang, Pos Buntu, Kampung Ulu Sungai,  Kampung Batu Malim, and Felda Lembah Klau. The  areas are divided into seven mukim or divisions, namely,  Gali, Batu Talam, Semantan Hulu, Tras, Hulu Dong, Sega Dong.

    Raub is a historic gold mining settlement. Old stories tell of how in the early 19th century, an old man and his two sons found gold deposits every time they scooped the earth in Raub. Hence, the town and the district came to be known as "Raub," which means "scoop" in Malay.

    Like the rest of Pahang, or the country, for that matter, during the durian season, collection centres along the narrow road from Raub to Sg Klau are stocked with baskets and baskets of the fruit. Raub durian is famous. It is great to be in the area during that time.

    Land Located: SANG LEE TOWN, RAUB PAHANG
    * Currently plant with young oil palm tree,
    * 3.5 years tree, ready 3 layer of oil palm
    * Clear waterfall river just beside the land
    * Well maintain and Landlord take care of weeds and do ballet every month.
    * Access Ready ( Hilux or Four wheel vehicle)

    TENURE  : FREEHOLD
    TOTAL PLOTS  : 3
    LAND STATUS  : AGRICULTURE
    OWNERSHIP  : INDIVIDUAL
    LAND AREA  : 15.5 ACRE
    TOTAL LAND AREA  : 675,180  SQ .FT

    PRICE PER ACRE  : RM 75K PER ACRE
    TOTAL SELLING PRICE  : RM  1.163M

    Agent
    Abbey Yap
    +6019 689 0772
    abbey@property2buy.com

    Subject Land Title

        


    Subject Land Picture's 

      

      

      

         

    Raja Alias

    G. Musang

    J. Bahru

    Terengganu

    A. Setar