{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Berita Harian: Sukan

Posted by Tanpa Nama

Berita Harian: Sukan


Yob undang padah!

Posted: 28 Apr 2013 01:47 PM PDT

Tindakan penyokong serbu ke dalam padang jadi perhatian FAM

Kuala Lumpur: Kemenangan bergaya ke atas Johor Darul Takzim (DT) 3-0 di Stadium TLDM, Lumut malam kelmarin mungkin terpaksa dibayar dengan harga mahal oleh Perak gara-gara tindakan penyokong mereka menyerbu masuk ke dalam padang bagi meraikan gol bersama pemain import, Paolo Rangel.

Ini kerana tindakan yang boleh mengancam keselamatan itu mungkin menyebabkan Persatuan Bola Sepak Perak (PAFA) dikenakan denda atau larangan beraksi di depan penyokong sendiri oleh Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM).
Kita sedang menuju era bola sepak profesional, jadi selain pengurusan liga, peminat juga perlu bersikap ke arah itu," Datuk Taufek Abdul Razak, Pengerusi Jawatankuasa Tatatertib FAM

Namun, Pengerusi Jawatankuasa Tatatertib FAM, Datuk Taufek Abdul Razak enggan mengulas kerana masih belum mendapat laporan insiden itu, sebaliknya menasihatkan penyokong jangan berterusan menghukum persatuan sendiri dengan melakukan perbuatan yang boleh menyebabkan kelab atau negeri didenda.

Menurutnya, FAM seboleh-bolehnya tidak mahu menyusahkan persatuan negeri dengan denda atau larangan bermain di depan penyokong, tetapi jika berlaku insiden yang boleh mengancam keselamatan, badan induk itu terpaksa bertindak tegas.

"Kita sedang menuju era bola sepak profesional, jadi selain pengurusan liga, peminat juga perlu bersikap ke arah itu," kata Taufek ketika dihubungi semalam.

"Sekarang ini masih ada beberapa lagi kes yang belum dibicarakan, dan semalam (kelmarin) saya diberitahu ada insiden lagi dalam saingan Liga Super (penyokong Perak menyerbu masuk padang)," katanya.
Menurut Taufek antara kes yang belum dibicarakan ialah insiden pergaduhan antara pemain Selangor dan FELDA United di Stadium Shah Alam 13 April lalu serta perlawanan suku akhir Piala FA antara Sarawak dan Kelantan yang terhenti kira-kira 20 minit akibat gangguan penyokong di Stadium Negeri, Kuching. "Semua kes akan dibicarakan selepas Pilihan Raya Umum nanti."

Tanggung akibat

Sementara itu, Presiden PAFA, Datuk Zainol Fadzi Paharuddin kesal dengan tindakan segelintir penyokong dan mengakui pihaknya kini perlu menanggung akibat dengan tindakan liar mereka itu.

"Kami tidak menjangka insiden itu akan berlaku kerana sebelum ini penyokong Perak tidak pernah bertindak liar. Kelab penyokong perlu mengawal tingkah laku mereka supaya tidak terlalu emosional. Saya faham perasaan penyokong yang terlalu gembira, namun atas alasan apapun mereka tidak sepatutnya menyerbu masuk ke dalam padang," katanya.

Katanya, PAFA sudah mengambil langkah sewajarnya untuk mengadakan kawalan di sekeliling stadium semasa perlawanan itu tetapi tidak mampu menghalang tindakan penyokong.

"Kami kini hanya menunggu surat dari FAM mengenai insiden itu dan terpaksa akur dengan keputusan badan induk itu," katanya.

Dalam kejadian itu, segelintir penyokong di penjuru kiri bertentangan dengan tempat duduk utama stadium melompat pagar paras pinggang dan menyerbu masuk ke dalam padang kerana terlalu teruja dengan jaringan kedua Rangel pada minit ke-66.

Sebelum itu, pemain import baru berkenaan turut meledak pada minit 12 dan 88.

Hodak yakin TRW mampu duduki tangga ketiga

Posted: 28 Apr 2013 01:32 PM PDT

Kota Bharu: Ketua jurulatih Kelantan, Bojan Hodak (gambar) optimis The Red Warriors (TRW) mampu membaiki kedudukan dalam Liga Super selepas menemui semula sentuhan kemenangan dengan menundukkan T-Team 3-1 di Stadium Sultan Muhammad IV, malam kelmarin.

Bagaimanapun, jurulatih berusia 41 tahun dari Crotia itu mengakui tugas sukar buat skuad bimbingannya untuk mengejar pasukan yang berada dalam kelompok teratas liga, tetapi menegaskan anak buahnya tidak akan mudah menyerah kalah.

"Memang saya akui Kelantan menempuh laluan sukar untuk mempertahankan kejuaraan musim ini. Namun saya tetap yakin anak buah saya mampu menggunakan peluang yang ada dalam perlawanan akan datang untuk sekurang-kurangnya berada pada kedudukan tiga teratas.

"Kemenangan malam ini (kelmarin) boleh dikatakan sebagai pembakar semangat kepada mereka untuk terus bangkit mencipta kemenangan.

Nwakaeme cedera

"TRW perlu terus mempamerkan aksi lebih baik dalam perlawanan berikutnya, malah kelemahan yang ada pada masa ini akan dibaiki sebelum menentang pasukan Ayeyawady United dalam saingan Piala AFC, di sini Selasa ini," katanya semalam.

Bojan berkata, masalah keletihan kerana jadual padat masih membelenggu pemain menyebabkan mereka beraksi di bawah kemampuan sebenar dan cedera seperti dialami Dickson Nwakaeme yang terpaksa dikeluarkan sebaik bermula babak kedua.
"Pemain masih belum mempamerkan aksi sebenar dalam beberapa perlawanan sebelum ini kerana tidak mempunyai rehat yang cukup. Nwakaeme mengalami kecederaan dan sebab itu saya gantikan dengan Farhan (Mohd Norfarhan Mohamad) kerana tidak mahu mengambil risiko," katanya.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat