{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Archive for Oktober 2011

Berita Harian: MukaDepan

Posted by Admin

Berita Harian: MukaDepan


Tiada agenda politik

Posted: 29 Oct 2011 11:15 AM PDT

[unable to retrieve full-text content]KUALA LUMPUR: Jabatan Audit Negara bukan semata-mata mencari salah orang lain, sebaliknya memperbetulkan kelemahan dan kesilapan dilakukan mereka yang kurang cekap atau lalai ketika membuat kerja, kata Ketua Audit Negara Tan Sri Ambrin Buang.

Berita Harian: MukaDepan

Posted by Admin

Berita Harian: MukaDepan


Thailand cemas

Posted: 28 Oct 2011 02:59 PM PDT

MukaDepan

90 peratus kawasan Lapangan Terbang Don Muang dinaiki air bahBANGKOK: Hampir 90 peratus kawasan di Lapangan Terbang Don Muang, di bahagian utara Bangkok, kini ditenggelami air sedalam kira-kira 50 sentimeter berikutan banjir terburuk, kata pengarahnya, Kanpat Mangkalasiri,semalam.

Beliau berkata pihaknya bekerja terusmenerus bagi mengepam air keluar dari lapangan terbang itu tetapi parasnya tetap meningkat dan tidak boleh dimasuki kenderaan kecil.

Sementara itu Timbalan Pengarah Lapangan Terbang Antarabangsa Suvarnabhumi, Suk Puangthum, berkata pihaknya menambah ketinggian benteng penghalang banjir daripada 2.5 hingga 3.0 meter, kepada 3.5 meter. Berita lanjut di bahagian Dunia
Full content generated by Get Full RSS.

Berita Harian: MukaDepan

Posted by Admin

Berita Harian: MukaDepan


Hukum pembazir

Posted: 27 Oct 2011 01:32 PM PDT

MukaDepan

TPM arah tindakan terhadap pihak salah guna kuasa seperti laporan audit

SITIAWAN: Tan Sri Muhyiddin Yassin me­ngarahkan tindakan disiplin atau hukuman setimpal diambil terhadap pihak yang terbukti melakukan pembaziran atau salah guna kuasa seperti dilaporkan dalam Laporan Ketua Audit Negara 2010.

Timbalan Perdana Menteri berkata, kerajaan memandang serius semua teguran dalam laporan itu bagi memastikan perbelanjaan yang dikeluarkan oleh kementerian, jabatan serta agensi kerajaan benar-benar dimanfaatkan untuk faedah rakyat.

"Setiap kelemahan yang didedahkan dalam laporan itu perlu diperbaiki dengan langkah tertentu seperti tindakan disiplin terhadap pihak berkaitan jika ada penyalahgunaan kuasa," katanya pada sidang media selepas melancarkan sisipan School Times akhbar New Straits Times, di Sekolah Menengah Kebangsaan Batu Sepuluh Lekir, dekat sini, semalam. Serentak itu, Muhyiddin meminta semua kementerian, agensi kerajaan Persekutuan serta kerajaan negeri, termasuk yang dikuasai pembangkang tidak hanya membaca Laporan Ketua Audit Negara, sebaliknya mengambil perhatian serius semua teguran.

Beliau berkata, teguran itu dapat dijadikan panduan untuk semua pihak menentukan supaya perbelanjaan daripada dana negara dimanfaatkan sebaik mungkin untuk rakyat.

"Laporan itu mencakupi semua kementerian, agensi dan kerajaan negeri. Tidak terkecuali kerajaan yang dikuasai pembangkang, ada juga teguran audit yang mereka perlu jawab. Ini menunjukkan tanggungjawab Ketua Audit Negara yang mengambil kira semua pihak," katanya.

Mengulas kritikan pembangkang terhadap dasar transformasi kerajaan berikutan ketirisan yang dilaporkan dalam Laporan Ketua Audit Negara itu, Muhyiddin berkata, pembangkang tidak sepatutnya sesuka hati melabel demikian kerana kerajaan negeri yang dikuasai pembangkang turut ditegur.
Sebuah portal berita kelmarin melaporkan Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, tidak senang dengan teguran terhadap Kumpulan Darul Ehsan Berhad (KDEB) yang mencatat keuntungan pada 2007-2008 berubah kepada menanggung kerugian RM122 juta pada 2009.

Muhyiddin berkata, pemimpin pembangkang pernah berada dalam kerajaan dan menerajui beberapa kementerian semestinya tahu laporan Ketua Audit Negara sentiasa disertakan dengan teguran penting untuk memastikan perbelanjaan negara dilaksanakan dengan berhemah dan baik.

"Kita pada peringkat kementerian sudah memberi penjelasan kepada juruaudit dan mereka yang membuat pengauditan (mengenai perkara sebenar yang berlaku), tetapi teguran itu memang penting.

"Ini bukan bermakna tiada penambahbaikan. Kerajaan faham dan laporan ini memang kita ambil kira sebagai laporan penting. Apa yang penting bagaimana kita dapat memastikan beberapa asas seperti sikap kebertanggungjawaban, telus dan sifat murni yang kita gunakan sebagai asas dalam menguruskan belanjawan negara mesti dijadikan pegangan utama," katanya.

Terdahulu, ketika berucap pada perjumpaan khas bersama guru-guru agama Perak di Universiti Teknologi Petronas (UTP) di Seri Iskandar, beliau menyarankan guru agama dan pendidikan Islam memiliki pemikiran sejagat dan pandangan global, bukannya hanya tertumpu kepada sukatan pelajaran dalam kelas semata-mata ketika menyampaikan ilmu di sekolah.

Katanya, pemikiran yang mengambil kira perubahan di persekitaran dan seluruh dunia dalam aspek pendidikan, budaya, ikhtisas, politik dan ekonomi mampu melahirkan modal insan lebih berkualiti yang diperlukan negara bagi mencapai negara maju menjelang 2020.

Pada sesi soal jawab pula, beliau berkata kerajaan sedia membantu Sekolah Agama Rakyat peringkat rendah atau menengah, terutama dalam aspek latihan guru, infrastruktur dan bantuan kewangan.

"Kerajaan juga sedia menimbang cadangan memberi biasiswa atau menanggung kos pengajian guru sekolah agama rakyat yang ingin menyambung pengajian di institut pengajian guru serta Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI)," katanya.

Pada majlis itu, Muhyiddin menyampaikan RM15.8 juta kepada 59 sekolah agama di negeri ini membabitkan RM11.9 juta kepada 32 sekolah menengah agama rakyat dan sekolah rendah agama rakyat, 24 Sekolah Agama Bantuan Kerajaan dan RM3.4 juta serta RM600,000 kepada tiga sekolah menengah kebangsaan agama.

Full content generated by Get Full RSS.

Berita Harian: MukaDepan

Posted by Admin

Berita Harian: MukaDepan


EKSKLUSIF: Meringkuk di Brazil

Posted: 26 Oct 2011 02:58 PM PDT

[unable to retrieve full-text content]Pemuda ditawar melancong ditipu jadi keldai dadah kena penjara di Sao Paulo

Berita Harian: MukaDepan

Posted by Admin

Berita Harian: MukaDepan


Wasiat Gaddafi

Posted: 24 Oct 2011 12:45 PM PDT

[unable to retrieve full-text content]TRIPOLI: Muammar Gaddafi yang ditembak mati pada Khamis lalu meninggalkan wasiat meminta mayatnya dikebumikan di bandar kelahirannya di Sirte, tanpa dimandikan atau dikafan.

Usaha transformasi mula berhasil: PM

Posted: 24 Oct 2011 12:43 PM PDT

MukaDepan

KUALA LUMPUR: Datuk Seri Najib Razak berkata perayaan Deepavali kali ini istimewa kerana disambut ketika usaha transformasi negara mula membuahkan hasil yang bertujuan memastikan hidup rakyat lebih berkualiti.

Perdana Menteri juga berkata, usaha kerajaan dalam pembabitan dan penyampaian terus khidmat kepada masyarakat sejak dua tahun lalu menghasilkan impak yang nyata dan positif terhadap individu serta keluarga masyarakat India.

"Ini memberikan kita keyakinan untuk memperkukuh serta meluaskan lagi usaha supaya dapat menolong semua yang memerlukan bantuan," katanya dalam blognya www.1Malaysia.com.my sempena sambutan Deepavali, esok.

Kepercayaan atau 'nambikei' daripada setiap rakyat Malaysia berketurunan India amat penting dalam menjalin perkongsian penuh dan berkesan di antara kerajaan dan masyarakat. - Najib Razak, Perdana Menteri

Najib berkata, dalam usaha mencapai wawasan kerajaan untuk menaik taraf kehidupan masyarakat India secara komprehensif, beliau memerlukan komitmen dan kepercayaan kaum itu.

"Kepercayaan atau "nambikei" daripada setiap rakyat Malaysia berketurunan India amat penting dalam menjalin perkongsian penuh dan berkesan di antara kerajaan dan masyarakat," katanya sambil mengucapkan Deepavali Vaalthukal dan Selamat Hari Deepavali kepada rakyat Malaysia beragama Hindu.

Justeru, beliau meminta golongan profesional dan tokoh korporat serta pemimpin masyarakat bekerjasama dengan kerajaan dan mengenal pasti kaedah yang inovatif dan kreatif dalam usaha untuk menambahbaik kehidupan ahli komuniti India secara langsung dan positif.

"Marilah kita bersama-sama dengan sahabat handai meraikan perayaan ini dengan harapan ia akan membawa cahaya kebahagiaan dan keharmonian kepada semua rakyat Malaysia," katanya.
Sementara itu, Presiden MIC, Datuk G Palanivel, berkata kaum India di negara ini bakal menikmati pelbagai nikmat hasil Program Transformasi Ekonomi yang diperkenalkan kerajaan dalam usaha mengangkat taraf sosio ekonomi dan budaya kaum itu hasil kerjasama erat serta perpaduan yang berteraskan semangat 1Malaysia.

Palanivel yang juga Menteri di Jabatan Perdana Menteri mengingatkan masyarakat India supaya bersatu bagi memastikan perpaduan antara mereka lebih erat setanding dengan keutuhan ditunjukkan kaum lain di negara ini.

"Kita yakin, kerajaan kepimpinan Perdana Menteri sentiasa memberikan sokongan kuat kepada masyarakat India, terutama melalui bantuan disalurkan dan ia dilihat berada di landasan tepat dalam meningkatkan taraf sosio ekonomi kita.

"Selepas ini kita akan menyambut Pesta Cahaya dengan rasa terjamin kerana kerajaan sentiasa prihatin terhadap setiap keluhan di samping terus membantu dalam proses transformasi negara seperti yang sudah dirancang menerusi Program Transformasi Ekonomi (ETP) dan Program Transformasi Kerajaan (GTP)," katanya.

Komen Anda

Terima kasih diatas penyertaan anda. Berita Harian berhak untuk tidak memaparkan sebarang komen yang menyentuh isu-isu sensitif dan yang berbentuk iklan komersil. Alamat IP anda akan direkodkan dan mungkin digunakan untuk menghalang penghantaran komen seterusnya jika melanggar peraturan yang ditetapkan.

Senarai komen


Full content generated by Get Full RSS.

Berita Harian: MukaDepan

Posted by Admin

Berita Harian: MukaDepan


4 inisiatif bela polis

Posted: 23 Oct 2011 12:30 PM PDT

Komen Anda

Terima kasih diatas penyertaan anda. Berita Harian berhak untuk tidak memaparkan sebarang komen yang menyentuh isu-isu sensitif dan yang berbentuk iklan komersil. Alamat IP anda akan direkodkan dan mungkin digunakan untuk menghalang penghantaran komen seterusnya jika melanggar peraturan yang ditetapkan.

Senarai komen

john

saya berharap dgn adanya insentif tersebut,pesara bekas polis boleh menjalani kehidupan yang selesa dan menghargai jasa2 kerajaan yang menolong rakyat yang memerlukan bantuan.kerajaan kita sekarang ini adalah yang terbaik yang berusaha untuk menolong semua rakyat jelatanya..tetapi saya juga berharap sekiranya kerajaan dapat menolong pesara-pesara yang lain.mereka juga telah berjasa kepada kerajaan.terutamanya bekas2 askar masa dahulu..disebabkan mereka la negara kita masuk ke era keamanan..begitu juga dgn penjawat awam yang lain.meraka juga berjasa walaupun dilihat pekerjaan yang mungkin dikatakan mudah n senang..tetapi penjawat awam ini juga la yang telah berusaha untuk menjana pendapatan negara kita yang kian membangun dan maju..oleh itu,pada pendapat saya, semua pesara adalah sgt penting dan insentif yang sepatutnya juga boleh diberikan terhadap mereka semua..sekian terima kasih..mohon maaf sekiranya ada yang tersinggung dgn kata-kata saya.

cyberkerisz

Syukur Alhamdulillah. Akhirnya pengorbanan mereka yang bekerja tak kira masa, bertugas tidak kira panas atau hujan, di kala orang lain sedang gembira bercuti dan bersuka ria, dihargai jua. Semoga Allah terus memberikan kekuatan kepada anggota keselamatan agar terus bertugas dengan penuh komited dan bersemangat. Semoga masalah dalaman PDRM dapat diminimumkan dan lebih fokus dalam menjaga kesejahteraan negara tercinta ini.

Tahniah dan syabas.

Dari orang awam yang mengecapi keamanan dari titisan peluh dan darah anggota keselamatan...

RIO

baru kini Polis selalu mendapat insentif,kalau dulu mana ada dipandang tu kejaya Polis..malah dihina dan dikutuk ini semua sebab rasuah...kenapa adakah hanya pihak Polis sahaja yang terima rasuah..(bukan semua yang buat ni hanya 2-3 orang sahaja yang melakukannya)

madarin sudah

moga-moga 4 inisiatif itu dapat dikotakan.

sabri

elok la tu,tpi kalau boleh bagikan jugak kepada bekas anggota yang bekas turut berjuang masa perang dunia ke 2

Raha Binti Abdul Rahman

Gemulah ayah saya sudah meninggal 3 tahun.Sehingga hari ini masih tiada jawapan tentang peruntukan Khairat kematian.Saya sudah pun menelefon dan mengirimkan email bertanyakan akan status ini, jawapan yang saya terima TIADA PERUNTUKAN LAGI.Saya boleh kemukan bukti jika pihak berwajib ingin tahu akan kebenaran atas komen saya ini.Dimanakah akan saya suarakan isi hati bagi pihak ibu saya.terima kasih.

jasmi

Berilah sama adil...golongan lain pun beri sumbangan pada negara.

Mohda Fauzi Abdul Mutalib

Alhamdulillah.Tapi kenapa anggota polis sering dapat insentif?golongan lain pun bekerja keras juga

Hasni Dahlan

Kalau mahu balas jasa berilah kepada bekas perajurit polis atau tentera yang pernah berkhidmat semasa perang dunia ke 2 dan zaman darurat.Ada sesetengah penguatkuasa yang ambil rasuah juga mendapat feadah ini bagi saya tiada kesaksamaan yang sepatutnya.

Full content generated by Get Full RSS.

Berita Harian: MukaDepan

Posted by Admin

Berita Harian: MukaDepan


Misteri kematian Gaddafi

Posted: 21 Oct 2011 12:24 PM PDT

MISRATA: Kurang 48 jam selepas kematian Muammar Gaddafi, timbul persoalan sama ada bekas pemimpin Libya itu terbunuh atau mati dibunuh akibat tembakan di kepala dan perut.

Komen Anda

Terima kasih diatas penyertaan anda. Berita Harian berhak untuk tidak memaparkan sebarang komen yang menyentuh isu-isu sensitif dan yang berbentuk iklan komersil. Alamat IP anda akan direkodkan dan mungkin digunakan untuk menghalang penghantaran komen seterusnya jika melanggar peraturan yang ditetapkan.

Senarai komen

kulah b. jaid

ISLAM BANGGA BERBUNUH SESAMA ISLAM LANTARAN NAFSU HASAD DENGKI KERANA DUNIA.ORANG KAFIR TEPUK TANGAN (YAHUDI) SIAPA YANG RUGI UMAT ISLAM.PEMIMPIN YANG BERAGAMA ISLAM DI MALAYSIA HARUS MENJADIKAN PENGAJARAN NEGARA LIBYA JANGAN TERLALU BERPOLITIK IKUT NAFSU RAKUS KERANA KUASA TANPA MEMIKIRKAN KEPENTINGAN AGAMA, NEGARA, BANGSA DAN RAKYAT MALAYSIA.

Blasius

Memang bersalah...tetapi kita umat manusia dituntut utk saling mengampuni di antara satu sama lain...

wannHoy

tak patut Gadafi mati camtu.. Hmm.. Dunia da akhir zaman.. Renungkanlah

abu bakar asrul arufuddin

salam...sya x s2ju ngn pndpt sestngh kamu..jgn ckp ssdp mulut fkir laa scra rasional sblum ckp sapa yg bsalah yea....

john

ape nak misteri2 dah mati tu pasti janji Allah kt semua benda hidup. buat baik di balas baik buat buruk di balas buruk itu janji Allah

sya tk s2ju ngan pndpt c donny 2...

roslan lan

apabila dajal mulai memainkan peranannya, sedikit demi sedikit,sebelum dajal mata satu dtg, dajal mata dua dulu dtg..in laa, umat islam mutakahir ini...mudah di permain-mainkan oleh kafir laknatullah...

Jika hidup ditunggang Nafsu

begitu lah keadaan kesudahan hidup seseorang insan jika masa hidupnya ditunggangi oleh nafsu bukan berpandukan Al-Quran dan Hadith

CINTA KEAMANAN

SALAM pd semua pembaca dan umat islam yg lainye..Islam adalah bersaudara..dia sesekali tidaki akan menganiayai saudara dan tidak akan sesekali membiarkan saudaranye teraniaya.Kasihan yg pd zaman mudanya beliau adalah pejuang sebenar Libya yg termuda menjadi pemimpin Libya.Akhirnye terkorban oleh rakyatnye sendiri..muhasabah lah diri kita yg ddk di malaysia ni..Smga rohnye aman dan tenteram..AL FATIHAH..AMIN.

Abd.Latif Mopuas

Al-Fatihah.
Renungan: Harta, pangkat dan kekayaan hanya pinjaman. Kerana itu, berundur sebelum dibenci, mati kelak tidak dikeji, Nama sentiasa dihati....

pohyah48

Kematian Gaddafi sebenarnya kebangkitan Barat di Libya, bukan kebangkitan rakyat Libya.

jan

itu la kalu ada pemimpin or bakal berkawan dengan barat negara akan hancur.

karaeng azizan

dunia skrang bnyak muslihat..

goldmarble

Saya telah menonton dalam YouTube bagaimana gadaffi ditangkap dan dibunuh dengan kejam oleh pemberontak. Tindakan membunuh beliau yang tinggal sekarat memang tindakan yg tdk berperi kemanusiaan. Lagipun gadaffi merayu supaya tidak menembaknya. Kasihan sungguh. Sebaiknya beliau harus dibawa ke muka pengadilan terlebih dahulu untuk menentukan nasibnya!

wanjeff

Al-Fatihah...semoga Allah mencucuri rahmat ke atas roh allahyarham. Kematian Gaddafi adalah angkara Yahudi laknatullah. Tapi yg kita kesali adalah orang2 islam kita sendiri yg sanggup d peralatkan demi dahagakan kuasa.

zulkiple

Jadikanlah apa yang berlaku sebagai pengajaran dan sempadan kepada kita.Bersyukurlah kita hidup aman di bumi Malaysia ini.

E1

Bros, biasa ler nama pun Pak Arab, bangsa paling lemah dan useless. Sebab tu Al-Quran diturunkan kepada mereka dgn tujuan utk menyedarkan bangsa ini. Israel yg kecik saja dikelilingi oleh negara2 Arab yg besar. Pun tak berani buat apa. Barat bagi senjata utk berbunuhan sesama Arab. Itulah Arab satu bangsa yang paling tak berguna!

pendekar mustar

muammar ghadafi dibunh dengan kejam tanpa pengadilan... ini sebenarnya agenda negara BARAT untuk menghapuskan pemimpin2 islam dunia yang lantang menentang agenda BARAT... dimana Libya ingin mencari penggati seperti dia... rakyat Libya terlalu percaya dengan tuduhan yang dileparkan sehinggakan membunuh pemimpinnya sendiri... harap Malaysia tidak begitu!!! insyAllah....

amar

Kita bukan sesiapa untuk membuat sesuatu hukuman, Allah berhak menentukan nasib hambaNya, tetapi hambaNya perlu bijak menentukan masa depan sendiri dan yang penting sekali kita umat Muhammad yang berada dalam beberapa saat sebelum hari pembalasan. Qazzafi tidak sepatutnya terbunuh, jika beliau diadili dan didiadabkan dalam hukuman dunia pasti menjadi pengajaran kepada yang lain. Sama-samalah kita fikirkan tindak-tanduk kita yang tak pernah nak ada hikmah. Oh, betapa lemahnya kita ini. Kembalilah pada aturan Allah yang Maha Berkuasa pada tiap-tiap hambaNya. Rujuklah sunnah nabi kita Muhammad SAW...

amar

Kita bukan sesiapa untuk membuat sesuatu hukuman, Allah berhak menentukan nasib hambaNya, tetapi hambaNya perlu bijak menentukan masa depan sendiri dan yang penting sekali kita umat Muhammad yang berada dalam beberapa saat sebelum hari pembalasan. Qazzafi tidak sepatutnya terbunuh, jika beliau diadili dan didiadabkan dalam hukuman dunia pasti menjadi pengajaran kepada yang lain. Sama-samalah kita fikirkan tindak-tanduk kita yang tak pernah nak ada hikmah. Oh, betapa lemahnya kita ini. Kembalilah pada aturan Allah yang Maha Berkuasa pada tiap-tiap hambaNya. Rujuklah sunnah nabi kita Muhammad SAW...

naz

Marilah kita renungkan bersama sama apa yang dah terjadi negara Islam saperti saddam hussien,osama dan sekarang gaddafi..bagaimana pula dengan jiran negara disebelah sana.apa tindakan yg telah diambil..renung renungkan apa sebenar disebalik semuanya ini..apa kah mereka sememangnya suka negara islam menjadi huru hara...Saya sebagai rakyat Malaysia sangat bersyukur sekali kerana negara kita sangat aman sekali semoga negara kita akan sentiasa dalam keadaan AMAN DAN DAMAI..Jadikan slogan 1MALAYSIA itu kekal selama lamanya.

Syukri Bin Hj Moktar

Al-Fatihah..itu la tanda-tanda dunia akhir zaman...hanya Allah saja yang Maha mengetahui..manusia lupa, dan terus lupa...

Anak Malaysia

kasihan melihat pemimpin negara-negara Islam mati terhina sebegitu rupa,itu satu pengajaran berguna pada pemimpin Islam lain bahawa kebijaksanan,mengambil berat kebajikan rakyat melebihi diri sendiri itu amat diperlukan dalam mentadbir sebuah negara, sekiranya sikap tamak mementingkan diri sendiri dan bertindak kejam terhadap rakyat, maka inilah contoh terbaik kesudahan seorang ditaktor yang telah memerintah melebih 40 dan masih tidak mahu berhenti walaupun telah berlaku kebangkitan rakyat menentang pemerintahannya,malah sanggup menggunakan tenteranya yang masih setia untuk menyerang rakyatnya sendiri,dan kebodohan ini diambil kesempatan oleh orang-orang kafir dibawah pakatan NATO untuk menyerang Libya, dan mereka pasti akan mengambil bahagian dalam membentuk kerajaan baru dalam usaha mengawal minyak dan menjaga kepentingan dan keselamatan israel dirantau Arab.

zolzeytec

ini adalah propaganda kafir bg menjatuhkan kekuatan pemimpin ISLAM, lihat nanti Israel akan lebih berani melakukan peperangan terhadap islam, seperti apa yg berlaku selepas kematian saddam hussain, apa yg dunia dpt lakukan?? cuma keberanian di media serta komen2 di negara berkecuali....

joranbara

ini lah kalau islam di bangsa kan bukan bangsa di islam kan,ugama dah jadi adat dan bukan lagi pegangan ini lah unsur unsur yang di kehendaki olih barat/yahudi untuk melemah kan umat islam hari ini dan akan datang.kembali lah balik kepada pegangan islam supaya kita menjadi umat yang mulia dan kuat.amin

wak ran

Al-fatihah..semuga Allah mencucuri rahmat roh nya. Tapi saya pernah baca, ulamak mengatakan kalau islam dengan islam bergaduh yang menang dan yang kalah sama-sama masuk neraka. sebab islam tak suruh berbunuhan sesama agama. Ghadafi adalah perjuang yg sebenarnya dan mengotakan janjinya yang ia tidak gentar dan akan hidup dan mati mempertahankan tanah airnya dari durjana barat utk menghapuskan mereka. Kalau pemimpin lain tentu takut mati dengan kekayaan yang mereka ada untuk hidup diluar dan biarkan rakyat bermatian di negara mereka sendiri. Bila negara dah aman kembali dan berbanga mengatakan dialah perjuang negara. Tapi Sadam adan Ghadafi bukan peminpin negara yang pengecut.

Ibrahim Bin Jollkainaini

Sesungguhnya rakyat Libya dan Negara Islam harus tahu apakah motif di sebalik segala konflik ini. Mengapa sanggup mengorbankan nyawa kepada seseorang itu jika sudah tahu matlamatnya masih samar-samar?Mengapa perlu tunduk dengan hasutan negara barat yang selalu menyalahkan Islam di dalam sesuatu konflik sehingga masyarakat Islam sendiri tidak percaya dengan keupayaan masyarakat seagama memimpin mereka?Cubalah kita renung kembali dengan apa yang telah terjadi selama ini, adakah ia menguntungkan kita umat Islam?Sama-samalah kita mengucapkan Al-Fatihah kepada yang telah gugur semasa peperangan.

Maxel Ka'Ban

whatever..yg penting dia sah dah mati

ezral ezzairy

Siapa kita untuk menghukum seseorang itu ke Jahannam sedangkan Firdaus itu belum tentu dapat kita cium baunya...

otak manusia

Siapa lagi pemimpin yg bernani menentang syaitan2 konspirasi yg didalangi oleh kuasa barat tu selain gadaffi.?

Isa

Beliau adalah naik hasil dari revolusi Libya, mungkin satu hari nanti pengambilan dan pemindahan kuasa sebegini akan berulang jika pemikiran rakyatnya tidak berubah.

camera buruk

Al Fatihah,
Mengapalah Beliu dibunuh tanpa diberi peluang membela diri,Semata-mata agenda barat yang kita dengar yng telah diketahui oleh semua umat islam akan tujuannya memusnahkan pemimpin islam yang hebat2 yang dihati meraka tidak tunduk kepada yahudi dn barat.

A1

Kita kehilangan seorang lagi insan selepas Saddam Hussin yang berani menentang kezaliman terhadap orang islam.Ingat selepas ini siapa lagi ......... semuga roh nya semadi dengan aman....amin

wak tempe

Kita patut ambil iktibar mengenai peristiwa yang berlaku di Libya. Jadilah pemimpin yang adil, amanah, bertanggungjawab dan mengambil berat mengenai masalah rakyat. Nah! bila rakyat tidak puas hati, marah, tertindas dan bangkit...inilah jadinya....

pemikir

qada & gadar telah ditentukan baginya...islam x akan aman selagi ada dengki sesama islam, beringatlah israel dan barat akan sentiasa memberikan gula dan kita semut akat mati didalamnya...selagi kita x iman

kongkekboyz

Mesti ingat kekejaman tentera nya yg membedil bandar Misrata begitu teruk sehinnga bandar itu hancur lebur.

Nasib nya malang kerana yg menjumpai nya adalah pejuang2 dari bandar Misrata yg tengah naik berang (in the heat of the moment) bila nampak pemimpin kuku besi di depan mata mereka...Nauzubillah

anuwar

Libya merupakan salah satu negara termaju di Afrika. Nilai GDP lebih tinggi dari Brazil & Turkey. Siap bagi tajaan untuk rakyat belajar di luar negara. Apabila Gaddafi mengeluarkan idea yang bertentangan dan boleh merosakkan barat. Barat mula risau dan mula menyalurkan wang dan senjata api kepada pembangkang untuk membuat ganas. Apabila askar Libya menyerang pembangkang bersenjata, dilabel pula sebagai pengganas. Media barat pula menunjukkan dunia berita yang palsu. Askar barat NATO mula masuk menolong pembangkang. Akhirnya Gaddafi dibunuh supaya akibat tidak mahu meneruskan kerjasama dengan barat. Semua rahsia perjanjian dengan tokoh2 barat sebelum ini dapat dilupuskan disebabkan kematiannya.

suarez

barat memang tidak boleh tgok negara islam lebih dari mereka..mengapa mereka perlu sibuk campur tangan negara lain.dunia akhir zaman.renung2 kan la rakan2 di malaysia.

mai.ahmad

Kesian Gadaffi, klu salah pun x kan nak bunuh dia spt itu. Inikah sikap rakyat Islam? Barat ketawa terbahak2 melihat islam Libya yg tak bertamaddun ini. Jarum dia menjadi, tak lama lg Libya bakal menjadi Iraq ke dua percaturan Barat. Negara yg ada minyak akan menjadi rebutan mereka. Gadafi sorang aje pemerintah yg berani mengutuk pemerintah2 Barat, dendam yg tak sudah2 dari mereka keatas Gadafi, akhirnya berjaya gak.

cikgu di

Al-fatihah. renungan buat pemimpin kat malaysia, lihat -Allah berfirman yang bermaksud:
"Wahai Tuhan kami yang memiliki Kerajaan (kekuasaan). Engkau beri Kerajaan kepada siapa yang Engkau kehendaki, Engkau cabut Kerajaan daripada siapa yang Engkau kehendaki. Dan Engkau muliakan siapa yang Engkau kehendaki. Dan Engkau hinakan siapa Engkau kehendaki. Di tanganMulah berada segala kebaikan. Sesungguhnya Engkau berkuasa atas segala-galanya."(Q.S.Ali-Imran:26) - fikir-fikrkanlah dengan mata hati bukan dengan nafsu.

zulkipli

Al-fatihah...semoga Allah mengampuni dosanya....

keropoi bagal

kalau kita lihat, memang orang dia sendiri tembak tu, dah dibayar. Pak arab tu semua mudah kabur mata, mereka lupa bahawa mereka adalah seagama, sebangsa dan senegara. Kita jadikan contoh sahaja. Tapi tali barut yang tamak ni sejak dulu lagi da wujud.

Maramin Abd. Labin

Apa sudah jadi dgn negara2 Islam? Ini adalah tragedi kerana satu persatu dilanda kekacauan terutama di negara2 Arab yg kaya dgn hasil minyak. Sedih teramat sedih kerana sesama saudara saling berbunuh2an. Satu pihak menuduh pemimpinnya diktator dan satu pihak lagi meminta bantuan barat utk menghancurkan negaranya sendiri. Kita mesti jadikan iktibar kerana bak pepatah "yg menang jadi arang, yang kalah jadi abu". Rakyatlah kelak yg banyak mendapat kesusahan. Semoga negara2 Islam yg lain perlu bersatu-padu. Amin.....

abah..

Siapa yg lebih kejam sebenarnya..? Ghadaffi mati dlm pertempuran @ dibunuh ketika mempertahankan diri @ tiada peluang utk menyerah diri..? Memang kejam & hina perbuatan merakam gambar ketika beliau sedang nazak (masih hidup)..Pelik..kenapa mereka (NTC)bangga sangat..?

donny

saya amat gembira kematian gadafi dialah pemusnah rayat libya saya berharap penganti gadafi menjadi peminpin menberi kesenangan kepada rakyat

hyuri

tkot bce ksah2 luar..mcm2 jd skrng nie...aku xnk negara kite yg aman jd mcm tu...RAKYAT MALYSIA BERSATU LAH KITE...

INNALILAHIWAINAILAHIRAJIUN,LIHATLA AGENDA BARAT DAN ISRAEL,PEMIMPIN LANTANG ASIA BARAT YG KAYA DGN HASIL BUMI AKAN DIMUSNAH DGN APA JUA CARA,BARAT DAN ISRAEL UMPAMA ULAT MENEBUK DARI DALAM HINGGA AKHIRNYA BUAH BUSUK DAN HANCUR, TIADA JALAN LAIN SELAIN UMAT ISLAM BERSATU BERPANDU ALQURAN DAN SUNNAH RASULULUH SAW..JIKA KITA GAGAL IKUTI INI BERSEDIALAH AKAN AKIBATNYA...MUDAHAN MALAYSIA DAN ISLAM SEJAGAT DILINDUNGI ALLAH

alips

.setiap apa yg berlaku telah ditentukn olehNYA ..dan setiap kejadian pasti akan ada jawapannya..

muzapai

Mengikut undang2 duniawi dan hukum hakam agama,seorang pesalah tu sepatutnya diberi peluang untuk membela dan diadili."A man is innocent until he is proven guilty".Kematian Gaddafi tiada TERBUKTI kesalahannya.Yang tinggal hanya TUDUHAN kesalahannya.

juradi

Jadikan ini sebagai pengajaran untuk umat islam di Malaysia. Pihak barat tidak senang dengan kejayaan kita. Mereka akan terus berusaha. Memasang agen mereka disini. Kekalkan keamanan. Semoga Malaysia sentiasa aman damai.

Amir Mahmod Bin Senin

Dari Tuhan kita di jadikan kepada Tuhan kita dikembalikan..Ingaat manusia bukan diberi kuasa mutlak di dunia ini...Kita hanya sebagai Khalifah untuk bersikap baik sesama manusia...Semoga Allah mengampuni dosa-dosanya.

sabah boy

Kehancuran umat Islam begitu jelas sekali...

Malaysian

Bila diperhatikan dari awal campurtangan pihak BARAT yang berteraskan ingin "membantu" untuk mengawal keadaan..adakah terkawal keadaan sesebuah negara yang sedang kucar-kacir itu..?jangan sampai BARAT membantu untuk mengawal keadaan di negara Malaysia..sedarlah rakyat...sedarlah pemimpin..kembalilah berpandukan pada al-Quran dan as-Sunnah di dalam kehidupan seharian anda..

faizal

innalillahiwainnailaihirajiun...Allah saja yang lebih mengetahui kelebihan dan kekurangan seseorang hambanya. Jangan pula kita yang menjatuhkan hukumannya. Semuga Libya tidak jadi seperti Iraq.....

donny

saya amat gembira kematian gadafi dialah pemusnah rayat libya saya berharap penganti gadafi menjadi peminpin menberi kesenangan kepada rakyat

hasbullah husain

setiap negara arab yang mempunyai minyak mesti amerika nak tentukan siapa pemerintah yang akan mereka naikan mana perginya umat islam yang akan menolong saudara yang seagama dgn nya

bujang

Siapa sebenarnya anggota NTC. Mengapa muammar di bunuh tanpa pengadilan ke atas beliau untuk membela diri. Apakah agenda sebenar Barat terlibat sekali untuk menggulingkan Libya. Di manakah negara-negara islam yang lain. Tidak ada yang membantu beliau.Satu demi satu negara islam dikucar-kacirkan dan dimusnahkan negara Barat selepas Iraq dan Afghanistan. Bagi saya beliau seorang yang patut dihormati kerana dasar pentadbiran beliau tidak ke Barat.

inahoy

Gadafi tidak kejam tetapi yang rakyat yang memberontak adalah lebih kejam. belum tentu negara Arab akan dapat pemimpin yang boleh menetang Barat seperti gadafi

AHLI PEMIKIR

inalillahi.. al-fatihah, semoga rohnya ditempatkan dikalangan orang2 yg beriman,

Phantom of the Opera

...akhirnya... inna lillah hiwa inna ilai hiroji un... al-Fatihah..!

Md Adi Ab

Memaafkan org yg merayu-rayu meminta maaf itu adalah yg sebaik-baiknya. Mudah-mudahan Allah akan memaafkan segala kesalahan kita di akhirat nnt.

Ramli Nazir

Kenapa barat sibok sangat pasal libya ni. Gadafi melakukan kezaliman pada rakyatnya. Biar Allah yang menghukum. Jangan menghukum ketika sedang marah kerana itu lebih pada hasutan syaitan. Sedangkan KHalid Al Walid tidak membunuh musuh yang meludah kepada nya kerana tidak mahu menghukum musuh ketika marah.

muhammad mujib bin said

pengajaran tuk kita khususnya pemimpin yang memimpin sesebuah masyarakat, jagilah pemimpin yang amanah. kematian di tangan tuhan, tidak terkedepan atau terkebelakang sedikitpun, sebagai muslim kita ada cara jadi ikutlah caraNya.

malaiholo Desoto57

Lahir dari bangsa arab disanjung pengikut ttp sayang kufur nikmat...itulah kesudahan buatnya mati dalam kehinaan.

PakJULL

ini peperangan dengan saudara NATO, bukan perang saudara

azizul ahmad

apabila islam sama islam berbunuhan... kedua-duanya masuk neraka!!

Zaidi

Biarlah kematian GAdafi..sebagai tauladan pemimpin Malaysia yang ada hati ..tamak..tak mau turun dari tahta walaupun...sebelah kaki lagi....nak masuk lobang..

kita kan orang Islam

saya x setuju mayatnya dihina,biarpun pemerintahannya x disukai,tp dia masih seorang Islam...Sedangkan Rasulullah s.a.w menghormati jenazah kafir yang terbunuh sewaktu perang Uhud.

baro'bo

umm kejam jgk ni..kata ada undang2..
mangsa putar belit barat..kesian..

Md Hisham Abd Razak

Bila negera sudah tiada undang-undang nyawa siapa pun dah tak ada harga. Mereka membunuh bukan kerana nak tegakkan kebenaran tetapi lebih kepada rasa marah hasutan syaitan. Selepas ini apa? Muncul lagi Gaddafi baru? Atau kalau lebih positif lagi, adakah orang Arab dan Islam akan bersatu?

Bilal

Berikan penghormatan sebagai salah seorang pemimpin libya beragama islam dengan sebaiknya.Tindakan membunuh Gadafi tindakan yg tepat. Amin

waleno

Ini perang saudara, beliau diburu dan tak hairanlah kalau dia ditembak musuh atau pembelotnya sendiri.

Kematian Nuammar Gadafi

Renong-renongkanlah duhai umat Islam. Apakah kita akan jadi seperti buih-buih dilautan sepertimana hadith Rasullah S.A.W. Apakah waktu yang dijanjikan itu sudah tiba

lebai azim

apa sdh berlaku gadafi sdh mti atau blom...??

Full content generated by Get Full RSS.

Berita Harian: MukaDepan

Posted by Admin

Berita Harian: MukaDepan


Bahaya spa ikan

Posted: 19 Oct 2011 03:00 PM PDT

TINJAUAN Berita Harian ke premis terapi ikan di sekitar ibukota yang
dibimbangi sebar virus HIV dan Hepatitis C.

TINJAUAN Berita Harian ke premis terapi ikan di sekitar ibukota yang dibimbangi sebar virus HIV dan Hepatitis C.

PETALING JAYA: Kementerian Kesihatan memberi amaran risiko terapi ikan atau lebih dikenali sebagai spa ikan kerana boleh menyebarkan pelbagai penyakit berbahaya, termasuk Hepatitis C, HIV/AIDS dan tibi serta beberapa penyakit lain yang berjangkit menerusi bawaan air.

Full content generated by Get Full RSS.

Berita Harian: MukaDepan

Posted by Admin

Berita Harian: MukaDepan


Ramai pelajar hampa

Posted: 18 Oct 2011 09:47 AM PDT

abikhsan

Sesiapa yang nak buat perbandingan dengan Zukerbeg (pengasas Facebook) tu sila baca dulu biodata dia atau tengok movie Social Network.

Memang Zukerberg kena buang dari U.... Tapi from Havard... means dia memang terror.. Dia kena buang sebab ada dakwaan yang dia curi program orang lain and create FB.. kononya la.....

Student kita plak... termasuk yang sekolah rendah dok sibuk ber FB....

orangkecil

takkan tiada program yg lebih sesuai bagi lepasan matrikulasi. Result SPM dorang ni kira cemerlang. Kesian......

Nasihat Berguna

Bagi saya, lepasan matrik yg tak dapat masuk ipta jgn la kecewa. anggaplah ia sebagai cabaran utk anda lebih berjaya, mulakan dari bawah. Utk berjaya tidak semestinya kena lulus ijazah, cuba explore peluang yg banyak tersedia. Sertai kursus dan seminar anjuran kerajaan dan swasta and mulakan hidup anda. Cuba tgk ramai je billionaire yg kaya tp x lulus universiti. Pengasas facebook tu kaya je walaupun x abes bljr kat oxford. Sekiranya bertekad nak pegang ijazah, buat je secara part time kat private college. Jangan create alasan untuk gagal k. Selamat maju jaya! 1 Malaysia! Malaysia Boleh!

saiful bahri bin manat

aku sedih sangat la klau perkara ini terjadi ke atas anak2 kita..klau boleh pihak berwajib dan berkaitan mengambil bedrat atas perkara ini kerana ia mengakibatkan susur galur pendidikan anak bangsa kita.

arahman

Punca utama mengapa pelajar tak dapat sambung ke IPTA ialah kerana keputusan mereka tidak 'perform' atau kebanyakan mereka yang tidak dapat ialah kerana terlalu memilih Kursus mengikut kesukaan mereka dan bukan berdasarkan keputusan SPM. Contoh pelajar dapat CGPA

CHiP

kalo result matrik truk, mane nak dapat IPTA.. laen la kalo result bgus.. tu pon bole jadi isu??

Abu Ringgo

Kalo yg tak berjaya melanjutkan pelajaran ke ipta, itukan bukanya penamat masa depan anda..ada byk lagi peluang utk anda berjaya spt melanjutkan pelajaran ke ipts @ anda mebina kerjaya anda sendiri dari muda spt bekerja dari bawah utk menimba pengalaman ataupun berniaga kepada mereka yg berani menangung risiko..tp jgn pula terjebak dlm MLM @ skim piramid..:-)

jangan putus asa, mohon lagi. Mungkin CGPA kurang dari 2.5 tp buatlah sesuatu...ambil diploma dulu ker (kalau biasa 5 sem mungkin kemasukan after matrix cuma 2 sem sbb dpt byk transfer kredit)...nak buat camana, jalan kita lebih panjang...

daniel ali beego

mcm mane xdpt klo time matriks student dok sibok bercinta sakan,dulu time skolah parent marah,time kt matriks la dpt rasa bercinta.alih2 result failed mmgla xdpt msuk IPTA.stdy lelok jgn dok sbok bercinta je.

kepada frank morris

err, zukerberg mmg drop out, tp U mane?havard kawan. da masuk.n bukan orang bodoh yang boleh masuk havard;p

emie

Pljr matrix tlampau ramai yg pndai...sbb tue IPTA pening nk plh spa yg plg best student....HAHAHA~ ilek ler...sy pn matrix gak.... jz fokus dgn study jerla...biarlh pe org nk fkr...kjayaan bgantung dgn usaha sndr kn? :D

Mystogan

Inilah impak daripada polisi IPTA kini yang terlalu mengejar ranking global. Bilangan siswazah dikurangkan untuk menambahkan bilangan pelajar pascasiswazah (master & phd) dan juga kemasukan ke IPTA diberi keutamaan kepada pelajar2 asing dari luar negara.

shah

Matrikulasi tempat pelajar2 yg betol2 hendak belajar . Kalo setakat pergi kls dan blk kelas x buat ape2.. Mmg terlingkop lar jwpnnye. Masa yg singkat di matrik perlu digunakan sepenuh nye.. Saya bekas pelajar matriks yg x berapa cermerlang, tetapi saya hanya target dpt 3.00 ke atas . Itu pra syarat biasa utk masuk ke IPTA. Jangan slhkan Matriks atau sistem pendidikan sekiranya tiada usaha dari pihak anda sendiri

muhammad bin mustafa

belajar tinggi2 pun belum tentu dpt peluang kerja yg baik. Jadi, lebih baik yg. x dpt masuk ipta tu, terus bina kerjaya drpd muda lg..Bidang sales & marketing terbuka luas untuk membina kerjaya yg. cemerlang tanpa mengira sangat kelayakan.Fikir2kan..

frank morris

IPTA tidak menjamin anda menjadi seorang yang berpelajaran mahupun berharta di kemudian hari. lihat saja gates, zuckerberg, jobs, mereka ini bukanlah straight A student malah college dropout. jadikan mereka sebagai idola jika anda tidak dapat memasuki IPTA. malah sukatan pelajaran IPTA sudah ketinggalan zaman dan tidak up-to-date dengan pasaran kerja.

anak melayu

Sbnrnya kita semua perlu sedar...jgn nk salahkan kerajaan atau org lain...penduduk kat malaysia ni semakin bertambah..sape yg dpt keputusan yg lebih baik tentulah dipilih...bdk2 skrg lebih main facebook daripada study...

saiful akmal

sistem matrikulasi adalah sistem terbaik utk melnjutkan peljran ke ipta.maka, ia adlh slah peljar sendiri ..renung-renungkan

ameza

kat sekolah ada cikgu yang tolong bimbingkan, boleh bantu bagi nota, motivasi dan sebagainya tetapi di matrik pandai sendirilah pelajar tu nak belajar ker tak nak belajar ker dan semua USAHA SENDIRI, kalau dah biasa manja di sekolah maka boleh hanyut kat matrik... macam nilah!

Othman bin Abdullah

Hentikan atau kuota pelajar asing ke IPTA, terutama pelajar negro dri Afrika. Ternyata mereka ini datang bukan belajar tapi jadi penjenayah. Kuatkuasakan undang undang dengan tegas. Sepatutnya rakyat kita diutamakan ke IPTA.

kamarudin katan

Bila masuk matrik tak belajar betul- betul inilah jadinya kerana tempoh 18 bulan yang ting enam ramai yang pandai mereka belajar 2 thn lebih matang untok berfikir

Mark

Hampa nya selepas saya mebuka ruangan ini..

Full content generated by Get Full RSS.

Berita Harian: MukaDepan

Posted by Admin

Berita Harian: MukaDepan


Tingkap Proton dijamin 10 tahun

Posted: 17 Oct 2011 03:21 PM PDT

SUBANG JAYA: Kira-kira 500,000 pemilik kereta Proton dan bakal pembeli keretanasional tidak perlu lagi bimbang mengenai masalah tingkap kuasa kenderaanitu apabila pengeluarnya, Proton HoldingsBhd memperkenalkan 'Jaminan Sepanjang Hayat Tingkap Kuasa' untuk kereta keluarannya.

Skim jaminan sepanjang hayat itu adalah untuk semua model baru Proton yang berdaftar dari 1 September lalu serta model Proton yang masih berada di bawah tempoh jaminan pada tarikh sama.

Pengarah Urusan Kumpulannya, Datuk Seri Syed Zainal Abidin Syed Mohamed Tahir, berkata jaminan itu tertakluk kepada semua model kereta Proton yang dijual di pasaran domestik, sama ada milik persendirian atau syarikat.

"Jaminan merangkumi empat komponen utama dalam mekanisme tingkap kuasa kenderaan iaitu alat pengawal tingkap, motor tingkap kuasa, suis dan sesalur fungsi," katanya pada sidang media di Pusat Kecemerlangan Proton di sini, semalam.

Skim Jaminan Sepanjang Hayat Tingkap Kuasa Proton itu adalah bagi tempoh 10 tahun dari tarikh kereta didaftarkan atau 250,000 kilometer perjalanan, iaitu tempoh 'hayat maksimum' kenderaan seperti yang digunakan pakai peserta industri automotif global.

Bagi kenderaan yang masih mempunyai tempoh jaminan pengeluar, ia perlu diselenggara secara berkala di Pusat Servis Proton yang sah seperti tertakluk dalam Buku Panduan Servis Proton.
Syed Zainal Abidin berkata, Proton sebenarnya sudah menyelesaikan masalah tingkap kuasa kereta keluarannya yang mana isu berkenaan tidak lagi membelenggu model generasi baru.

"Secara keseluruhan, jumlah kerosakan bagi setiap unit (DPU) kereta Proton juga sudah dikurangkan dengan ketara apabila ia kini berada pada paras 0.26 setakat Ogos lalu, berbanding 8.0 pada tahun kewangan 2007.

"Bagaimanapun, masih sukar untuk meyakinkan masyarakat mengenainya, justeru skim jaminan ini akan melenyapkan terus isu tingkap kuasa daripada terus diperkatakan," katanya.

Syed Zainal Abidin berkata, langkah diambil syarikat itu perlu dilaksanakan segera, walaupun pelbagai usaha dibuat untuk meningkatkan mutu kenderaannya seperti yang dicerminkan dalam model generasi baru Proton, masih ada persepsi negatif mengenai jenamanya sehingga sekarang.

"Memperbetulkan persepsi sedemikian adalah usaha yang mencabar, namun ia adalah satu keperluan. Jaminan seperti ini akan menghapuskan sama sekali stigma berkenaan.

"Mesej kami adalah mudah, jika anda membeli kereta Proton hari ini, tingkap kuasanya akan berfungsi baik dan jika tidak, anda boleh menukarnya secara percuma. Kami komited menjadi lebih baik," katanya.

Dalam perkembangan lain, Syed Zainal Abidin berkata, Proton sedia menawarkan kemudahan penyimpanan di kilangnya di Tanjung Malim kepada mana-mana pengeluar kereta di Thailand, yang kini berdepan banjir besar.

Komen Anda

Terima kasih diatas penyertaan anda. Berita Harian berhak untuk tidak memaparkan sebarang komen yang menyentuh isu-isu sensitif dan yang berbentuk iklan komersil. Alamat IP anda akan direkodkan dan mungkin digunakan untuk menghalang penghantaran komen seterusnya jika melanggar peraturan yang ditetapkan.

Senarai komen

DEN

tok sa ckp yang sikit2 tgk savy dah le.. dah tau parts dah lama tukar lah pada yang baru sebelum jual. ni baru beli jew dah kene tukar baring kereta padahal keter saya baru 2 thn.. hantar service ingatkan ade waranty kene tanggung sendiri lak.. bukan tak nak saport product tempatan, tapi ni lah akibatnye.

John Lenon

Saya pemilik Pesona yang berumur tak sampai setahun. Tingkap sebelah driver bunyi nak meletop bila dinaikkan. Sedih, nak sokong jenama Malaysia tapi kualiti...

Belia 4B

Bila baca komen2 yg ada dibawah ni,saya jadi takut nak beli kereta Proton..lebih baik beli kereta buatan luar negara yang lebih jauh berkualiti walaupun kosnya mahal dan paling tidak pun kereta keluaran Perodua..hilang terus keyakinan pada kereta buatan Proton..

isha

Murah, mampu milik tapi maintenance tinggi...menyedihkan...

epy

tak usah la pakai tingkap selak jela lg than lame

boby chua

aku punye air wiper kereta persona dah tak boleh keluar...payah sungguh biler cermin depan kotor..bila pergi servis center deme kata nak kena ketuk tangki air wiper tu? baru boleh keluar air...dah macam-macam air sabun aku pakai nak bagi lubang air tak tersumbat dengan karat..tapi tetap air wiper tetap tersumbat gak. MACAM MANA? kereta mak mertua aku dah 30 tahun pun air wiper tak pernah tersumbat>> JAWAB PROTON?&%$@$!%...

Mat JaBon

Proton perlu lebih Inovatif dan Creative. Kena ada pegangan ISO terhap pelanggan dan paling penting.Transform cara kerja untuk jadi lebih baik.Transform Proton...Belilah Barangan Buatan Malaysia....

abd rahman mohd sheh

saya hargai usaha dari pihak proton agar dapat kepercayaan daripada pengguna kesemuanya

dulu pengguna proton

apa nya "best" proton ni, ce citer mai. Banding ngan produa dah lah tak payah banding dgn kreta import dari luar

kipasuadang

Semua org beli kereta proton kerana faktor harga, bukan faktor kualiti. Tetapi adakah kereta proton betul2 murah untuk rakyat malaysia??? Bayangkan kereta yg diimport dikenakan cukai hampir 100%, harganya menjadi RM90K (Contoh; honda city), maka harga sebenarnya tanpa cukai lebih kurang RM50k. Tetapi adakah kereta ini sama kualiti dgn waja dll. Fikir lah pembeli kereta malaysia yg sentiasa tertipu...

saya

keluarga saya memang menggunakan kereta PROTON sahaja kerana kami berbangga untuk memiliki kenderaan yg di buat sendiri oleh rakyat malaysia. engine kereta PROTON di buat sendiri oleh org malaysia di bawah RnD department perusahaan otomobil nasional sdn bhd (PONSB).

ayah bekerja sebagai pengurus besar di sebuah syarikat terkemuka malaysia, tetapi menggunakan PROTON perdana executive kerana berbangga untuk memiliki kereta buatan malaysia. tidak dinafikan masalah yg berlaku seperti masalah tingkap automatik yg kadang2 tidak boleh dinaikkan selepas diturunkan dan beberapa masalah lain tetapi dpt dibaiki dan diselesaikan. tambahan pula maintenance kereta nasional jauh lebih rendah tetapi cara penggunaan yg cermat perlu diamalkan.

keseluruhan ahli keluarga seramai 7 org, 5 org menggunakan kereta PROTON dari PROTON saga FL, persona, savvy, wira dan perdana executive. atas sokongan tidak berbelah bahagi kepada PROTON, kami sekeluarga menerima layanan yg baik dari PROTON.

25 tahun PROTON dalam industri, usia itu masih terlalu muda. PROTON perlu banyak belajar untuk lebih maju dan mengeluarkan products yg berkualiti dan setanding dengan jenama antarabangsa. walaubagaimanapun, PROTON sentiasa berusaha memperbaiki diri dari masa ke semasa. semoga, suatu hari nanti PROTON boleh menjadi antara jenama terkemuka di dunia. ALL THE BEST!

WE ARE PROUD TO HAVE PROTON CARS!

naz

Beli puluh2 ribu..tapi kualiti hampeh. Entahlah produk Malaysia ni.

Saufee

Kita bercakap pasal kos hidup meningkat di Malaysia, basically dua perkara yang banyak mempengaruhi bajet kita, 1) Kereta 2) Rumah.
Kedua2 perbelanjaan ini telah mengambil separuh atau lebih bajet bulanan golongan pertengahan dan rendah di Malaysia, tapi kita masih membeli kereta sederhana (proton dan seumpamanya) ssebanyak RM600-800 sebulan bagi tempoh 9 tahun! dan harga rumah di Malaysia semakin meningkat dari setahun ke setahun! Disebabkan perbelanjaan meningkat, maka penggunaan kad kredit juga meningkat hingga menyebabkan kes muflis golongan muda meningkat! That's my 2 cent.
p/s : baru saje tengok website Toyota Thailand, Vios 1.5J dijual pada harga 500k baht (RM50k), di Malaysia RM70K (extra RM20k)

universal

lebih baik upgrade apa2 yg bkaitan power window tu. kete sy tahun 2005 brand new tp dah 4 kali tukar motor. skrg ni pun dah tersekat2. tunggu mintak ganti la tu. dah la proton ni benggong buat seat adjuster waja jenis yg kna pusing. klo xcdent tak sempat nak adjust seat sandar tu ke belakang. idea yg ntah apa2

tajuddin

saya mampu beli Grandis dan seumpamanya tetapi sy tetap beli PROTON.

waja campro

saya berpendapat lebih 99% customer proton complain dalam BH online.. kepada pihak berwajib mohon dikurangkan cukai import kereta overseas.. berilah kami peluang utk guna kereta toyota dan honda dan lain2 lagi.. dengan cara ini proton perlu bersaing utk dpt tempat dalam negara dan industri automotif negara pasti kompetetif... Quality 1st....

frank morris

kalau saya bergaji besar, adakah saya akan membeli proton? berapa ramai orang bergaji besar membeli kereta proton sebagai kenderaan utama untuk diri-sendiri (bukan utk isteri dll)? kalau kereta import tidak dinaikkan harga, adakah syarikat proton akan berjaya? berapa ramai yang membeli proton atas sebab JENAMA DAN KUALITI, BUKAN KERANA HARGA? saya beli proton kerana itulah kemampuan saya.

taufik

"pemandu teksi memandu ISWARA tidak gunakan tingkap kuasa ketika mengambil tiket tol" KERANA cermin tingkap keretanya di tampal dengan objek penghadang cahaya. kalau turunkan cermin, mestila sangkut.. gambar ini merujuk, kes pemandu ni malas nak bukak cover cermin. kot ye nak bikin gambar ceritera, tunjuk la gambar yg sesuai. juruGambar BH tidak profesional. kpd Proton, im Proud of you. Good Jobs!, better late than never.

faizal

Syabas kepada proton atas usaha terbaru yang diambil untuk meningkatkan keyakinan pengguna dan bakal pengguna. Walaupun terlewat tetapi masih belum terlambat. Bayangkanlah pembeli membayar ansuran bulanan untuk memiliki kereta proton tiba-tiba tak habis bayar lagi dah kena keluar duit lagi untuk bayar kos membaiki peralatan yang tak sepatutnya rosak sebelum sampai masa. Kalau dari 1985 proton terus memperbaiki kualiti dan mutu perkhidmatan selepas jualan rasa-rasanya kereta buatan Republik People of China pun takde la bersepah atas jalan....

wawan

macam dah terlambat untuk pengguna lama..power window mmg masalah..dah tukar baru..masalah suis pulak..air wiper belakang pun problem sejak dr mula beli...repair..lingkup..repair lg lingkup...at last pakai je mana yg ada..memalukan jer..

shah

bukan power window je..pintu pon sme..cpt rosak..

anis

Kereta saya wira thn 2005. Mcm2 masalah juga yg timbul. So tingkap pun dah rosak sblh pemandu. Mcm kami ni kereta lama but masih ada ccm tidak ada bantuan mcm tuh kah? kecewa sgt.....

iswara

Saya dah call 1300880888 , dia ckp utk kereta jenis proton yg baru saja dan yg dlm gerenti. saya pakai model thn 2001 dah rosak power window tak claim sedih syahdu...cakap tak serupa bikin proton, mcmane nak support produk kereta malaysia nie...

khalil

Betul ker nak jadi lebih baik. kawan saya baru jer beli Saga FL, sehari pakai, 3 hari masuk bengkel. minggu lepas masa jumpa dia, lampu malam dah tak nyala...keesokannya dia naik kereta lain sebab saga dia 'mati' terus.. PROTON oh PROTON..

NORDIN BIN MOHAMMAD

saya beli persona pada 17.7.2011. tapi masalahnye pintu belakang sebelah kiri tak boleh nak tutup seperti biasa, tapi saya terpaksa kuatkan sdikit baru boleh tutup rapat. Saya pergi ditempat serbis di jalan pngkala chepa kelantan, jurutekniknye baiki dan alih skru pada pintu, bila tutup ok lah tapi pintu pula macam terkeluar, smpai skrang kereta sye seperti kereta cacat. Bolehkah kalau saya nak tukar getah pintu tu.. mungkin juga kereta rejek, patutnye proton kna priksa dlu sebelum jual. pada pintu ada sticker lulus..

arbain

pengalaman dari adik beradik yg pakai proton...
memang banyak lagi perlu dibuat penilaian..
kalau dulu power window tu memang dah jadi trademark bagi proton, cermin tertanggal, power window jamm, power window bebunyi kuat.. yg terbaru, persona kak ipar, seat belakang berbunyi kat bahagian klip dia..pegi kat pusat servis dia suruh selit kertas je? profesional kah? itu ke tahap kualiti kereta keluaran kita? kalau nak senaraikan masalah kereta nasional ni sebenarnya x cukup page ni huhu...
kita beri komen sebegini, tapi akan ada suara sumbang dari pihak proton sendiri (sesetengahnya) akan berkata, "nak semua bagus beli la kereta import"... ayat macam ni selalu boleh dengar, so macam mana nak maju....

cmacute06

PROTON THE BEST!!!!TERASA SAKITNYA HATI APABILA PROTON DI PERLEKEHKAN.SEMOGA BERJAYA PROTON.

rj azhar

sy ingin tahu dr manakah vendor proton yg brtanggungjawab dalam mmbekalkan power window ni..pnglaman sy memiliki waja tahun 2001,msuk tahun ni dah 5 kali power window yg sy tkar..on top of that,cost utk power window bg model waja ni amat2 lah tnggi..tp skrg da lega ckit sbb power window yg last sy tkar pd 2 tahun lalu so far x de problem..sy prnah trpaksa mmbuka pntu masa bayar tol kt sg besi satu ktika dulu..amat2 mnyakitkan hati n memalukan..harap proton sntiasa dpt upgrade u punya kualiti n warranty..n 4 da suggestion,cuba hasilkan rekaan sndiri,bkn ciplak 90% drpd other company..u punya design sblm ni pon bkn nya teruk sgt,sbg contoh model waja..sy brbangga dgn design waja sbb ianya mengalahkan honda city n tyota vios..same with neo,great design..thats all,skdar mncadang n brkongsi..=)

cym

kami mengharapkan masalah sedemikian tidak lagi di perkatakan.bagaimana pula dengan kereta sebelum tarikh yang di perkatakan.harap ada keistimewaan yang di berikan oleh pihak berkenaan untuk di baikpulihkan,mungkin dari segi kos.saya tetap sokong kereta proton,kerana hanya kereta proton yang mampu di beli oleh golongan yang sederhana seperti saya.PROTON DI HATIKU...

amran

Kenapa kualiti proton kegunaan tempatan selalu bermasalah, sedangkan proton eksport berkualiti tinggi seperti UK dan sebagainya.

waja campro

saya bersetuju dengan "sham" isu ini sebenarnya isu lama cuma proton baru je kuar statement semalam bagaimana dengan model waja..wira..dan proton lain sebelum ini.. adakah dengan cover model lepas 1 september 2011 masalah ini akan selesai?? to be fair model terdahulu pon kene diambil kira.. kalau tidak pengguna di malaysia pasti akan boikot model proton kerana cost down dan value engineering yang dibuat bagi mengurangkan FOB kereta dan meningkatkan untung PROTON lebih memberi beban kepada pengguna.. cuba jadi kita contoh HONDA dan TOYOTA... dia akan tarik semula model lama pernah kuar yang bermasalah siap percuma lagi.. Customer 1ST baru bussiness boleh maju fikirkanlah wahai sahabat di PROTON.. belajar dengan company berpengalaman dr jepun dan korea.. tak guna kita guna facilities di korea untuk rnd model baru tp customer services kita masih tertinggal.

toya

promosi ni hanya sesuai utk sykt kereta berumur 2 tahun. C'mon proton, korg dh lebih 20 thn!! Sepatutnya proton MESTI janjikan lebih dari power window tu..hehe

Suhaimi

Pengalaman saya, power window pada kereta Proton tidak perlu terus dibaiki. Kerana selepas beberapa hari ia akan baik sendiri. Ini pengalaman sebenar saya 2-3 kali.

Mahadi Abu Bakar

Saya dah pakai 4 jenis model kereta proton.. tetapi yang boleh dikatakan memuaskan sikit kualitinya adalah model ISWARA. yang paling teruk WAJA dan BLM.. dah lah kuat telan minyak.Saya sokong pendapat Rizal perlu di nilai semula vendor yang membekalkan kompenen terutamanya tingkap.. kualiti diutamakan baru kesetiaan pengguna meningkat.

Rosli

Saya beli Proton Waja tahun 2005, Power window dah tukar 3 kali, dan sekarang rosak lagi... sekali tukar kat Proton kena RM400, 3 kali dah melayang RM1200. siapa mau jawab?? "sendiri mau ingat la" Rakyat kena ada rasa patriotik suruh pakai jenama produk malaysia tapi syarikat tak perihatin langsung. Cuma bila CEO baru Proton Datuk Seri Syed ada innovatif.

Muhammad Aiman

1- banyak Gen2 di workshop yang mengalami masalah minyak pelincir kering selepas 5-6tahun
2- masalah 'alarm'. Central locking adik saya rosak pada minggu kedua selepas membeli satria neo cps. Central locking rakan saya yang memiliki Gen2 juga mengalami masalah serupa.
3- inspira rakan saya mengalami masalah sistem suspension berbunyi pada hari ke-3 membelinya.
4- emblem saga jiran saya tercabut dalam masa setahun, penutup minyak tidak berfungsi pada tahun kedua, bateri kereta perlu ditukar setiap tahun sehingga baru-baru ini kedai aksesori kereta membuat sedikit modifikasi. Kata kedai tersebut, perkara itu adalah normal untuk saga.

--selepas mendengar cerita-cerita benar ini, saya trauma untuk membeli kereta proton. Dan saya sangat faham kenapa jualan myvi jauh lebih tinggi berbanding persona walaupun harganya hampir sama tetapi enjin dan saiz myvi jauh lebih kecil. Kami sebagai pengguna amat kesal kerana harga kereta proton tidaklah murah tetapi kualitinya sangat memalukan berbanding perodua. Harap proton dapat ambil tindakan segera--

adly

syabas... usaha baik utk mengekalkan mutu perlu jika mahu maju dan terus maju...

hazwan

bukan tingkap sahaja..kalau boleh enjin sekali..sy dulu pakai saga blm.2tahun pakai dah mcm2 problem..IAFM la..break jem la enjin mcm lori la..water pump bocor la..baru 2taun pakai tue..kalau dah 9tahun xtau apa lah..kalau anda kepusat service proton jgn ckp "saya rasa benda nie rosak sbb tue jadi mcm nie"..sbb mekenik proton lagi tauuuuuuuuuuu...skrng pakai perodua tiada lagi masalah

Sofia Safian

Nasib2 pakai kareta Proton dulu kawan pakai
Iswara Kebal JHL 4827 8 kali rosak baru sekarang Proton terfikir nak baiki kesilapan kenapa baru sekarang: HANTAR VENDOR DAN STAF MEKANIK KE KOREAN MACAM KIA WALAUPUN SPARPATE MAHAL PUSAT HATI MEMAKAI JUGA TOYOTA KAWAN DAH PAKAI 5 TAHUN POWER MASIH BAIK MACAM BARU2 BELI DULU TAK ADALAH NAK BUKAT TINGKAP BILA SAMPAI TOL: HARAP PROTON LEBIH BAIK NAK SAMPAI WAWASAN 2020 JGN KERETA MALAYSIA HANYA GAH DIASIA SAHAJA...

Shukri

tolong fikirkan juga masalah power window bagi proton yg lama juga terutama waja.. byk jugA MODALNYA NAK TUKAR YG BARU...tingkap sy sebelah depan dua2 dah rosak.... kut2 kita blh dpn ganti yg baru dr proton juga.. rosaknya bkn sbb kita ttp mungkin motor yg lama tu kurang berkualiti...

misbahuddin kusnin

harga kereta mahal harga minyak apatah lg kalau kualiti bagus mahal mcm mec bmw pun rakyat beli sendiri mau ingat laa

Shukri

tolong fikirkan juga masalah power window bagi proton yg lama juga terutama waja.. byk jugA MODALNYA NAK TUKAR YG BARU...tingkap sy sebelah depan dua2 dah rosak.... kut2 kita blh dpn ganti yg baru dr proton juga.. rosaknya bkn sbb kita ttp mungkin motor yg lama tu kurang berkualiti...

matdie

Memangla free tapi,,Pastikan masa menunggu alat ganti tak terlalu lama,,sampai 6 bulan baru dapat,,

azim

Proton should solve this problem decades ago. They are far behind in term of quality control compared to perodua.

waja campro

last week baru je tukar 1 set motor power window waja campro kene rm231... kt eon services.. lari budget beb... naper motor xtahan lama ye??? vendor problem atau cost down atau value engineering atau monthly maintainance tak betul??? motor boleh jalan tp tersekat sekat... so tingkap boleh buka half je.. dah la masa ujan huhuhu

kamal.alrahman

saya pernah menggunakan saga, wira dan perdana sebelum tahun 2005. Saya tiada pilihan melainkan membeli kereta proton kerana pendapatan saya kecil, walaupun proton banyak masalah. Kesimpulannya, perubahan proton sangat ketara di bawah pimpinan Tuan Syed Zainal. Beliau telah meletakkan dirinya sebagai seorang pengguna proton. Prinsipnya tidaklah sukar sangat, bila ada komplin, bertindak dan perbetulkanlah dengan segera. Syabas Tuan Syed

Ahmad Zahiri A. Kadir

PROTON - Power window
Rosak
Ohhh.....
Tidak......
Oh.....
Noooo....

Sham

bagaimana dengan pengguna kereta Proton yang lama yang perlu menanggung masalah yang telah diakui sendiri oleh Proton. Apakah tindakan Proton kepada kami.. kerana kami terpaksa menanggung kerosakkan kerana ketidakupayaan Proton menyediakan peralatan yang baik..

zmie

Bila membaca berita ini, terasa lucu pun ada.Saya mengalami masalah dengan tingkap proton wira lalu menghantarnya ke pusat service proton Sg Besi.Nak tau apa yang penyelia mereka katakan pada saya? "Kereta Porsche pun macam ni juga".Bagi saya, tak tau samada ianya betul atau tidak kerana saya tidak pernah memandu kenderaan jenama Porsche.Sepatutnya mereka melatih kakitangan mereka (semua peringkat) dengan lebih baik bagaimana cara untuk berhubung dengan orangramai kakitangan mereka membawa imej Proton.

azim

Proton should solve this problem decades ago. They are far behind in term of quality control compared to perodua.

roslan abd rashid

tahniah atas rasa tanggungjawab yang diberikan,proton terbaikkk..

rohana bt. taib.

baguslah kalau pihak proton peka dengan benda begini. nanti pengguna bolih yakin untuk beli kereta malaysia.

putera.salju

baguslah klu sudah ada kesedaran. tentang masalah penguna, kereta saya baru 5th guna sudah ada berbagai masalah, tingkap bonet dan sebagainya.. padahal kalu nk di katakan salah pengunaan mungkin tidak ,sebab pemandu yg paling cermat sayalah orangnya.. proton tolong ambil perhatian dlm hal ini..semoga peroton lebih maju jaya di masa hadapan..tq.

skakoi

PowerWindow Rosak Oh Tidak Oh No - PROTON

Rizal

Sikap Proton sendiri adalah penyebab pengguna hilang keyakinan terhadap Proton. Walaupun model baru tetapi masih banyak lagi masalah selain dari "power window". Contohnya baru2 ini kawan saya yg menggunakan Saga BLM Manual tak sampai setahun menghadapi masalah "batang gear terkulai". Bila dibawa ke pusat servis proton Sg.Nibong P.Pinang, mereka cakap disebabkan oleh spring yg memegang batang gear tersebut perlu ditukar tetapi dia perlu membayar harga spring tersebut dengan alasan "wear and tear". Ini memang tak masuk akal dan tidak bertanggungjawab sedangkan masih dlm warranty dan komponen tersebut berada dibahagian dalam dan tidak terdedah langsung kepada pengguna untuk membuat kerosakan. Kereta kancil saya yg sudah 10 tahun pun tak pernah ada masalah bodoh sebegitu.

Tukar sahaja vendor atau supplier yg gagal supply komponen yg berkualiti. Audit supplier dgn lebih ketat. Jangan bila audit tengok dokumen lebih kurang lepas tu pergi makan besar supplier belanja. Hancur masa depan Proton kalau benda sebegini berterusan.

MOHD ZAIN BIN ASDAIN

Satu usaha yang baik dari proton, Tahniah! Saya memiliki kereta Proton Gen2 keluaran Disember 2006, pernah sekali anak kecil saya mengeluarkan kepala di tingkap sebelah kiri semasa kereta 'parking', tiba-tiba anak saya seorang menekan suis tingkap kuasa untuk menaikkan cermin tersebut, tetapi bila suis ditekan untuk menurunkan cermin tersebut, ia gagal berfungsi dengan baik, nasib baik anak kecil saya tidak mengalami kecederaan dalam kejadian tersebut, mujurlah selepas beberapa kali cuba menurunkan cermin tersebut, ia berjaya diturunkan.

el hafeez

Kenapa baru sekarang?

norhamidah

bru je repair tingkap kereta kena rm380...abis bajet lari

azim pahang

nampaknya kereta persona sy boleh pergi dgn lebih jauh lgi tanpa masalah..trima kasih proton...terus maju..

Full content generated by Get Full RSS.

Raja Alias

G. Musang

J. Bahru

Terengganu

A. Setar