{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

felda chini - Google Blog Search

Posted by Tanpa Nama

felda chini - Google Blog Search


Blog Felda: <b>felda chini</b> - Google Blog Search

Posted: 01 Feb 2012 12:00 AM PST

Sejak tahun 1994, Felda Chini 3 menjadi alamat tempat tinggal aku setelah berpindah balik dari gugusan Felda Sahabat, Lahad Datu, Sabah. Maknanya, dah 17 tahun aku menjadi warga tumpang di negeri Pahang ni.

Dan tanggal 30 Oktober 2011, menjadi saksi secara rasminya aku dan famili aku berpindah keluar dari Felda Chini 3. Perasaan usah nak kata la, memang bercampur-baur bagai. Ye lah, dah 17 tahun aku tinggal di sini. Terkenang pulak pengalaman aku balik dari asrama di Bandar Penawar, Kota Tinggi masa bersekolah dulu, bermotorsikal masa zaman universiti dulu, dan seterusnya berkereta bila dah bekerja ni.

Ya, inilah tempat tinggal aku selama 17 tahun ni. Kuarters kakitangan Felda je pun. Bukanlah rumah taman mahupun banglo yang tersergam indah pun. Ehh, ini pun kira OK apa dari takde tempat berteduh langsung. Kurang-kurang aku sedar la jugak asal usul aku. Heh.

Seawal jam 8.00 pagi lagi, lori treler ni dah standby depan rumah aku untuk sesi loading barang dari rumah. Nasib baik jugak ramai jiran tetangga yang datang membantu, jadinya cepat la proses nak loading tu. Menjelang pukul 11.00, lori treler dah bergerak keluar dari laman rumah.

Sampai di kampung aku di Jasin, Melaka, sesi unloading pulak bermula. Kali ni, mak sedara, pak sedara, sepupu, anak buah semua turut sama membantu. Pun cepat jugak prosesnya walaupun banyak betul barang yang nak di'unload'kan. Ye lah, satu rumah punya barang, maunya tak banyak.

Lepas selesai sesi menunggah, sesi menjamu selera dengan aiskrim pulak. Yang paling suka tentulah budak-budak. Tapi yang tua-tua pun layan semacam je. Bila lagi kan? Hehe.

Nasib baik jugak aku apply cuti dua hari (Isnin dan Selasa). Kalau tak, mana nak kemas barang yang bersepah macam gambar atas tu? Itupun tak habis kemas betul lagi tu. Sebabnya inipun perpindahan transit je sementara menanti rumah betul siap. Timing lari, so terpaksa la menumpang barang di rumah atuk sendiri dulu. Takpe kan tok? Hehe.

Selamat tinggal Felda Chini 3. Entah bila la aku nak jejakkan kaki ke sana lagi. Terasa janggal pulak nak balik kampung ni jadi dekat. Dulu kalau tak drive 4-5 jam, memang tak sah. Ini 2 jam drive dah sampai.

Yang pasti, kenangan di Felda Chini 3 akan tersimpan kemas dalam kotak memori aku.

Full content generated by Get Full RSS.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat