{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Selatan

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Selatan


Rakyat perlu ubah cara berfikir

Posted: 30 Aug 2013 12:40 PM PDT

Oleh KHAIRUL NAJIB ASARULAH KHAN
utusanN9@utusan.com.my

TELOK KEMANG 30 Ogos - Masyarakat perlu mengubah cara berfikir dan berani ke hadapan untuk melonjak prestasi daripada biasa kepada luar biasa.

Menteri Besar, Datuk Seri Mohamad Hasan memberitahu, masyarakat pada hari ini terlalu selesa dengan apa juga kejayaan yang telah dicapai, tanpa ada usaha untuk melonjakkannya agar menjadi bertambah baik atau mencipta kecemerlangan tertinggi.

''Hal ini perlu dielakkan jika kita mahu melihat kejayaan itu dicipta dari semasa ke semasa. Jangan pula merasa yakin dengan apa yang sudah diperoleh kerana di sekeliling kita, 'perlumbaan' mencipta kejayaan sentiasa berlaku," katanya di Port Dickson dekat sini semalam.

Justeru kata beliau, biarpun ketika mengejar kejayaan itu berlaku kegagalan, itu bukan sesuatu yang perlu ditakuti, sebaliknya adalah proses kematangan dalam kehidupan.

''Kita harus berani berhadapan kegagalan dalam hidup dan dari situ kita bangun untuk membina kehidupan yang lebih baik. Jangan takut kerana itu adalah proses kematangan," tegas beliau.

Mohamad yang ditemui selepas majlis anugerah kokurikulum dan hal ehwal murid terbilang di Glory Beach Resort, Port Dickson, semalam juga berkata, dalam konteks pendidikan pula kejayaan itu hendaklah diasaskan dari awal persekolahan.

''Idea dan perancangan hendaklah mencakupi semua pelajar, begitu juga dalam aspek kurikulum atau kokurikulum. Perkara ini hendaklah berlaku sama rata, malah kesemuanya dibuat dengan bersungguh-sungguh seawal pelajar itu mendaftar masuk ke setiap sekolah," ujarnya.

Nasihat Mohamad lagi, pelajar janganlah cepat merasa putus asa jika tidak berjaya dalam pelajaran mahupun pada peperiksaan peringkat kebangsaan kerana masih banyak cabang pendidikan yang perlu diteroka bagi maksud tersebut.

''Kita tidak pernah melihat kegagalan dalam peperiksaan kebangsaan itu boleh menyebabkan seseorang gagal dalam kehidupan. Sebaliknya ramai yang berjaya, biarpun gagal sebelum ini kerana perubahan sikap yang ketara, mahu berjaya dan lebih bertanggungjawab," katanya.

Beliau juga mengingatkan pelajar supaya berfikiran kreatif dan sentiasa melihat prestasi itu sebagai cabaran untuk membina masa hadapan yang cemerlang.

''Sifat rendah diri kadang kala boleh merosakkan kehidupan. Kita harus berbangga dengan apa juga yang ada dalam diri kita kerana itu adalah motivasi paling hebat untuk mencipta sejarah kehidupan," ujar Mohamad lagi.

Utusan Malaysia meriahkan sambutan ambang merdeka SKRCB

Posted: 30 Aug 2013 12:40 PM PDT

MURID Sekolah Kebangsaan Ramuan China Besar bersemangat menyanyikan lagu patriotik sambil mengibarkan Jalur Gemilang sempena program sambutan Ambang Merdeka di sekolah itu di Masjid Tanah, Melaka, semalam.

ALOR GAJAH 30 Ogos - Akhbar Utusan Malaysia meriahkan sambutan ambang merdeka Sekolah Kebangsaan Ramuan China Besar (SKRCB) dengan menganjurkan pertandingan mewarna kemerdekaan kepada seluruh murid sekolah berkenaan.

Program yang turut diserikan dengan nyanyian lagu-lagu patriotik dan persembahan puisi itu menceriakan 248 murid dari tahun satu hingga enam termasuk murid prasekolah dan juga warga pendidik sekolah berkenaan.

Guru Besar SRKCB, Pouziah Ghani berkata, program sempena bulan kemerdekaan itu dijalankan pada setiap tahun dan kali ini lebih meriah dengan kerjasama pihak Utusan Malaysia.

Menurutnya, antara objektif program itu adalah bagi mendidik warga sekolah agar menghormati dan menghargai Jalur Gemilang sebagai simbol kedaulatan negara ini.

"Melalui program seumpama ini, selain dapat menanam semangat patriotik dalam diri murid-murid, mereka juga dihiburkan dengan persembahan nyanyian dan puisi yang secara tidak langsung dapat mencungkil bakat terpendam mereka.

"Pada program ini, pihak sekolah turut menyelitkan cerita-cerita sejarah dan informasi tentang perjuangan menuntut kemerdekaan supaya murid-murid faham dan lebih menghargai nikmat kemerdekaan yang dikecapi," katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui dalam program berkenaan di SKRCB, Masjid Tanah di sini hari ini.

Yang turut hadir Guru Penolong Kanan Hal Ehwal Murid SKRCB, Suhaimi Jantan dan Eksekutif Pemasaran Utusan Malaysia Cawangan Melaka, Azmi Adnan.

Pertandingan mewarna kemerdekaan yang dikelolakan pihak Utusan Malaysia itu menawarkan hadiah berupa hamper, selain sumbangan akhbar Utusan Malaysia dan majalah terbitan Kumpulan Utusan kepada seluruh warga sekolah.

Usaha pastikan rakyat kibar Jalur Gemilang diperkasa

Posted: 30 Aug 2013 12:40 PM PDT

NOOREZRIN Mahmod (berdiri depan tiga kanan) bersama peserta konvoi dan penduduk Kampung Baru Rompin ketika Kempen kibar Jalur Gemilang di Jempol, Negeri Sembilan, semalam.

JEMPOL 30 Ogos - Pejabat Penerangan Daerah Jempol mengadakan Kempen Kibar Jalur Gemilang dengan harapan semangat kemerdekaan itu dapat terus ditanam pada sambutan Hari Kemerdekaan Ke-56 esok.

Pegawai Penerangan daerah, Noorezrin Mahmod menjelaskan, dalam kempen ini pihaknya telah melibatkan 15 pelajar dari Kolej Komuniti Jempol.

''Pada hari ini kita dengan kerjasama Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Jempol, telah berkonvoi membawa bendera sejauh 60 kilometer. Konvoi yang bermula di Bandar Seri Jempol itu berhenti di beberapa kawasan seperti pekan Bahau, Rompin dan Kampung Baru Rompin dekat Jeram Padang.

''Di setiap perhentian, kita akan menemui orang awam dan memberikan Jalur Gemilang di premis perniagaan," jelasnya ketika ditemui Utusan Malaysia dalam konvoi tersebut di sini hari ini.

Katanya lagi, pihaknya sedar bahawa kesedaran rakyat untuk mengibarkan Jalur Gemilang semakin berkurangan.

''Kita mengambil inisiatif untuk mengedarkan bendera secara percuma dan berharap mereka mengibarkannya," katanya.

Noorezrin turut memberitahu pihaknya memilih pelajar kolej sebagai peserta kerana mahu menyemai sikap sayangkan Jalur Gemilang dalam diri remaja tersebut.

''Mereka ini antara golongan penentu masa hadapan negara dan aktiviti begini amat baik untuk disertai. Mereka bukan sekadar berkonvoi membawa motosikal tetapi perlu mengedarkan bendera kepada orang awam.

''Ini mampu menyemarakkan erti kemerdekaan, selain memupuk semangat patriotik secara menyeluruh dalam kalangan golongan remaja," ujar Noorezrin.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat