{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Sukan

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Sukan


Malaysia kempunan lagi

Posted: 30 Aug 2013 12:40 PM PDT

Oleh ZAZALI JAMIAN
sukan@utusan.com.my

Pemain India meraikan kejayaan melayakkan diri ke perlawanan akhir Piala Asia selepas mengecewakan Malaysia 2-0 pada separuh akhir di Stadium Hoki Sultan Azlan Shah, Ipoh, semalam. - UTUSAN/Hafiz Johari

IPOH - Kecewa gagal membawa Malaysia melangkah ke final Piala Asia pertama dalam tempoh 31 tahun, jurulatih hoki kebangsaan, Paul Revington berjanji akan membantu pasukan negara mengulangi pencapaian terbaik, tempat ketiga esok.

Semalam, impian Malaysia untuk menamatkan penantian 31 tahun tanpa kejuaraan Piala Asia berkubur selepas tewas kepada India 0-2 dalam aksi separuh akhir di Stadium Hoki Sultan Azlan Shah, Ipoh.

Malah kekalahan tersebut menyebabkan skuad kebangsaan terkilan untuk menghadiahkan gelaran Piala Asia buat penghormatan ke atas mendiang Chua Boon Huat dan hadiah ketika sambutan Hari Kemerdekaan Malaysia yang ke-56 hari ini.

Kekalahan tersebut juga menyebabkan Malaysia terpaksa melupakan impian untuk beraksi di pentas akhir esok menentang Korea Selatan yang meraih kemenangan 2-1 ke atas Pakistan dalam aksi separuh akhir.

"Saya sangat kecewa dengan kegagalan ini, namun saya janji akan membawa pasukan ini untuk cuba menamatkan kempen di tangga ketiga," kata Revington.

Pada perlawanan semalam Malaysia tidak berupaya mengekang asakan India terutama pada separuh masa pertama, selepas lawan mendahului minit kelapan menerusi pukulan sudut penalti yang dimanfaatkan dengan baik oleh pakarnya Volkkaliga Ramachandra Raghunath.

Bermula babak kedua, skuad kebangsaan mula mengatur serangan dengan baik dan hampir memperoleh jaringan pada minit ke-47 menerusi pukulan sudut penalti namun tolakan bola daripada Muhammad Razie Abd. Rahim tersasar sedikit dari gawang India.

Malah pada minit ke-58 Malaysia turut memperoleh peluang mendapatkan jaringan dalam kawasan D menerusi Izwan Firdaus Ahmad Tajuddin tetapi gagal dimanfaatkan dengan baik.

Kelemahan benteng pertahanan negara membuka peluang buat India menambah jaringan kedua menerusi gol padang daripada Mandeep Singh pada minit ke-60.

Malaysia kini akan menentang Pakistan dalam aksi perebutan tempat ketiga, esok. Pencapaian terbaik kita adalah menghuni tangga ketiga pada 2007.

Sementara itu, kekalahan Pakistan ke atas Korea menjadi sejarah terburuk buat pasukan kedua terbaik Asia itu berikutan gagal untuk melepasi kelayakan ke Piala Dunia 2014 di Belanda.

Sejak Piala Dunia diperkenalkan pada 1971 Pakistan, pasukan paling banyak memenangi gelaran utama dunia itu dengan empat kali gelaran tidak pernah terlepas menyertainya.

Mengikut sistem baharu kelayakan Piala Dunia Persekutuan Hoki Antarabangsa (FIH), Pakistan kini tidak berpeluang menyertai kejohanan utama dunia itu.

Dalam pada itu, pada aksi klasifikasi tempat kelima hingga kelapan, semalam menyaksikan Jepun berjaya menundukkan Bangladesh dengan keputusan 3-0 .

Turut meraih kemenangan dalam aksi sama Oman yang menewaskan Taiwan menerusi pukulan penalti selepas kedua-dua pasukan terikat 2-2 ketika tamat 70 minit perlawanan.

Hari ini, Jepun dijadual menentang Oman pada aksi perebutan tempat kelima dan enam manakala Bangladesh akan menentang Taiwan untuk tempat ketujuh dan lapan.

Saya sanggup bayar pengadil profesional - TMJ

Posted: 30 Aug 2013 12:40 PM PDT

Tunku Ismail Sultan Ibrahim

JOHOR BAHRU - Presiden Bola Sepak Negeri Johor (PBNJ), Tunku Ismail Sultan Ibrahim menyuarakan kesanggupan beliau untuk membelanjakan wang sendiri bagi membayar khidmat pengadil profesional yang mengadili perlawanan Liga Malaysia (Liga M) seandainya Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) tidak mampu membiayai gaji mereka.

Tunku Mahkota Johor itu berkata demikian semata-mata mahu meningkatkan mutu pengadilan perlawanan Liga M yang dilihat terlalu lemah berpunca sama ada daripada aspek pengetahuan pengadil sedia ada ataupun dibelenggu masalah rasuah.

"Isu pengadil berat sebelah ini bukan perkara baru, malah saya sering ulang dan akan sentiasa mengulanginya selagi FAM tidak mengambil langkah-langkah serius mengatasinya.

"Ia bukan satu masalah yang tidak boleh diselesaikan tetapi apabila wujud sifat tidak amanah oleh individu dalaman yang tidak bertanggungjawab, ia sekali gus mampu menghancurkan masa depan arena bola sepak tempatan," katanya dalam satu sidang akhbar di Istana Bukit Pelangi, di sini semalam.

Tambah beliau, FAM tidak seharusnya cepat melatah dengan menghukum persatuan bola sepak negeri sewenang-wenangnya, sebaliknya 'bersihkan' dahulu masalah yang wujud dari sudut aspek pengurusan dan pentadbiran bola sepak negara.

"Tanda-tanda berlakunya gejala rasuah dan mengatur perlawanan dalam bola sepak di negara ini sudah ada, namun sehingga kini tiada sebarang tindakan diambil," katanya.

Pada masa yang sama, beliau juga mempersoalkan dolak-dalih FAM yang sebelum ini mengatakan pernah membalas aduan rasmi yang telah dibuat oleh PBNJ, sedangkan perkara itu tidak pernah berlaku.

Katanya, PBNJ tidak pernah menerima sebarang maklum balas secara bertulis daripada FAM terhadap laporan yang dihantar kepada mereka video serta gambar.

"Kalau pegawai FAM tidak mahu buat kerja atas laporan yang telah dibuat, sila letak jawatan dan biarkan ia diisi oleh individu lain yang lebih layak.

"Kualiti permainan oleh pemain semakin meningkat tetapi sayangnya ia dicacatkan pula mutu pengadilan yang tidak memuaskan," tambahnya.

Sementara itu, mengulas mengenai video yang merakamkan tindakannya memarahi seorang pengadil baru-baru ini, beliau berkata ia hanyalah satu tuduhan semata-mata.

Sebaliknya, menurut Tunku Ismail, beliau hanya mahukan penjelasan daripada pengadil terbabit yang pada pandangannya membuat keputusan salah ketika mengadili perlawanan antara Johor Darul Takzim dan Felda United, baru-baru ini.

"Saya bukan memarahi pengadil itu. Cuma saya mahukan jawapan atas beberapa keputusan pengadil itu yang saya yakin ia tidak patut dikenakan terhadap pasukan Harimau Selatan.

"Sampai sekarang saya menunggu jawapan yang sewajarnya dan tiada siapa pun yang boleh menjawabnya," katanya.

Justeru, beliau mahu FAM lebih tegas dalam menyatakan pendirian mereka dan bertindak segera terhadap laporan yang telah dibuat.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat