{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Berita Harian: MukaDepan

Posted by Tanpa Nama

Berita Harian: MukaDepan


Diberhenti kerja dapat RM3,600

Posted: 29 Jun 2012 12:27 PM PDT

MukaDepan

Bekas pekerja diberi elaun sara hidup RM600 selama enam bulan

KUALA LUMPUR: Kerajaan bersetuju mewujudkan Tabung Kebajikan Pekerja dengan peruntukan awal RM80 juta untuk membiayai sara hidup pekerja yang diberhentikan.

Apabila dilaksanakan, pekerja yang diberhentikan akan diberi elaunbulanan RM600 selama enam bulan untuk sara hidup sementara mencari pekerjaan baru.

Tabung itu adalah bantuan kebajikan sementara sehingga Skim Insurans Pengangguran dapat dilaksanakan. Mengikut statistik Kementerian Sumber Manusia yang dibentangkan pada mesyuarat itu, seramai 8,400 pekerja diberhentikan kerja setakat ini. - Datuk Seri Dr S Subramaniam, Menteri Sumber Manusia


Bagaimanapun, pekerja yang diberhentikan kerja kerana masalah disiplin atau berhenti melalui skim pemberhentian sukarela (VSS), tidak layak memohon elaun berkenaan. Menurut sumber, tabung itu adalah bantuan kebajikan sementara bagi membantu pekerja yang diberhentikan sehingga kerajaan melaksanakan Skim Insurans Pengangguran yang kini di peringkat kajian.

Katanya, perkara itu dibincangkan dalam Mesyuarat Berkaitan Tabung Bantuan Kehilangan Pekerjaan oleh Kementerian Sumber Manusia bersama kepemimpinan Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC), di Putrajaya semalam.

"Tabung itu adalah bantuan kebajikan sementara sehingga Skim Insurans Pengangguran dapat dilaksanakan. Mengikut statistik Kementerian Sumber Manusia yang dibentangkan pada mesyuarat itu, seramai 8,400 pekerja diberhentikan kerja setakat ini," katanya kepada Berita Harian semalam.
Selasa lalu, Menteri Sumber Manusia, Datuk Seri Dr S Subramaniam, berkata pihaknya sedang mengkaji mewujudkan satu mekanisme bagi membela nasib pekerja diberhentikan, termasuk bantuan kewangan sementara dalam tempoh pengangguran seperti amalan negara maju.

Subramaniam berkata, antara aspek dikaji adalah dari segi perundangan yang menjurus kepada melindungi pekerja dan bukan mempertahankan pekerjaan mereka.

Sumber itu berkata, pemberian elaun bulanan akan dikendalikan Pertubuhan Keselamatan Sosial (PERKESO) dan MTUC secara dasarnya bersetuju dengan kewujudan tabung berkenaan.

MTUC juga dikatakan akan membincangkan secara terperinci mekanisme pelaksanaan serta syarat tambahan lain sebelum kembali bermesyuarat dengan kementerian.

Selain itu, kementerian difahamkan akan menghantar satu memorandum mengenai tabung itu kepada Jemaah Menteri sebelum keputusan susulan dibuat, antaranya tarikh pelaksanaan.

Komen Anda

Terima kasih diatas penyertaan anda. Berita Harian berhak untuk tidak memaparkan sebarang komen yang menyentuh isu-isu sensitif dan yang berbentuk iklan komersial. Alamat IP anda akan direkodkan dan mungkin digunakan untuk menghalang penghantaran komen seterusnya jika melanggar peraturan yang ditetapkan.

Senarai komen

khaled

mana satu RM3,600 ke RM600

Jusmy Akula

Salam 1Malaysia,
Anak2 muda sekarang ramai sangat yang memilih kerja, lebih kecewa lagi mengharapkan gaji yang tidak setimpal dengan bidang tugas yang bakal diberikan. Datang kerja lewat, balik pula awal. Bila disuruh overtime sekejap, mulalah nak berkira, nak elaun lah, nak cuti lah...Ingatlah wahai anak2 muda, tidak ada jalan mudah untuk berjaya dalam hidup. Tempuhilah segala dugaan yang mendatang dengan hati yang tabah. Sekadar luahan pendapat. Sekian...

zackmnr

Inibukti kerajaan perihatin dengan rakyat

EFFENDI BIN AWANG

jangan lah tutup periuk nasi kami...sy merayu kpd kerajaan memudahkan anak muda bekerja kerajaan....x kira keje ape pn...janji keje kerajaan..kesian kn anak kami


Pelajar kita pelari obor Olimpik

Posted: 29 Jun 2012 12:24 PM PDT

MukaDepan

AHMAD Aiman membawa obor Sukan Olimpik 2012 di Nottingham, semalam.

AHMAD Aiman membawa obor Sukan Olimpik 2012 di Nottingham, semalam.

NOTTINGHAM: Semalam adalah hari bersejarah bagi Ahmad Aiman Asmayatim, pelajar Tingkatan Empat Sekolah Tuanku Abdul Rahman (STAR) Ipoh, ketika menyambut obor dalam larian obor Sukan Olimpik 2012 di sini.

Dia antara 20 anak muda dari 20 negara yang dipilih dalam larian berkenaan dengan kumpulannya adalah yang kedua membuat larian di sepanjang jalan di Nottingham menuju pusat bandar.

Orang ramai berkumpul di sepanjang jalan memberi tepukan dan sorakan dalam suasana karnival serta berakhir dengan persembahan di pusat bandar ini. Kumpulan Aiman termasuk wakil dari Pakistan, Azerbaijan, Zambia dan Brazil.

Saya tak pernah bayangkan akan terbabit dalam acara Olimpik ini. - Ahmad Aiman Asmayatim, Pelajar Sekolah Tuanku Abdul Rahman


"Perasaan seronok, tak tahu apa nak kata. Seperti sudah berada di puncak. Saya tak pernah bayangkan akan terbabit dalam acara Olimpik ini," kata Aiman selepas larian itu.

Aiman, 16, dipilih sebagai pembawa obor Olimpik menerusi Program International Inspiration berikutan pembabitan aktifnya dalam program kepemimpinan sukan di sekolah.

Namun, tidak mudah baginya untuk menjadi pelari pembawa obor. Dia terpaksa melalui beberapa peringkat tapisan dan ditemuduga oleh British Council, di Malaysia sebelum dipilih.
Teing Tai Chee, guru Sekolah Menengah (J) Kebangsaan Shing Chung yang menjadi pengiring Aiman, berkata sifat kepemimpinan pelajar itu memang terserlah, bijak berkomunikasi serta kelihatan sangat matang.

Aiman yang bercita-cita menjadi penyiasat adalah penolong kapten pasukan bahas Bahasa Melayu sekolahnya. Dia mempunyai cara pemikiran kritikal dan analitikal yang membantu kejayaan pasukannya.

Aiman akan pulang membawa seribu kenangan yang akan memberi dorongan kepadanya untuk terbabit dalam aktiviti memupuk perpaduan antara kaum di seluruh dunia.
"Saya tak tahu apa perasaan ibu bapa, tetapi nenek kata saya membanggakan keluarga dengan pembabitan dalam Olimpik ini," katanya.

Walaupun Aiman hanya akan mengikuti acara Olimpik menerusi televisyen, dia mendoakan kejayaan atlit Malaysia kelak. "Berjuanglah bersungguh-sungguh demi negara dan harap kita bawa balik pingat tahun ini," katanya yang berlepas pulang, malam tadi.


Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat