{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Kosmo Online - Varia

Posted by Tanpa Nama

Kosmo Online - Varia


Pentas akhir cabaran Daisy

Posted:

Pentas akhir cabaran Daisy

Oleh SUHANA VERU

PARA peserta final mendapat tunjuk ajar dalam bengkel khas bersama Chef Liza Khamis lalu.


SERAMAI 12 finalis bagi kategori biskut dan kek Cabaran Daisy Sehebat Chef 2012 telah bersedia untuk menghadapi persaingan peringkat akhir yang akan berlangsung di pusat beli-belah AEON AU2, Setiawangsa, Kuala Lumpur esok.

Seorang peserta kategori kek, Zurinah Sahari, 41, berkata, dia telah melakukan persiapan rapi bagi meraih markah sebanyak mungkin dalam pertandingan kali ini.

Menurut ibu kepada lima orang anak itu, dia telah mencuba memasak kek beberapa kali untuk mendapatkan hasil yang terbaik bagi memenuhi kehendak pihak juri yang menuntut kek gebu, lembap dan lembut dengan menggunakan minyak Daisy.

Berbicara lanjut mengenai persediaannya, wanita yang berasal dari Bandar Baru Salak Tinggi, Selangor itu mengakui berhadapan dengan cabaran yang agak mencabar memandangkan kek yang dihasilkan itu perlu diperbuat daripada minyak Daisy berbanding mentega.

"Menghasilkan kek badam lemon dengan menggunakan minyak agak mencabar, namun selepas membuat beberapa kali saya akhirnya berjaya menghasilkan kek yang terbaik," katanya yang sebelum itu menjuarai Cabaran Daisy Sehebat Chef 2012 Zon Tengah.

Juara peringkat akhir Cabaran Daisy Sehebat Chef 2012 nanti bakal membawa pulang wang tunai berjumlah RM5,000 serta barangan Corningware dan Corelle bernilai RM5,000.

Naib juara pula bakal meraih RM3,000 serta barangan Corningware dan Corelle bernilai RM3,000, manakala pemenang ketiga memenangi wang tunai serta barangan Corningware dan Corelle masing-masing bernilai RM2,000.

Pasangan kembar

Bagi pasangan kembar, Zurliyanti dan Zurliyani Mohd. Abdul Aziz, 36, yang masing-masing menyertai kategori kek dan biskut selepas menjuarai cabaran di Zon Utara, mereka juga telah membuat persiapan secara bersama-sama.

Zurliyanti

yang akan mempertaruhkan biskut sanggul mak dara berkata, dia bersama kembarnya berkongsi maklumat bersama-sama untuk mendapatkan hasil yang terbaik.

"Kami akan memasak dan akan merasai hidangan masing-masing serta memberi komen yang jujur. Sekiranya, saya melihat dekorasinya tidak menarik, saya akan memaklumkan kepadanya supaya dia boleh membuat penambahbaikan," ujarnya.

Menyentuh mengenai persiapannya sendiri, Zurliyani mengakui dia hanya menggunakan warna-warna yang terang untuk menunjukkan suasana Hari Raya Aidilfitri.

Dalam pada itu, pelbagai program telah disusun sepanjang program tersebut berlangsung.

Antaranya, pertandingan teka minyak jagung anjuran Kosmo!, jualan promosi Daisy, promosi Corningware dan Corelle dan pertandingan menghias kek cawan.

Selain itu, para pengunjung turut berpeluang mendapatkan minyak jagung Daisy 500 gram (g) secara percuma dengan hanya menukarkan dua kepala akhbar Kosmo! di kaunter gerai yang akan dibuka dari pukul 10.30 pagi.

Selain pertandingan kek dan biskut, orang ramai berpeluang menyaksikan demonstrasi Chef Liza Zainol membuat biskut kacang Daisy dan kek gulung Daisy.

Lebih menarik lagi, orang ramai berpeluang menyaksikan persembahan artis seperti juara Mentor musim ketiga, Black, Dayang Nurfaezah dan Azlan dari kumpulan Typewriter.

Sementara itu, Chef Liza pula menasihatkan supaya semua peserta yang bakal bertanding pada peringkat akhir esok mengikut peraturan dan syarat sebagaimana yang ditetapkan oleh pihak penganjur.

"Para peserta perlu membawa peralatan sendiri untuk memasak dan apa yang penting mereka perlu menyediakan menu masakan mengikut kategori masing-masing di tempat pertandingan bukannya siap dimasak dari rumah," tegasnya.

Selain itu, beliau juga berharap panduan dan teknik yang diberikan sepanjang bengkel yang dilakukan pada Khamis lalu dapat membantu semua peserta final.

Peragaan busana tradisi Borneo

Posted:

Peragaan busana tradisi Borneo

Oleh SUHANA VERU
rencana@kosmo.com.my

FERDINAND mengenakan pakaian tradisinya serta lengkap dengan aksesori.


FESTIVAL Enggang Borneo yang bakal berlangsung selama tiga hari bermula pada 6 hingga 8 Julai ini bukan sahaja mempromosikan kebudayaan masyarakat Sabah dan Sarawak, malah pengunjung berpeluang menyaksikan peragaan pakaian tradisi yang berusia ratusan tahun.

Festival yang akan berlangsung di Pusat Pelancongan Malaysia (Matic), Kuala Lumpur itu menampilkan peragaan pakaian lebih 20 suku kaum di Sabah dan Sarawak.

Lebih unik lagi, pakaian tradisi tersebut hakikatnya sukar diperoleh kerana ia hanya disimpan oleh waris terdekat suku kaum terbabit.

Seorang peserta, Ferdinand Rayner, 27, bakal memperagakan pakaian milik datuknya yang berusia lebih 100 tahun pada pertandingan pakaian tradisi Keling yang berlangsung pada 7 Julai ini.

Anak jati Kuching, Sarawak itu sebelum ini pernah menjuarai beberapa kali pertandingan seumpamanya di Kuching. Ferdinand mengakui keaslian pakaian milik datuknya itu menjadi faktor kemenangannya.

Gaya pahlawan

"Bagi pertandingan seperti ini, keaslian pakaian amatlah penting selain memiliki aksesori unik serta kreatif menggayakan tarian," kata lelaki berketurunan Bidayuh itu ketika ditemui pada sesi latihan di Matic baru-baru ini.

Tambahnya, peserta lelaki berhadapan dengan cabaran yang besar kerana mereka perlu menggayakan diri sebagai seorang pahlawan selain menonjolkan diri menerusi tarian.

Walau bagaimanapun, kakitangan swasta itu memberitahu, dia sudah bersedia untuk melakukan persembahan dan tidak meletakkan sebarang sasaran dalam pertandingan itu.

"Saya memang suka menyertai pertandingan seperti ini. Lagipun, ia merupakan tanggungjawab kami (masyarakat Sabah dan Sarawak) untuk memperkenalkan budaya kami kepada orang luar," jelasnya.

Bagi bekas juara pertandingan Kumang Gawai 2011, Velentine Hellyiza Stephen, 22, dia mahu menggayakan pakaian milik nenek moyangnya yang juga mencecah usia lebih 100 tahun.

Bagi anak tunggal itu, penyertaannya dalam pertandingan tersebut kerana kedua-dua ibu bapanya masih menyimpan pakaian tradisi itu.

"Daripada ia tersimpan, lebih baik saya memperagakannya untuk tatapan umum, lagipun hasil tenunan pakaian seperti itu amat sukar ditemui sekarang,"katanya.

Begitupun, gadis yang tidak lekang dengan senyuman itu mengakui pertandingan itu bukan sekadar mempromosikan budaya masyarakat Borneo, malah kesemua peserta yang terlibat dalam pertandingan itu menggalas tanggungjawab besar.

Ketika ditanya mengenai persiapannya, gadis manis keturunan Iban itu memberitahu, dia berusaha mengumpul maklumat sebanyak mungkin daripada ibu, bapa dan neneknya.

"Saya banyak bertanya kepada mereka mengenai sejarah masyarakat Iban dan cara pemakaian kostum yang betul," ujarnya.

Pada festival itu, seramai 68 peserta akan mengambil bahagian dalam pertandingan Kumang Iban, Keling, Kumang Bidayuh dan Keligit serta pertandingan tarian Sabah dan Sarawak.

Juara pertandingan bakal menerima wang tunai RM1,500, trofi, tiket penerbangan ke Seoul dan sijil; tempat kedua; wang tunai RM700, trofi dan sijil manakala tempat ketiga pula RM500, trofi dan sijil.

TIGA juara pertandingan Kumang Iban yang dianjurkan tahun lalu.


Sementara itu, Penyelaras Persatuan Warisan Sarawak Kuala Lumpur dan Selangor, Paren Nyawi berkata, orang ramai yang mahu menyaksikan acara tersebut perlu membayar RM30 untuk sekali masuk.

"Ini bermakna jika pengunjung mahu menonton persembahan etnik Sabah mereka perlu membayar RM30 dan kadar tersebut tetap sama pada hari-hari seterusnya," jelasnya.

Sepanjang festival itu juga terdapat gerai-gerai yang menjual pelbagai jenis makanan, pakaian dan hasil kraf tangan dari Sabah dan Sarawak.

"Gerai-gerai akan dibuka pada pukul 5 petang dan produk-produk tersebut dijual pada harga yang berpatutan,"ujarnya.

Tindakan langsang manusia kecewa

Posted:

Tindakan langsang manusia kecewa


GOLONGAN yang melakukan perkara-perkara pelik mendatangkan kerosakan dan kemudaratan mungkin mengalami gangguan personaliti yang teruk. - Gambar hiasan.


DALAM konteks negara Barat, salah satu isu jenayah remaja yang sangat sukar difahami sebabnya ialah joy riding.

Joy riding ialah perlakuan remaja mencuri kereta untuk keseronokan. Setelah mencuri, mereka akan memandu kereta tersebut secara berbahaya atau dijadikan kereta lumba untuk menguji kehebatan kereta yang dicuri.

Peliknya, setelah keseronokan mereka ini dilunaskan, kereta tersebut akan dibakar dan ditinggalkan begitu sahaja.

Walaupun kita tidak pernah mendengar hobi pelik ini di negara kita, sejak akhir-akhir ini kita dikejutkan dengan hobi pelik segelintir individu yang hampir sama dengan joy riding tadi.

Kita dikejutkan dengan kejadian membakar sederet motosikal di parkir di kawasan perumahan. Ia tidak mengenal siapa mangsanya dan kita juga tidak tahu puncanya.

Kita boleh mengandaikan bahawa mereka yang membakar motosikal ini mempunyai motif dendam kalau hanya sebuah motosikal yang dibakar. Bagaimanapun, kecenderungan membakar sederet motosikal yang diletakkan di tempat awam, ia tentulah perlu melibatkan ahli psikologi.

Perbuatan pelik ini juga menyukarkan kita mencari puncanya. Adakah mereka ini penagih dadah yang sedang berkhayal?

Berkemungkinan juga mereka melakukan perbuatan ini akibat kecewa dengan sesuatu perkara dan menjadikan perbuatan pelik tersebut sebagai satu aktiviti yang boleh menghilangkan kekecewaan mereka.

Dalam bidang psikologi, teori Dollard-Miller selalu digunakan. Manusia yang kecewa akan melakukan tindakan langsang (agresif) terhadap pihak lain kalau kekecewaan itu tidak dapat dipadam. Mereka beralih kepada apa sahaja tindakan yang boleh menggantikan kekecewaan mereka.

Hal ini mungkin benar. Kita selalu mendapat tahu tentang kejadian membakar motosikal yang berlaku di bandar, kawasan kediaman yang padat dengan penduduk dan mempunyai kadar jenayah yang tinggi.

Ia berlaku di kawasan perumahan rumah pangsa yang didiami oleh mereka yang mempunyai tahap ekonomi yang rendah.

Tiada keyakinan

Mereka yang melakukan perbuatan pelik ini juga besar kemungkinannya ialah orang yang mempunyai keyakinan diri yang rendah. Dengan melakukan perbuatan besar seumpama ini, mereka akan mendapatkan semula 'harga' diri mereka.

Ini yang ditunjukkan dalam satu kajian mengenai joy riding di Ireland. Di Australia, perbuatan joy riding ini biasanya dikaitkan dengan remaja yang tidak ada pekerjaan atau masyarakat Orang Asli yang tertindas.

Besar kemungkinan mereka yang melakukan kegiatan pelik ini mengalami gangguan personaliti yang teruk. Inilah terbukti dalam banyak kejadian yang melibatkan perlakuan songsang dalam masyarakat.

Bagaimanapun, ahli masyarakat besar kemungkinannya gagal melihat perbezaan antara individu yang mempunyai simptom ini. Harus diingat, individu yang mempunyai kecelaruan personaliti ini mempunyai perwatakan seperti manusia normal yang lain.

Mereka cuma berbeza dari segi cara mereka bersosial dan tingkah laku dalam masyarakat. Itupun, dalam banyak keadaan, mereka kelihatan normal sahaja. Lantaran itulah, adakalanya kita tidak mampu membezakan watak manusia ini dalam masyarakat.

Individu yang mempunyai kecelaruan ini biasanya akan cepat marah, menyendiri, tidak banyak bercakap dan cenderung terlibat dengan jenayah juvana.

Mencipta sensasi

Mereka ini juga didapati tidak membuat pertimbangan sebelum melakukan sesuatu perkara, gagal merancang dan bertindak terburu-buru.

Malah, lebih buruk apabila sebahagian daripada mereka yang mempunyai kecelaruan personaliti ini biasanya mempunyai tabiat mencipta sensasi dan suka membuat tindakan yang yang berisiko.

Mereka tidak menghiraukan undang-undang dan norma masyarakat kerana bagi mereka, melakukan sesuatu yang pelik adalah menyeronokkan.

Kajian-kajian yang pernah dilakukan sejauh ini menunjukkan bahawa adakalanya individu yang mempunyai kecelaruan personaliti sebenarnya membawa kecenderungan tersebut sejak kanak-kanak lagi.

Satu kajian yang dilakukan di New York menunjukkan bahawa majoriti remaja yang berumur antara 17 hingga 24 tahun yang dikatakan mempunyai masalah tingkah laku ini sebenarnya sudah menunjukkan tabiat pelik sejak berumur antara tiga hingga empat tahun. Begitu jugalah yang ditunjukkan dalam kajian lain di London.

Risiko individu ini untuk terus melakukan hobi yang pelik akan bertambah sekiranya mereka hidup dalam keluarga yang kacau-bilau atau tersisih dalam pendidikan.

Dalam keadaan terasing dan tersisih itu, tidak mustahil mereka melakukan sesuatu yang tidak kita jangkakan kerana ia sebahagian daripada mekanisme mereka untuk menggantikan kekecewaan yang dialami.

Dalam suasana masyarakat moden yang kian kompleks, kita dapati bahawa kita sebenarnya sedang menghadapi pelbagai gejala psikologikal manusia yang semakin pelik dan mencabar.

Dari semasa ke semasa, kita akan terus mendengar kejadian pelik yang bukan sahaja menyusahkan malah mengganggu kehidupan kita semua.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat