{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Harian Metro: BeritaUtama

Posted by Tanpa Nama

Harian Metro: BeritaUtama


Tidak terbakar dicucuh api

Posted: 07 Sep 2012 03:37 PM PDT

KUALA KUBU BHARU: Dia selayaknya digelar 'budak kebal' kerana kulitnya tidak melecur ketika dibakar dan langsung tidak berdarah apabila dicucuk dengan objek tajam.

Itu keistimewaan Mohd Adam Jamaluddin, 13, yang diperolehnya secara semula jadi selepas sering 'bermain' dengan api setiap kali membantu kerja ayahnya, Jamaluddin Hamzah, 48, yang mengusahakan bengkel kimpalan besi di Felda Gedangsa, dekat sini.

Malah, anak sulung daripada tiga beradik itu berkata, dia bukan saja tidak berasa panas, sebaliknya berasa sejuk apabila api membakar kulitnya.

"Rasa sejuk macam kena air batu saja dan saya tak tahu kenapa saya tidak berasa sakit," katanya ketika ditemui.


Mohd Adam berkata, sejak membantu ayahnya melakukan kerja kimpalan besi empat tahun lalu dia sentiasa terdedah dengan percikan api kimpalan dan besi tajam, namun pelik mengapa kulitnya kebal.

Dapatkan akhbar Harian Metro untuk berita selanjutnya.

Artikel ini disiarkan pada : 2012/09/08


Kaki tercabut tendang bola

Posted: 07 Sep 2012 03:37 PM PDT

HULU LANGAT: "Walaupun terpaksa bergantung kepada kaki palsu untuk bergerak dan kadang-kadang ia tercabut ketika bermain bola sepak bersama rakan, saya tetap bersyukur dan akan berusaha mencapai kejayaan dalam hidup," kata Zukhairi Aminuddin, salah seorang mangsa yang terselamat dalam tragedi tanah runtuh di Rumah Anak-Anak Yatim dan Anak-Anak Hidayah Madrasah Al-Taqwa, di sini, tahun lalu.

Dalam kejadian menyayat hati yang mengorbankan 16 nyawa itu, Zukhairi, 14, kehilangan kaki kirinya yang terpaksa dipotong di tempat kejadian selepas tertimbus tanah separas pinggang.

Kini selepas lebih setahun tragedi itu, kesan trauma semakin menghilang, malah sejak 1 Mei lalu, seramai 31 penghuni menikmati penginapan serta kemudahan lebih selesa di premis baru dikenali Rumah Anak Yatim dan Hidayah Al Hijrah (Raydha Hijrah) di Kampung Sungai Semungkis yang terletak kira-kira dua kilometer daripada tapak asal.

Zukhairi berkata, dia masih menjalani fisioterapi di Hospital Serdang setiap minggu bagi menyesuaikan diri dengan kaki palsu itu yang dipakai sejak enam bulan lalu dan gembira kerana keadaannya semakin baik.


"Saya bersyukur kerana sudah boleh tinggal di rumah baru. Di sini, semua keperluan ada dan selesa. Insya-Allah, saya belajar bersungguh-sungguh dan mendapat keputusan 7A dalam Penilaian Menengah Rendah (PMR) tahun depan," katanya yang bercita-cita mahu menjadi akauntan.

Dapatkan akhbar Harian Metro untuk berita selanjutnya.

Artikel ini disiarkan pada : 2012/09/08


Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat